Permalänk
Medlem

skoldatorer

jag har två frågor: fråga nummer 1: min kompis satt vid en dator (i skolan) och skrev av en text från internet och då ett svagt poff och datorn slocknar. ovanligt hög temperatur i chassit märktes av. är det nån autoavstängning vid CPU övertemp eller? han satt som sagt med bara internet explorer öppet så det var ingen stor belastning. datorn var av märket dell. (såklart)
fråga 2: min andra kompis har angivit ett systemlösenord (klantigt nog ja) på en dator som man måste skriva in innan man kommer in i BIOS och han kan lösenordet men när han skriver kommer inget input till datorn så den är totalförstörd om man inte kan skriva in lösenordet på något sätt. några tips? min gissning är på USB controller grejs som inte startas fören man skrivit in lösenordet (det är ett USb tangentbord.) tacksam för svar!
/tifius

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

problem 2= prova med "clear cmos" men om du inte hitar byglingen på mk ta då bort batteriet på mk i ung 1 min och sätt sedan tillbaks så bör du sedan kunna starta datorn utan lösenord.

Permalänk
Medlem

En rutten skoldator mindre gör väl inget? men jag, många - om inte alla moderkort har en funktion som stänger av datorn om CPU-fläkten inte är igång.

Visa signatur

-Luv HiZPO