Vilka är dina värsta nybörjarmisstag?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Vilka är dina värsta nybörjarmisstag?

Alla har vi någon gång varit helt gröna när det kommer till datorbyggande och när man är nybörjare är det lätt att göra misstag. Antingen kan man råka göra väldigt fel vid själva valet av delar, byggnationen eller kanske vid installationen av operativsystem eller annan mjukvara.

Därför undrar jag nu vad dina värsta nybörjarmisstag är?

Personligen begick jag fler än vad jag kan räkna. Allt från inte trycka i RAM-modulerna tillräckligt och undra varför datorn inte startar till att sätta fläktarna åt fel håll i en Push-Pull konfiguration på en AIO.

Oavsett vad det är får du hemskt gärna komma in och dela med dig!

Permalänk
Medlem

Misstag som att ha glömt slå på nätagg, satt i displaykabel till moderkort utan igpu and gpu strömkablar ej satts i korrekt har man väl gjort någon gång, detsamma gäller RAM du nämner.

Men värsta misstag, kanske inte så mycket nybörjar, är nog att inte bara skruva i fel skruv på monteringsfästen utan göra det riktigt hårt. Längre Intel skruv på AM5 moderkort. Skruven är omöjlig att få bort och min kylare jag använder passar ej med monteringsfästena så det betyder att jag måste ha på kylaren utan att fästa, så datorn får vara platt på sidan

Permalänk
Medlem

Inte bygg-misstag, men ett misstag jag gjort i samband med felsökning som nybörjare.

Datorn startade inte på ett LAN, ung och dum som jag var så ändrade jag en liten switch back på nätaggregatet. POFF och blå rök. Slog om PSUn till 120v, inte en bra idé. Första kvällen förstörd tills jag kunde köpa nytt dagen efter.

Permalänk
Medlem

Gamla kylare var lite svårare att sätta dit och CPU hade inte IHS. Slant med skruvmejseln när jag skulle sätta dit bygeln på kylaren till moderkortet och högg rakt ner. Knäckte cpu kärnan också när jag ändå var på G. Det blev ett dyrt första bygge.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Hedersmedlem

Har också allt för många... I den ordning jag kom på dem:

Runt 2000-2001 hade jag uppgraderat min dator flera gånger (bytt moderkort/CPU/RAM, grafikkort och säkerligen mer) och kände mig rätt bekväm med det, så när brorsan skulle köpa ny dator byggde vi den själva, och jag var med för att jag hade lite erfarenhet.

Det gick väl sådär. Distanserna satt inte förmonterade i chassit, vilket de förstås gjorde i min dator när jag uppgraderade, så vi kortslöt moderkortet mot chassit.
Det överlevde faktiskt, men en av PCI-portarna gick sönder. Tror att det inte var något mer än så; om jag inte missminner mig körde han vidare på det moderkortet tills datorn byttes ut.

Lite tidigare än så uppgraderade jag min egen dator, antagligen i samband med att jag hittade hit. Jag bytte CPU osv i december 1999 och ville överklocka den gamla, vågade inte röra den nya. Det var en Celeron 333 MHz (slot 1), så 66 MHz FSB.
Började med att överklocka till hela 343 MHz med en bordsfläkt in i datorn för att jag var så orolig.

Kom sedan upp till 415 MHz (83 MHz FSB), vilket även överklockade PCI-bussen från 33 MHz till 41.5 MHz, vilket IDE-kontrollern inte gillade. Innehållet på disken blev korrupt, fick formatera om och förlorade allt jag hade på datorn, vilket svider än idag pga några egenskapade grejer.
Där har jag verkligen lärt mig läxan; jag är extremt noga med datasäkerhet nu för tiden.
Det allra mesta hade säkert gått att rädda, ser jag nu i efterhand... men det visste jag definitivt inte då.

Snarlika saker hände när jag började experimentera med Linux utan kunskap (strul med partitionstabell -> börja om från början).

Ett till relativt dyrbart misstag (för någon som var 14 eller 15 år) var att jag krossade kislet på min Duron 750 MHz när jag byggde ihop den datorn. Skyller allt på Thermaltake och deras ondskefulla kylarfäste (Super Orb).
Köpte en Duron 700 MHz istället som kördes i 998 MHz under flera år. Som de klockade hade jag nog lika gärna kunnat spara ännu mer och köpa en 600 MHz och fått samma prestanda i slutändan.

