Permalänk
Medlem

MSI K8T NEO2 FIR och 4*512MB RAM

Har ett MSI K8T NEO2 FIR med en 3000+ Winchester.

Försöker få det att fungera med 4x512MB Kingston ValueRAM. Alla minnesmoduler fungerar individuellt. Kan stoppa i 2st och maskinen bootar, stoppar jag i 3 eller 4 hänger den sig på "chipset initialization" och piper.

Enligt MSI:s hemsida och manualen ska det gå att köra med 4st dubbelsidiga minnesmoduler om man kör dem i DDR333. Har specat detta i bios.

(1) Är mitt moderkort paj eller har jag missat någon inställning?
(2) Är detta relaterat till MSI eller VIAs chipset eller AMDs minneshantering i processorn?
(3) Är det någon här som kör med 4x512MB och en AMD64, isf, vilket moderkort har ni? Hur ser era minnesinställningar ut i bios?

Permalänk
Medlem

pröva uppdatera BIOS, det kan lösa problemet om du har tur;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Moderkortet strular väl med minnesslots 3 och 4... Det lär inte stå något om det i manualen. Kolla FAQen.

Visa signatur

c-(`_´Q) - <(^-^)>

-05a och astuff. Lovar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
pröva uppdatera BIOS, det kan lösa problemet om du har tur;)

Bios är en sorglig bit som jag glömt att skriva om.

Den bios-version som var från fabrik är 3.31a. a:et antyder att de skeppar moderkort med alpha-versioner av bios. Har kontaktat MSI och frågat angående detta, men de svarar ej (ca 2 veckor sedan nu). På nätet tillhandahåller MSI bara upp till version 3.2 ännu så länge.

Tankade ned 3.2 och gjorde först en backup av befintliga bios. Det gick bra. Försökte sedan lägga på den äldre bios-versionen. GUI:t visade att det gick bra, men när jag bootar om och går in i bios så står det fortfarande version 3.31a. Letat som en dåre efter någon inställning som skrivskyddar bios, men hittar ingen sådan. Blev heller ingen förändring i beteendet.

Shade6, har försökt skumma igenom faq:en utan att hitta något om det. Kan vara blind, har du någon sida i faq:en att tipsa om?

Permalänk
Medlem

borde väl stå i manualen då tycker jag...

EDIT: detta stod om minnet i FAQen: Texten om Dual-Channel i manualen är missvisande, så ignorera vad som står. Slot 1 & 2 samt 3 & 4 är Dual Channel. Använder du två stickor skall du således använda slot 1 & 2 (närmast CPU). Tre stickor fungerar inte överhuvudtaget. Använder du fyra stickor så körs de i Dual Channel, men troligtvis fungerar inte 1T timings. Detta är en begränsning med A64 minneskontroller och inte moderkortet.

ändrat timingen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort som du och jag har troligtvis en lösning på ditt problem. Om jag förstår rätt så kan du inte starta din dator med Dual-channel konfiguration (Både gröna och lila slots upptagna). Det du ska göra är att använda en eller två minnesstickor endast i de gröna slotsen, dvs så det är singel-channel. Då kan du starta din dator och installera windows. Du kommer märka att du bara har halva minnesmängden mot vad du ska ha. Allt detta löses genom att uppdatera bios till senaste versionen. Efter det kan du stoppa i alla minnen. Dessa problem har att göra med att den tidiga biosversionen inte stödjer Winchester-CPUn och därmed fungerar inte minneskontrollern som den ska. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

alltså uppdatera BIOS som jag sade tidigare:p

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
borde väl stå i manualen då tycker jag...

EDIT: detta stod om minnet i FAQen: Texten om Dual-Channel i manualen är missvisande, så ignorera vad som står. Slot 1 & 2 samt 3 & 4 är Dual Channel. Använder du två stickor skall du således använda slot 1 & 2 (närmast CPU). Tre stickor fungerar inte överhuvudtaget. Använder du fyra stickor så körs de i Dual Channel, men troligtvis fungerar inte 1T timings. Detta är en begränsning med A64 minneskontroller och inte moderkortet.

ändrat timingen?

Är du säker på att du pratar om samma kort? Slot 1 och 2 sitter längst ifrån CPU:n....

Dimm 1 och 3 samt dimm 2 och 4 borde väll vara "dual"-paren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Jag har samma moderkort som du och jag har troligtvis en lösning på ditt problem. Om jag förstår rätt så kan du inte starta din dator med Dual-channel konfiguration (Både gröna och lila slots upptagna). Det du ska göra är att använda en eller två minnesstickor endast i de gröna slotsen, dvs så det är singel-channel. Då kan du starta din dator och installera windows. Du kommer märka att du bara har halva minnesmängden mot vad du ska ha. Allt detta löses genom att uppdatera bios till senaste versionen. Efter det kan du stoppa i alla minnen. Dessa problem har att göra med att den tidiga biosversionen inte stödjer Winchester-CPUn och därmed fungerar inte minneskontrollern som den ska. Hoppas det löser sig.

Du har förstått 100% korrekt! Då är det alltså bios som skulle vara problemet? Vilken version har du? Jag ju som sagt var version 3.31a, vilket är nyare än den senaste som går att ladda ned från MSI:s hemsida. Funkade det inte att flasha från dos-diskett för dig heller eftersom du installerade OS först? Vet du om det är någon spärr i bios man måste disabla för att kunna flasha? Se mitt tidigare bios-inlägg.

Permalänk
Medlem

till mitt mobo har jag ett program i windows jag kör och flashar med;) funkar fel friitt;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet ej om det går att flasha från DOS, då jag installerade WinXP innan jag flashade. Jag använde MSI's egna flashprogram som man får med på CD:n, det funkade jättebra.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W