Intel dual-core kan ge 2-3ggr bättre prestanda än singelcore

Permalänk
Avstängd

Intel dual-core kan ge 2-3ggr bättre prestanda än singelcore

Intel dual-core kan ge 2-3ggr bättre prestanda än singelcore.

Viktigt är korrekt lastbalansering.

Förklaringar:
1C2LP=1core2logiska cpuer
2C2LP=2core2logiska cpuer
2C4LP_U=2core4logiska cpuer, unblanced afinnity
2C4LP_B=2core4logiska cpuer, balanced afinnity

Afinnity=samhörighet

balanced afinnity=(fritt översatt) balancerad lastfördelning

Det man vill undvika är 2 beräknings trådar på samma core.

Mandelbrot benchmark:
1C1LP=1core1logiska cpuer, 100
1C2LP=1core2logiska cpuer, 133
2C2LP=2core2logiska cpuer, 198
2C4LP_U=2core4logiska cpuer, unblanced afinnity, 255
2C4LP_B=2core4logiska cpuer, balanced afinnity, 260
http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp...

Benchmark 2:
1C1LP=1core1logiska cpuer, 100
1C2LP=1core2logiska cpuer, 133
2C2LP=2core2logiska cpuer, 190
2C4LP_U=2core4logiska cpuer, unblanced afinnity, 170
2C4LP_B=2core4logiska cpuer, balanced afinnity, 230
http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp...

Slutsatser:
1. Man kan få mer är 100% prestandaökning genom att gå från
en CPU till 2core4logiska CPUer.
2. Har man 2core2logiska cpuer så får man inte så lätt lastfördelningsproblem.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

tyvärr är det bara aktuellt för de med obegränsat med pengar, åtminstånde til en början, då det bara kan komma att bli aktuellt i P4EE cpu'n, och, kommer folk att optimera för en cpu som kanske en på 100 000 användare har ?

Tveksamt om det blir speciellt vanligt med sådana prestanda förtjänster.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur fan räknar du? Inte någonstans leder en fördubbling av antalet logiska CPU:er till ens den dubbla prestanda. Det då får är ett teoretiskt maximun på 33% ökning vid övergång från en vanlig CPU till HT och en möjligt ökning på max 30% vid övergång från 2 CPU till 2xHT-CPU. Du jämför olika typer av processorer utan att tala om det ordentligt.

Du hämtar dessutom dina siffror från Intels egna påståenden om prestanda, inte från oberoende tester. Siffrorna är helt värdelösa.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Dessa trådar är totalt värdelösa MrTT. Bara en massa påståenden, och precis som Ulvenstein sa, det krävs tester från oberoende källor om man skall kunna lita på sånt här.

Visa signatur

Dance like a butterfly and sting like a bee.

Permalänk

hah! Mr.TT är avstängd?!...någon som vet varför?

Det var tråkigt....han var väldigt duktig på att hålla mig uppdaterad på intel sidan.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

ändast en gissning, men antagligen en reaktion på livet det har varit här i Intel delen på det senare, med lite tur innebär det även att vi fått en moderators vällvilliga blickar in här, så det hålls lite ordning på lekstugan.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Visst skrev han en del bra nyheter, men det mesta var så jävla vinklat så att det blev lögner. Se bara "Intels desktop CPUer kommer att förbruka 60W". Det som egentligen sades är att de siktar på 60W men vet inte när de kommer uppnå det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd

Mytomanen är avstängd

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jomen han kom då med nyheter och länkar på intelsidan, nu skriver folk bara hur dåliga intel prollarna är =(..

Går man in på Intel-sidan så vill man ju läsa nyheter och tester m.m
och inte allt som är negativt!

Visa signatur

P4 3.2E@4.3 -IC7| Vapochill PE| 2*256MB Adata pc4000 | Raptor 74gig + Hitachi 7k250 160gig /Aspire 520w/X800 XT PE

Permalänk
Avstängd

Men om lögner är det som krävs för att hitta positiva nyheter så visst.
Tycker det finns positiva nyheter ändå. Fast det ärklart, när ingen ljuger fram egna kanske det inte blir lika mycket.

Permalänk

Boris han lade fram både och, är man en normalintelligent person kunde man sålla lite. Därför var det dåligt att han blev kickad.

Permalänk
Avstängd

Men man ska inte sitta och ljuga rätt ut gång på gång, att det någon gång råkar slinka igenom en sanning var nog knappast meningen.
Läs bara debatterna, hur han ständigt lyckades referera till skumma roadmaps som säger emot de officiella, och läsa dom fel, och sedan skriva det som om det vore sanning.

Och läs bara denna tråden. Ingenstans får någon dualcore ens fördubblad prestanda. Och han försökte få det att framstå som dom kunde ge nästan tredubblad prestanda. Bara lögn alltihop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men man ska inte sitta och ljuga rätt ut gång på gång, att det någon gång råkar slinka igenom en sanning var nog knappast meningen.
Läs bara debatterna, hur han ständigt lyckades referera till skumma roadmaps som säger emot de officiella, och läsa dom fel, och sedan skriva det som om det vore sanning.

Och läs bara denna tråden. Ingenstans får någon dualcore ens fördubblad prestanda. Och han försökte få det att framstå som dom kunde ge nästan tredubblad prestanda. Bara lögn alltihop.

"Intel dual-core kan ge 2-3ggr bättre prestanda än singelcore"

"Kan" betyder väl inte med 100% säkerhet? Han spekulerade juh bara..

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Faktiska data, 2 faktiska cpu'er, dual cpu, eller dual core, kan vid få tillfällen ge nästan 90% boost, altså, 190%, lägger du till det fungerande HT, som har visat sig i extrema fall ge upp till 70% per core, altså 140%, vilket faller i hopa till 330%, som för all del är en kanske på pappret stundtals realistisk förhoppning.. viktigt är dock att inse att det rör sig om väldigt sällan, och snarare inte nånsin. Specielt då det visat sig i olika tester att dual cores med HT lider av något bakslag, må det vara för liten cache, eller helt enkelt dåligt stöd för HT, men det ger snarare sämre prestanda, än bättre.
Jag kan inte se att det är "lögner" däremot värden för väldigt sällsynta tillfällen, vilket kanske borde synas bättre, men han presenterade själv tester som pekade på 230-260% kapacitet vs singelcpu, vad skulle han skriva för att det skulle bli mindre liv?

Intel dual-core kan ge 2,5ggr bättre prestanda än singelcore ?

Personligen tycker jag det är lite trist att Mr TT inte längre är välkommen, då han presenterade dagliga nyheter, ofta mer än så, att man sen får använda huvudet, och inse att allt man läser på nätet inte är saning är en annan femma.

B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Den kan ge 2.5 gånger bättre prestanda FÖRUTSATT att du stängt av HT på Singlecoren men har det aktiverat på Dualcoren.

Det är som att säga att FX57 KAN ge dubbla grafikprestandan av en 3200+. Förutsatt att att den på 3200+ har ett 9800pro och FX57an har ett x800xt.

Dom har ju cripplat singlecoren för att uppnå mer än det dubbla.
Dualcore KAN INTE under några som helst omständigheter ge mer än 200% prestanda av en singlecore. Om dom körs på lika förutsättningar.

Det är ju just där MrTT vinklade det till något annat än det var.