Åratal senare deliddade jag en Athlon XP och hade återigen sönder en die. Det var första och sista gången jag testade delidding.

Som tur är ju alla dessa långt bak nu. Tror inte jag har några större missöden sedan den tiden, vad jag kan minnas. Har lärt mig mycket och blivit försiktigare, samt att jag visserligen också experimenterar mindre.

Några mindre grejer har det väl blivit senare, som när jag meckade med nuvarande datorn, och CPU (Ryzen 5800X samt 5800X3D) åkte ut med kylflänsen, dvs det hände två gånger! Men det blev inga böjda pinnar, och jag fick loss dem från kylflänsen båda gångerna, så ingen skada skedd.
Hade det gått att vrida på kylaren mer än typ två grader åt varje håll hade det kanske gått att undvika, men man behövde lyfta upp den en bit först.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kopplade in en hårddisk utanför datorn, skulle stödja den på något och tog en 1L burk. Datorn knackade till och var död. Vågade inte säga till mina föräldrar, men efter någon dag startade datorn. Sedan gick det någon vecka och moderkortet brann upp.

Permalänk
Medlem

Ca 6 år sedan, första (och sista) gången jag skulle använda RGB-fläktar så hade jag inte sönder en, utan TRE stycken Corsair 120 LL fläktar. Det var nämligen så att RGB connectorn var så fint designad att när connectorn skulle dras ut efter att suttit ikopplad så skulle den BÖJAS för att dras ut från fläkt-hubben - annars sitter de fastlåsta med en i princip osynlig spärr.

Jag som, till intet ont anande, alltid förstått att kablar ska dras rakt ut och absolut inte böjas, försökte såklart att dra kablarna rakt ut med alla olika medel. Slutade med att jag pajade tre connectors med en tång för att de satt så extremt hårt.

Lyckligtvis inte det värsta som man kan råka ha sönder, men nå mer RGB blir det aldrig mer!

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk
Medlem

Hjälpte en vän skruva djupt inne i en laptop, vilket gick bra. Men efter ett tag noterade vännen att det var en liten knöl mitt på ytan ovanför tangentbordet. Jag hade förväxlat två skruvar och den längre skapade en Braille-punkt, som fortfarande är pinsam för mig efter många år. (Windows 11 kommer att lösa det problemet för mig!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Gamla kylare var lite svårare att sätta dit och CPU hade inte IHS. Slant med skruvmejseln när jag skulle sätta dit bygeln på kylaren till moderkortet och högg rakt ner. Knäckte cpu kärnan också när jag ändå var på G. Det blev ett dyrt första bygge.

haha... det var gamla goa tider... när man skulle fästa kylaren med mejseln... jag gjorde den tabben också, sabbade moderkortet + cpun... jävla amd allså

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Brände en RAM-sticka för många herrans år sedan runt 2005, genom att inte trycka i den korrekt.
Var bara att skaffa nya och använda dom andra slotsen.

Det är nog den värsta foo-pah:n jag gjort hårdvarumässigt. Hittills. Peppar peppar...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

I slutet av 90-talet hade min pappa en hem-pc genom jobbet. På den kördes Windows NT.

Jag ville spela, gick inte på Windows NT.

Jag formaterade allt och installerade Windows 98.

Pappa var inte glad 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Kom på något jag förträngt. Hittade en slängd mobil med spräckt skärm, faktiskt av samma sort som den jag då använde. Tänkte att den kunde bli en bra reserv om jag fixade till den. Den startade, men laddade inte batteriet så jag beställde usb-anslutningskortet och en skärm på nätet.

Kortbytet var en baggis så batteriet levde upp. Skärmbytet var ju extremt nervöst med värmande och bändande med stort tålamod, men till slut så satt den där. Minns inte vad jag skulle göra med skruvmejseln, men slant gjorde den och chippade 3 mm av skärmkanten precis vid kontakten till moderkortet.

Kände att jag inte ville lägga en krona till på den telefonen. Men tiden läker alla sår, det blev så småningom en annan telefon.

Permalänk
Medlem

För länge sen när jag var en finnig tonåring så hade jag någon typ av datorproblem, den ville inte gå igång eller rutan var svart eller något så jag försökte fixa det.
Efter lite olika försök så kikade jag på baksidan av datorn om kablar satt i osv och såg att det fanns en röd switch, flippade över den till andra läget och i samma veva sade PSUn POFF och det luktade bränd elektronik.......

Back in the day så hade PSUs en switch där man kunde byta antal volt.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset