[FreeBSD] Problem att ta bort användare

Permalänk

[FreeBSD] Problem att ta bort användare

Jag har lyckat krångla till mina användare rejält.

Jag la till 3 användare på min filserver, det blev något strul så nu ville jag ta bort dem, dock visste jag inte att man skulle använda rmuser-kommandot så jag editerade /etc/passwd direkt och tog bort dem. Det gjorde det givetvis ännu värre.

Nuvarande status:

Det finns inga entries för användarna i /etc/passwd, /etc/master.passwd eller /etc/group.

Kör man rmuser för att ta bort en av användarna så ser det ut såhär:

[carl@balder]# rmuser johanna Matching password entry: johanna:*:1004:1002::0:0:Johanna:/home/johanna:/bin/sh Is this the entry you wish to remove? y Remove user's home directory (/home/johanna)? y Removing user (johanna): home passwdpw: user 'johanna' does not exist: No such file or directory

Köra adduser för att lägga till användaren igen resulterar i

pw: login name 'johanna' alredy exists adduser: ERORR: There was an error adding user (johanna).

har kört vipw för att ändra master.passwd och sparat, utan framgång.

Tja, vad ska jag göra för att ordna upp det?
Installera om servern är inget alternativ. För övrig fungerar allt som det ska, det berör inga andra användare förutom dessa 3.

Edit:
Gjorde en sökning på johanna i filer i /etc

[carl@balder]# grep -R johanna * | less Binary file pwd.db matches Binary file spwd.db matches

Borde vara detta som är felet. Hur uppdaterar jag pwd.db och spwd.db så de stämmer mot /etc/passwd och /etc/master.passwd ?

Edit 2: LÖST
Lyckades leta reda på hur man gjorde

pwd_mkdb /etc/master.passwd

och nu är användarna borta!

Permalänk
Medlem

Systemet använder inte /etc/passwd direkt, den är mest för att man ska kunna läsa i den. Systemet använder en binärdatabasfil. Precis som du kom på..

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Vem sa att freebsd var krångligt?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode