Permalänk
Medlem

Funderar på en iBook

Hej alla

Jag funderar på att sälja min stationära PC och skaffa en iBook istället.
Eftersom det verkar krylla av mac-användare här så ska ni få något att bita i:

1. Jag har en miniDV-kamera. Filmerna ska in i datorn, klippas och sen ut på dvd. Funkar detta tillfredsställande på en 1,2 GHz iBook? Jag har inte några större krav på hastighet, men jag vill att det ska fungera. Visst borde det räcka med iLife?

2. Jag har en MX900-mus. Funkar denna med den inbyggda bluetoothmodulen? Kan man konfigurera alla knappar? Jag skulle i sådana fall endast använda dockningsstationen för laddning.

3. Vilken basstation ska jag välja? Jag ser inte direkt någon skillnad mellan Airport extreme och express. Är det någon fördel att välja någon av dessa jämfört med alla andra på marknaden? (Bortsett från utseendet).

4. Jag vill kunna koppla datorn till en tv för att se på film. Hur bra blir bilden om man kopplar iBooken till tv'n? Hur är ljudkvaliteten? Stöd för widescreen-tv, subtitles, xvid, divx etc?

Jag återkommer i tråden om jag kommer på fler frågor...

Permalänk
Medlem

1. Om du nöjer dig med ett simpel program att klippa i så räcker nog datorn, men färvänta dig inge hastigheter, du bör även ha en till hdd för att lagra filmer på, för film äter verkligen utrymme.

2. Den ska fungera. Och knapparna ska också gå att ställa in till olika funktioner. Har inte testat själv med MX, men med Microsoftmössen går det jättebra.

3. Du kan ha vilken wlan airport som helst men vill du ha från apple så är det express eller deras vanliga basstation. Express är den där lilla lådan du kopplar in till stereon, nätverket, skrivare etc. och gör allt trådlöst till din dator. Medan vanliga extreme gör bara trådlöst nätverk.

4. Om du köper med en TV-out adapter så kan du se på tv'n, bildkvaliteten är som alla andra ATI-9200 kort. Så sök på det om du vill veta mer. Det är bara stereoljud, så färvänta dig inte DTS eller liknande. Du kan se på vilken format du vill. Antar jag att du förstår. Subtitles går bra det med. Använd programmet VLC för film.

Du kan inte välja att köra ut i widescreenupplösningar till tv'n, men du kan alltid skala om filmen så det blir rätt på tv'n

Permalänk
Medlem

1. Endast 14" iBook har SuperDrive.
2. Jag har hört att vissa knappar kanske inte fungerar på logitechmössen, tyvärr.
3. Apples basstationer är smidiga men dyra. Du kan köpa en från någon annan men då får du banne mig sitta och konfa den en stund också, vilket kan vara jobbigt.
4. Vad jag vet stödjer inte iBook eller PowerBook widescreen, utan man får zooma med TV:n. Bilden blir okej men aldrig lika bra som på en vanlig DVD-spelare.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Avstängd

Jag passar på att fråga ett par saker jag har undrat över ibook.

1. vad är skillnaden på combodrive och superdrive?
2. många som verkar välja 12" ibook ist för 14" är det priset eller storleken som avgör detta.
3. Om man har 4 pc datorer kopplade till en trådlös rauter, D-LINK, för att få internet till ibooken. är det bara att koppla in en nätverkskabel som vnaligt ? men om man vill ha trådlöst ? vad köper man då ?

Visa signatur

Gör aldrig samma misstag två gånger såvida det inte lönar sig

Permalänk
Medlem

Lauren!
1. Har du tittat i FAQ? Combo läser DVD och bränner CD. Super bränner DVD/CD.
2. Har du tittat i FAQ? 14" är dyrare och större fastän det är samma dator, samma upplösning osv. Enda fördelaktiga skillnaden är att 14" har SuperDrive som tillval.
3. iBooken kopplar du in på din trådlösa router som vilken dator som helst. Om något kommer det att krångla mindre.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Combodrive är väl dvd-läsare och cd-brännare medans en superdrive är en dvd/cd-brännare.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Lauren!
1. Har du tittat i FAQ?
2. Har du tittat i FAQ?
3. iBooken kopplar du in på din trådlösa router som vilken dator som helst. Om något kommer det att krångla mindre.

Jo men om jag har ett aiport extreme kort, måste jag då inte ha en speciell mac mottagare eller funkar den till min vanliga router ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den fungerar, Airport Extreme är WLAN-certifierat upp till 54mbit.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ok nice jag läste faqen igen, men hittade inget vettigt svar om man skall välja 12" eller 14",

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade min post ovan: "14" är dyrare och större fastän det är samma dator, samma upplösning osv. Enda fördelaktiga skillnaden är att 14" har SuperDrive som tillval."

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Lauren!
1. Har du tittat i FAQ? Combo läser DVD och bränner CD. Super bränner DVD/CD.
2. Har du tittat i FAQ? 14" är dyrare och större fastän det är samma dator, samma upplösning osv. Enda fördelaktiga skillnaden är att 14" har SuperDrive som tillval.

om något kommer det att krångla mindre ? det va väl det jag inte förstod.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har hört att 14" har lite bättre skärm (dock samma upplösning) och lite bättre konstruktion.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lauren
om något kommer det att krångla mindre ? det va väl det jag inte förstod.

