Öppna registret på gammal windows insallation

Permalänk
Medlem

Öppna registret på gammal windows insallation

Det är så att mitt windows crachade här om dagen. Eftersom jag har viktiga saker på den disken (kallar den disk1) så installerade jag om windows på en annan disk (disk2). Men har ett litet problem. På "disk2" hade jag battlefield installerat och tänkte att jag kunde installera om det men har tappat bort min cd-key. Men eftersom cd-keyn ligger i regstrer i windows borde det finnas kvar i registrer på den gammla windows insallationen (på disk1). Kan jag på något sätt öpnna det registret?

Väldigt tacksam för svar...

Visa signatur
Permalänk

Är inte så bra på att manipulera windows. Men om du har win2k/WP så borde du väl kunna slänga in installationsskivan, välja "installera" o då söker den efter tidigare versioner av windows. välj där den skadade, ej fungerande installationen och välj "reparera". Testa det, då kan du med lite tur få det att starta iaf. Lycka till!

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

har redan testat det, men kommer bara in i textbaserat läge och får bara åtkomst till windows katalogen och rooten. Kan man öppna registret i textbaserat läge?

(finns det inget bättre ord för textbaserat läge? låter så fult)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Komer du inte in i felsäkert läge ens?

I Återställningskonsolen, där kan du iofs göra detta: http://support.microsoft.com/kb/314058/sv
Kör annars en REPARATIONSINSTALLATION, då smetar du över dom gamla systemfilerna med originalen från skivan, dessvärre oxå registret har jag för mig. Nackdelen är att hotfixarna/servicepack'en behöver installeras om,
installera sp2, eller blaster och sasser hotfixarna INNAN du kopplar in modemet.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

nope, kommer inte ens in i felsäkert läge...

tack för länken, men verka inte vara något med registret där?
Vågar inte köra reparationsinstallation pga. att jag tror att viktigt information kommer att gå förlorad. Så som nycklar i regstret =(

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag är nästan säker på att en reparation INTE tar bort registersaker. win9x var det så på (tror jag) men inte XP. Eller rättare sagt software nyckeln under HKEY_LOCAL_MACHINE. Är inte 100 procent säker. Men HKEY_CURRENT_USER (rättare sagt HKEY_USERS) lagras ju i varje persons ntuser.dat i profilmappen och de är kvar.
En reparation startar du genom att i första valen av XP installationen INTE välja reparera, som leder till återställningskonsollen, utan istället välja ny installation. Strax efter kommer installationen söka efter befintliga installationer, och ge möjlighet att reparera eller installera nytt. Kommer du till där du väljer partitioner så är det för långt och har du inte sett något på vägen verkar den inte hittat en windowsinstallation (som den kan reparera?).

Jag vet inte exakt hur man monterar Dina egna profilsaker, men battlefield borde väl lagra under HKEY_LOCAL_MACHINE?
Isf öppna regedit, ställ dig på HKEY_LOCAL_MACHINE, välj file->load hive.
Leta reda på filen \windows\system32\config\software. Döp den till något godtyckligt, du ska montera bort den när du är klar genom att markera den och file->unload hive.

Jag har inte svenska översättningarna, har för mig de var riktigt långsökta...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag är nästan säker på att en reparation INTE tar bort registersaker. win9x var det så på (tror jag) men inte XP. Eller rättare sagt software nyckeln under HKEY_LOCAL_MACHINE. Är inte 100 procent säker. Men HKEY_CURRENT_USER (rättare sagt HKEY_USERS) lagras ju i varje persons ntuser.dat i profilmappen och de är kvar.
En reparation startar du genom att i första valen av XP installationen INTE välja reparera, som leder till återställningskonsollen, utan istället välja ny installation. Strax efter kommer installationen söka efter befintliga installationer, och ge möjlighet att reparera eller installera nytt. Kommer du till där du väljer partitioner så är det för långt och har du inte sett något på vägen verkar den inte hittat en windowsinstallation (som den kan reparera?).

Vågar inte chansa....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag vet inte exakt hur man monterar Dina egna profilsaker, men battlefield borde väl lagra under HKEY_LOCAL_MACHINE?
Isf öppna regedit, ställ dig på HKEY_LOCAL_MACHINE, välj file->load hive.
Leta reda på filen \windows\system32\config\software. Döp den till något godtyckligt, du ska montera bort den när du är klar genom att markera den och file->unload hive.

Jag har inte svenska översättningarna, har för mig de var riktigt långsökta...

Jo, vet hur jag hittar bf nyklen om jag väl lyckas öppna registret. Man kan söka efter battlefield eller bf så får man resultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns program som du kan öppna registret från i text-läge. Jag har en bootbar skiva med ERD commander som det fungerar i, det måste ju gå att ladda ner liknande program någonstans.

Edit: vet tyvärr inte var du kan hitta dessa. Möjligtvis på denna skivan: http://www.ultimatebootcd.com

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

om jag fattat det rätt så innehåller den CDn en register editor... det borde ju fungera...
tack

Visa signatur