Permalänk

Vad är det som får dig tro att det sträcks ut? Dom visas inte helt enkelt (förmodligen).

Anledningen till att köra 50hz har med vårt elnät o göra. Kompabilitet.
Nånting sånt var det. Det är inte bara o börja köra 60hz.

edit:
Och förresten, den amerikanska standarden när det gäller HDTV är inte 720P
Eller säger såhär:
Det är bara EN kanal som visar allt i 720P. Alla andra kanaler, närmare 15-20 st väljer 1080i för deras program.

edit2:
Det är bara 50" som visar 720P i 1280x720.
42" har alltid en upplösning på 1024x768 med rektangulära pixlar (eller glasbubblor)
Jag kommer inte ihåg att jag skulle sett en 42" plasma med en upplösning på 1280x720. Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColinZeal
Anledningen till att köra 50hz har med vårt elnät o göra. Kompabilitet.
Nånting sånt var det. Det är inte bara o börja köra 60hz.

Jodå, det är inga problem. De flesta nyare TV stödjer både PAL och NTSC. De första TV-apparaterna synkade uppdateringen med elnätets "pulser", därav 50hz med PAL (europa) och 60hz i USA. Men det är som sagt inget problem längre.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

Jorå, tv-apparater klarar av 50 och 60hz, men elnätet klarar bara av 50hz.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColinZeal
Jorå, tv-apparater klarar av 50 och 60hz, men elnätet klarar bara av 50hz.

En ny TV kopplad till det svenska elnätet funkar med både PAL och NTSC (50hz och 60hz). Vet inte om det blir en verklig uppdatering på 60hz eller om de "fuskar" med hjälp av interlacing, men det funkar iaf

Ett enkelt sett att testa är att koppla digitalkameran till TVn och ändra till NTSC i menyn. Blir det svartvitt funkar det inte

De flesta digitalkameror har ju antingen 15fps eller 30fps (digitala "stillbildskameror" då), så i PAL-läge brukar det bli småhackigt. Flyter på mycket bättre i NTSC.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

Jajavisst, jag kör BARA NTSC-filmer på min tv. 60hz is the way to go enligt mig.

Men elnätet klarar fortfarande bara av 50hz.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColinZeal
Jajavisst, jag kör BARA NTSC-filmer på min tv. 60hz is the way to go enligt mig.

Men elnätet klarar fortfarande bara av 50hz.

Men vad har elnätet med saken att göra IDAG?
för 50 år sedan spelade det roll, javisst.. Men idag spelar det ingen som helst roll alls.
Så vad är det för korkat politiskt beslut att välja 50Hz då?
Gah, blir så förbannad över alla dumma beslut.

Permalänk

IDAG? Tääänk lite.
Procentuellt är det EXTREMT få tv-apparater i europa som klarar av 60hz i europa. Det är i princip bara många modeller av ws och några fåtal 4:3 apparater som klarar av NTSC (60hz) idag.

Och alla som inte har köpt tv dom senaste 5-6 åren då? Ska man bara lämna dom i sticket? Det är större grejer som spelar in där.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Avstängd

ehm .. varför tror folk att elnätets frekvens har något med hurvida dagens bildvisnings apparatur kan ha olika uppdaterings frekvens eller ej ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColinZeal
IDAG? Tääänk lite.
Procentuellt är det EXTREMT få tv-apparater i europa som klarar av 60hz i europa. Det är i princip bara många modeller av ws och några fåtal 4:3 apparater som klarar av NTSC (60hz) idag.

Och alla som inte har köpt tv dom senaste 5-6 åren då? Ska man bara lämna dom i sticket? Det är större grejer som spelar in där.

Jag hoppas du skojar med mig.. Jag har en 20 år gammal TV (av märket Telefunken) som manuellt kan ställas till 60 Hz genom att vrida på en potentiometer på baksidan (V.HOLD).
Och då snackar jag inte om NTSC då där är det färre, och mest nya som klarar, utan PAL med 60 Hz, altså PAL60.
Det är väldigt få TVaparater Europeiska som INTE klarar 60Hz, speciellt sådana som har en SCARTkontakt, då dom kan köra RGB+Sync och den vägen få en syncsignal med 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iori yagami
hade jag köpt en tv idag skulle jag köpa
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=58089
och vänta med plasma tills man faktiskt har någon användning för det.

4 scart (2 rgb) sitter fint om man spelar mycket tv-spel, vilket jag gör

88kg! Det var ingen nätt liten historia.