Om det skiljer sig från hur man kopplar upp en PC mot routern, så kommer macen att vara enklare att koppla upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det skiljer sig från hur man kopplar upp en PC mot routern, så kommer macen att vara enklare att koppla upp. http://hem.mac.se/svante/images/smileys/wink.gif

Jag gissar att den där smilyn har någonting med den militanta apple-maffian att göra?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Jag gissar att den där smilyn har någonting med den militanta apple-maffian att göra?

hahaha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du går till min hemsida (länk nedan) och klickar på smileys så får du upp en hel panel med smileys.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Endast 14" iBook har SuperDrive.
2. Jag har hört att vissa knappar kanske inte fungerar på logitechmössen, tyvärr.
3. Apples basstationer är smidiga men dyra. Du kan köpa en från någon annan men då får du banne mig sitta och konfa den en stund också, vilket kan vara jobbigt.
4. Vad jag vet stödjer inte iBook eller PowerBook widescreen, utan man får zooma med TV:n. Bilden blir okej men aldrig lika bra som på en vanlig DVD-spelare.

1. Jo, jag märkte det när jag kollade lite noggrannare. Då står det mellan en 12" Powerbook eller en 14" iBook. Powerbooken blir ju lite dyrare.
Edit: Skillnaden blir visst inte så stor. Omkring 14300 för iBook (med 512 MB, 80 GB HD, Bluetooth) och 14665 för PB. Det svider.

2. Huvudsaken att scrollhjulet fungerar. Någon som kan bekräfta?

3. Då blir det nog en av något annat märke.

4. Kan man använda en tv som sekundär skärm med en Powerbook? Alltså visa film på tv'n och ha skrivbordet framme på datorskärmen?

Hmmmm det är svårt att bestämma sig. Det kan ju bli så att jag väntar tills G5 och Tiger kommer till de bärbara. Vad kan det annars kosta att uppgradera till OSX Tiger när det kommer? Det verkar ju innehålla väldigt många nya bra funktioner.

Permalänk
Medlem

13000 för en PowerBook med CSN-rabatt. 14 300 med 100GB hårddisk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inte ens ett val! Helt klart PowerBook! Att tveka mellan 12" iBook och 12" PowerBook förstår jag, men 14" iBook har ju samma skärmupplösning och bara klumpigare, borde vara billigare än iBook 12" PB:n är snyggare, smidigare, snabbare, bättre och har fler funktioner etc.

4.) Ja det går att ha den externa skärmen som utökad arbetsyta (alltså visa film på den och nåt annat på den inbyggda, och vice versa). Fungerar även på iBook, men då krävs det ett "hack" (Screen Spanning Doctor) som låser upp funktionen (stöds inte av Apple..).

Förresten har PB:n ingen DVD-brännare (om jag minns rätt), då måste du välja den dyrare 12"-aren.

Hade valt en PowerBook 12" om jag haft pengarna, annars en iBook 12". 14" känns lite onödig enligt mig, och för Apple också (eftersom de inte erbjuder SuperDrive för 12", vill sälja mer 14" som tydligen inte är lika attraktiv...).

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är alltså ute efter den mest prisvärda som har dvd-brännare.
Alltså 14" iBook med superdrive eller 12" Powerbook med superdrive.
Priserna jag skrev ovan är alltså med superdrive och mecenatrabatt.

Powerbooken känns ju som betydligt mer för pengarna. Synd bara att det blev så mycket dyrare än vad jag tänkt från början (12" iBook med dvd-brännare != sant).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Har hört att 14" har lite bättre skärm (dock samma upplösning) och lite bättre konstruktion.

Det är samma skärm på 12" PB, som det är på 12" och 14" iBook.

Och angående MX900 går antagligen alla knappar att mappa upp med USB-overdrive, vet inte om det är 30-dagars shareware eller om den bara bitchar konstant...

Köp en PB, lättare att byta allt i den, och en Airport Express om du inte har jättekrav på hastighet medmera, skulle helst köpt en "vanlig" Wifi-router/accesspoint, mer prisvärd om du klarar av att sätta upp den. (Sätta upp en Airport Extreme/Express är skrattretande enkelt i jämnförelse)

Permalänk
Medlem

USB-overdrive har jag kört konstant sedan maj förra året. Det enda som händer är att den piper när man loggar in. Jag kanske har sett rutan 20 gånger i hela mitt liv, alltså. (Just nu har jag 47 dagars uptime.

)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går också i ibook tankar , Hur är det med daemon tools? Finns det ngt liknande för mac?

edit: kan man tjacka i stort sett vilken som helst ext. dvd brännare o plugga in ?

Permalänk
Medlem

malte: Du behöver inte Daemon tools, det är inbyggt i operativet. Så vitt jag vet kommer din externa dvd-brännare att fungera rätt upp och ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

malte: Du behöver inte Daemon tools, det är inbyggt i operativet. Så vitt jag vet kommer din externa dvd-brännare att fungera rätt upp och ner.

Så jag kan mounta .iso, .img, .cue pang på?

fasiken vad jag vill ha min ibook Nu.

Permalänk
Medlem

Har du en .iso dubbelklickar du på den så monteras den som en enhet. Är det en .bin får du köra den igenom ett program som kallas Gumby först (freeware) och sedan montera .iso-filen som trillar ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fifan vad najs.
Då har jag en liten fråga till;
Lan, Jag har en dlink 604 rauter, är det bara plugga in och köra dyn ip på booken?

Permalänk
Medlem

Jag har en dlink 604 och det fungerar när dlinken inte kraschar av sig självt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har en dlink 604 och det fungerar när dlinken inte kraschar av sig självt.

Min dlink har dissat mig 1gång. Men det är allstå lika enkelt att fixa igång lan på mac som en pc..? tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Min dlink har dissat mig 1gång. Men det är allstå lika enkelt att fixa igång lan på mac som en pc..? tack

Det är enklare att fixa upp nätet i osx än i windows, och framförallt mycket enklare att byta mellan olika kända nät. Då man kan ha nätverksprofiler typ.