Har överklockat med 30 %, har lite frågor.

Permalänk
Medlem

Har överklockat med 30 %, har lite frågor.

Tjena, jag har överklockat min P4 3Ghz till 3,9Ghz, och jag har ett p5p800 moderkort, med 512 DRR3200 minne.
Har även en större kylfläkt till cpun.

tempen ligger på mellan 62-67 grader när jag spelar cs, är det nåt jag ska oroa mig för eller? Och när ska man börja oroa sig?

Och varför blir minnena slöare när jag har överklockat cpun? När jag inte hade klockat cpun så var dom uppe i 400Mhz, och nu är dom nere i 200Mhz eller nåt tror ja. Kan man göra nåt åt det eller? jag hittar nog inget i biosen för minnena.

Jag är en liten nybörjare i överklockning då jag har haft "märkes" datorer innan.

Är tacksam för svaren!

//Christoffer

Permalänk
Medlem

Minnena sänks för att dom inte pallar av att bli clockad lika mkt som cpun.
(men 200mhz ska dom ligga på).

ang tempen,så om du testar och kör cpuburn så ska du se att datorn kommer gå upp i ca 75grader,och det är enligt mig 15grader för mkt.ABSOLUT inte över 60grader,så atningen köp helt ny kylare,eller klocka ner.

Antar att du kör på Asus egna klocking,så du har troligtvis hyffsad låg vcore och liknande.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

det e ju en prescott jag har och saken är att den går över 60 grader med standard fläkt och fläns och ej klockad, så....

Permalänk
Medlem

Prescotts klarar att bli sådär varma det är bara att fortsätta att ha den på.
Du kan ju stänga av elementet i rummet istället.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

hm..jag domklarar det,sa ja inte menade på att över 60grader borde man se över sin kylning,en kompis (muffinzz) här på forumet,har med en p4 prescoot,den gör 60grader full,klockad till 3.6ghz.så ni kanske borde ta och ta bort orginal kylpastan o dra dit ett lager med ac5 tex,brukar sänka tempen ca 5grader.och oklla till dne i allmänhet,från damm etc.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Finns det någon risk att jag bränner cpun? det finns väl nåt skydd i cpun eller?

Permalänk
Medlem

jovisst finns det de,den stänger av datorn mne kan ju va lite jobbigt at datorn startas om var 10:e minut när men spelar,men nej ingen risk att du bränner cpun,dock förkortar livs längden.rekomendationerna säger att en cpu inte ska liga i över 50grader för maximal livslängd.men nu är ju din 10grader från "stata om" gränsen,men en ny kylare hade ju inte varit fel.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en ny kylare, en artctic cooling nånting en hög jävel, men med orginal kylaren så går över 60 grader med standard fläkt och fläns och ej klockad, så om den inte ska gå över 50 grader så vill nog intel att den ska gå sönder snabbare!

tycker jag e märkvärdigt

Permalänk
Medlem

japp möjligt om du tror det,men nu har du iaf fått svar på dina frågor.Men visst prescot är en del grader varmare men över 60grader borde den inte överstiga.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

okedoke tack för svaren.