Permalänk

Oops my mistake. Letade upp pdf:en och läste om den. Fantastiskt hur mycket man kan glömma på en månad. Att dom rekommenderar 50hz hade inget med elnätet o göra utan med bandbredden.
*visslar*

Läs här:
http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_300-wood.pdf

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
ehm .. varför tror folk att elnätets frekvens har något med hurvida dagens bildvisnings apparatur kan ha olika uppdaterings frekvens eller ej ...

Därför att de första TV-apparaterna funkade så, på 1950-talet. Inte för att nån här levde då men men.

edit: ColinZeal:

I stort sett alla TV klarar NTSC nuförtiden, till och med Thomsons billigaste 28" TV för 2000:-.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Och det var detta jag syftade på förrut förresten.

"With the manufacturers producing so many displays with 1365 x 768 pixels, there is no obvious transmission format to suit. 720p transmission requires a 16/15 scaling ratio to fit a 768-line panel, which is not particularly
appealing."

Taget från http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_298-salmon.pdf

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte varför folk tror att Hz i väggen skulle ha nått att göra med vad en tv presterar.
Ok, på 50 talet kanske det var jobbigt att omvandla strömmen, men idag?

I dagens tvapparater sitter det INTE en glödlampa på 220v som driver ljuskanonen.

Om man öppnar en tv så är ju det som kommer först efter sladden innanför skalet en 12v transformator. Om du vill kan du ju driva tvn på 8 aaa batterier (i en millisekund eller så)

Fattar verkligen inte, har jag helt fel här eller? Men varför tror folk att elnätet har nått med Hz på en tv att göra?

Ajo, föresten, på en 100Hz tv finns det TVÅ stickproppar som måste kopplan in i olika rum!

Visa signatur

Min signatur hade fallit bort: Typiskt.
Min dator är en snart två år gammal iBook: Stackars gamla Ibook.
Min serie/reseprogram/sitcom/realityshow finns det i dagsläget: Tre delar av.

Permalänk
Medlem

42 tum?? Hur stor rum har du egentligen? Alla tänker sig att de ska sitta som på bio, på första bänk och vrida på huvuna etc. Skaffa en vanlig TV som är på 28-32 tum (ej Plattskärm alltså!). De platta som finns idag är långt ifrån färdigutvecklade!! Du som köpr nu bidrar med många "goa" tusenlappar till tillverkarnas FoU-avdelningar! Tänk också på "döda pixel-garantin"! Hur är det ställt med den hos firmorna! Skaffa skriftligt på löftet!

Och dessutom skall det i några modeller/fabrikat finnas kvicksilver - Aja Baja - vadå miljövänligt. Framtida "kvicksilver-böter" vid skrotningen eller? Ha inte så bråttom!Vettigt pris på en plasma/platt skall inte vara dyrare än en vanlig TV! När de platta når den nivån; då är det dags att byta upp sig och då kanske man får en HDTV för samma pris!

Visa signatur

Tekniktörstig 60-åring Inte spelgalen men datagalen! Och jag lär mig fort! Är ny ägare av HTC Hero. Bra maskin tycker jag! Många roliga APPar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocap
Förstår verkligen inte varför folk tror att Hz i väggen skulle ha nått att göra med vad en tv presterar.
Ok, på 50 talet kanske det var jobbigt att omvandla strömmen, men idag?

I dagens tvapparater sitter det INTE en glödlampa på 220v som driver ljuskanonen.

Om man öppnar en tv så är ju det som kommer först efter sladden innanför skalet en 12v transformator. Om du vill kan du ju driva tvn på 8 aaa batterier (i en millisekund eller så)

Fattar verkligen inte, har jag helt fel här eller? Men varför tror folk att elnätet har nått med Hz på en tv att göra?

Ajo, föresten, på en 100Hz tv finns det TVÅ stickproppar som måste kopplan in i olika rum!

Jag hoppas du skojjar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Jag hoppas du skojjar?

Eh, Ja.

Om du inte menar det där med 50hz pga nätet, e det så så har jag fått allt om bakfoten. Om det där med två stickproppar och lite annat, självklart.

Fattade du inte det så tycker jag att du ska hyra en komedi eller nått (gärna en med pålagt skratt).

Visa signatur

Min signatur hade fallit bort: Typiskt.
Min dator är en snart två år gammal iBook: Stackars gamla Ibook.
Min serie/reseprogram/sitcom/realityshow finns det i dagsläget: Tre delar av.