Permalänk
Medlem

Uppladdningsbara AAA-batterier

Jag har beställt en Meizu E2 1 GB nu
Så jag skulle vilja köpa en uppsättning AAA-baterier. Men frågan är: Vilka ska man köpa? Jag hittade dessa: http://www.pcaction.se/Products/SimpleProductInfo.aspx?ItemId...

Är 850 mAh bra, eller ska man köpa ett par med mer än 850 mAh om det finns?

PS. Jag är totalt borta vad gäller AAA-batterier och vet inte vad som är bra/dåligt. DS.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

helt ok 950mah är max i dagsläget kommer att funka kanon med 850mah det är nästan dubbla krämen om man jämför med vanliga alkaliska.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Åfan, dubbla krämen!
Spelaren har en batteritid på 18 timmar, anges det. Får jag alltså mer än så?

Vet du förresten var man kan köpa batterier med 950 mAh?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
helt ok 950mah är max i dagsläget kommer att funka kanon med 850mah det är nästan dubbla krämen om man jämför med vanliga alkaliska.

Beror på vilka alkaliska baterier man jämför med.

Plus att vanliga alkaliska batterier har 1.5V mot laddningsbara som bara har 1.2V vilket ger att även om man ibland har mer ampere i ett laddningsbart så går det åt mycket fortare för att kompensera för den lägre spänningen.

Och vad jag vet så är det fortfarande bättre att köpa alkaliska batterier än laddningsbara om man vill ha lång batteritid.

Permalänk
Medlem

loefet (eller någon annan kunnig):

Hur stor skillnad är det på batteritiden om man jämför ett AA eller AAA med bra kvalitet och ett dito laddningsbart. Främst för lågspänningsapparater som mp3-spelare.

MVH
Petter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pgisslen
loefet (eller någon annan kunnig):

Hur stor skillnad är det på batteritiden om man jämför ett AA eller AAA med bra kvalitet och ett dito laddningsbart. Främst för lågspänningsapparater som mp3-spelare.

MVH
Petter

De fetaste laddningsbara AAA-batterierna klarar ca 950mAh, 1.2V.
De fetaste laddningsbara AA-batterierna klarar ca 2400mAh, 1.2V.

Så det blir ungefär 2.5X drifttiden om man har ett fett AA-batteri istf ett AAA. Men tänk på att NiMH-batterier tappar laddning av sig själv också, om du låter bli att använda spelaren på en vecka kommer batteriet att tappa ändå.

Mina uttalanden gäller bara NiMH-batterier.
Biltema har billiga laddningsbara batterier, som ändå håller hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag skrev visst fel i förra inlägget.

Det jag undrar är batteritiden om man jämför laddningsbara och "oladdningsbara" batterier.

MVH
Petter

Permalänk
Medlem

om man inte vill testa med ett laddningsbart och ett alkaliskt batteri, så kan man räkna ut hur många watt det innehåller det vill säga U*I=P, den som har flest watt har längre batteritid. men då har man problemet att det ej brukar stå hur många ampere ett alkaliskt batteri innehåller. så då kan det bli svårt att räkna ut det.

men teoretiskt så kan man räkna ut batteritiden på en apparat på det sättet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
om man inte vill testa med ett laddningsbart och ett alkaliskt batteri, så kan man räkna ut hur många watt det innehåller det vill säga U*I=P, den som har flest watt har längre batteritid. men då har man problemet att det ej brukar stå hur många ampere ett alkaliskt batteri innehåller. så då kan det bli svårt att räkna ut det.

men teoretiskt så kan man räkna ut batteritiden på en apparat på det sättet

Nja. Du räknar ut hur många wattimmar batteriet innehåller. Watt är en enhet för effekt, det man vill räkna ut är energi. Men om ett batteri ger 1.2V i 2000mAh blir det 1.2V*2Ah=2.4VAh=2.4Wh.
Det är dock väldigt sällan vanliga alkaliska batterier har specificerat hur mycket energi de innehåller.

Permalänk
Medlem

Okej, nog med teori

Om man proppar i ett (bra) alkaliskt i en spelar å låter den stå och tugga tills den slutar spela och gör samma sak med nytt fint fulladdad (laddningsbart)batteri.

Vem vinner / brukar vinna och med hur mycket?

MVH
Petter

Permalänk
Medlem

Fanns ju riktigt billga aaa (ej uppladdningsbara) baterier där! typ 3kr/st. Jag skulle köpt såna istället. Slipper man tjaffsa med att ladda upp dem och de räcker ändå lääänge med 20st. Du behöver inte köpa laddare heller.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

kaptenperre: Ajjabajja, tänk på miljön

Dock tror jag inte det blir billigare i längden, antar att man kan ladda upp dom ganska många gånger. Har man laddat det runt 10-20 gånger har man tjänat in det.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte helt bra koll på hur det funkar i apparater som inte behöver så mycket kräm, typ mp3-spelare, men i mina externa blixtar till kameran är det otänkbart med vanliga alkaliska batterier. En uppsättning dyra Duracell eller liknande brukar ge upp ganska snabbt. Mina GP 2100 funkar hur bra som helst. Satsa på uppladdningabara säger jag, hur billiga de alkaliska än är så tror jag att laddningsbara blir billigare i längen. Och så är det kanske snällare mot miljön också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp på 4st 850mah och GP´s fetat laddare som laddar på 30min har själv en sån funkar kanon.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Den kan väl ändå inte ladda upp ett AAA batteri med 850 mAh på 30 minuter? Kan knappast vara hälsosamt för batteriet. Eller är min jäkligt slö som tar 2 siffrigt antal timmar på sig att ladda batterierna om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Vissa nya batterier klarar av att ladda så snabbt

t.ex. länken nedan: går till AA batterier på 2100mAh som kan laddas på 15 minuter
http://www.varta-consumer.se/content.php?path=/15minutes&doma...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Den kan väl ändå inte ladda upp ett AAA batteri med 850 mAh på 30 minuter? Kan knappast vara hälsosamt för batteriet. Eller är min jäkligt slö som tar 2 siffrigt antal timmar på sig att ladda batterierna om jag inte minns fel.

det tar 30min även för AA batterier, är nöjd med laddaren även om jag fick hosta upp nära tusen lappen för 1.5 år sen

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
det tar 30min även för AA batterier, är nöjd med laddaren även om jag fick hosta upp nära tusen lappen för 1.5 år sen

Jäkligt stabilt isf Själv får man ladda över nätter för att de ska bli bra, men egentligen kvittar det då jag har 2 par att ladda hela tiden.

Förövrigt valde jag 4 st 600 mAh AAA batterier istället för 2 st 850 mAh batterier (119 kr vs 99 kr). Det är ju bäst att ladda både när dom är helt tomma och då är det jobbigt att bara ha ett par att ladda hela tiden (jag måste ladda 2 åt gången).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Jäkligt stabilt isf Själv får man ladda över nätter för att de ska bli bra, men egentligen kvittar det då jag har 2 par att ladda hela tiden.

Förövrigt valde jag 4 st 600 mAh AAA batterier istället för 2 st 850 mAh batterier (119 kr vs 99 kr). Det är ju bäst att ladda både när dom är helt tomma och då är det jobbigt att bara ha ett par att ladda hela tiden (jag måste ladda 2 åt gången).

jag har 4st ändå så är alla tomma hela tiden, eftersom jag tänker ähh det tar 30min att ladda så jag laddar alla 4 på en gång då de är tomma,... men morgonen därpå när man ska iväg till skolan och ska ta mp3n så inser man att alla 4 är döda =). Själv gjorde jag ett kap på mycom fick 4st för 85:- fel prissättning :D.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Meeen, hur var det nu. Vilka räcker längst per "laddning". Alkaliska eller laddningsbara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Meeen, hur var det nu. Vilka räcker längst per "laddning". Alkaliska eller laddningsbara?

jag skulle nog säga "riktiga" batterier de håller mycket mer än vad laddbara göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är mycket i det här sammanhanget, 50% längre, 10%?

Permalänk
Medlem

Det är ju mycket hälsosammare med laddningsbara batterier för miljön, så spela roll om man tjänar några kronor eller extraminuter med alkaliska batterier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakir
Det är ju mycket hälsosammare med laddningsbara batterier för miljön, så spela roll om man tjänar några kronor eller extraminuter med alkaliska batterier.

Håller med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag undrar är jag sitter och överväger om jag ska köpa en MP3 spelare med inbyggt laddningsbart batteri eller AA batteri. Båda har ju sina för och nackdelar. Har för närnvarande en iRiver IFP-590 som jag är ruggigt nöjd med förutom att den bara har 256 minne. Så jag vill byta upp mig. Ljudet är väldigtviktigt därför vill jag inte ha någon billig skit och jag vet att iRiver låter grymt bra.

Väljer mellan
Iriver IFP-999 http://www.netonnet.se/item.asp?iid=60685
iAudio G3 http://www.netonnet.se/item.asp?iid=62069

Båda har bra battritider vilket är viktigt för mig. Men eftersom jag endast kan tänka mig att köra på laddningsbara i iAudion så vill jag veta hur mycket man tappar. Räknar med att batteritiden som anges är för alkaliska batterier.

Tappar man 50% så blir det nog iRivern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen till att jag undrar är jag sitter och överväger om jag ska köpa en MP3 spelare med inbyggt laddningsbart batteri eller AA batteri. Båda har ju sina för och nackdelar. Har för närnvarande en iRiver IFP-590 som jag är ruggigt nöjd med förutom att den bara har 256 minne. Så jag vill byta upp mig. Ljudet är väldigtviktigt därför vill jag inte ha någon billig skit och jag vet att iRiver låter grymt bra.

Väljer mellan
Iriver IFP-999 http://www.netonnet.se/item.asp?iid=60685
iAudio G3 http://www.netonnet.se/item.asp?iid=62069

Båda har bra battritider vilket är viktigt för mig. Men eftersom jag endast kan tänka mig att köra på laddningsbara i iAudion så vill jag veta hur mycket man tappar. Räknar med att batteritiden som anges är för alkaliska batterier.

Tappar man 50% så blir det nog iRivern.

Tips: Köp den från www.directman.com istället för 2500:-.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakir

Beror på vilken sorts laddningsbart batteri man har.
De flesta laddningsbara batteri innehåller nickel som inte heller är bra för miljön.

Medans alla alkaliska batterier (oftast) inte innehåller skadliga tungmetaller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Beror på vilken sorts laddningsbart batteri man har.
De flesta laddningsbara batteri innehåller nickel som inte heller är bra för miljön.

Medans alla alkaliska batterier (oftast) inte innehåller skadliga tungmetaller.

Jo men oavsett vad är det nog billigare och bättre för miljön att använda samma batteri 1000 gånger istället för att använda 1000 st. batterier

Själv tycker jag det är skumt när tillverkarna säger att det är en fördel att dom har stoppat in ett inbyggt batteri och att den laddas genom USB-porten. Då jag inte riktigt kan komma på någon fördel med att ha ett inbyggt batteri, mot att ha utbytbara AAA batterier.. Visst batteritiden blir antagligen bättre med ett inbyggt batteri men ladda 4 st. aaa batterier och ta med dig i någon ficka så har du på en gång en jäkligt mycket bättre batteritid...