Hårddisk-krash... Sätt att få tillbaka det?

Permalänk
Medlem

Hårddisk-krash... Sätt att få tillbaka det?

Min Hitachi (IBM) la av igår. Den bara står och spinner upp och lägger av hela tiden.
Men jag tror inte skivorna är paj för det, kan man på något sätt på tillbaka det?

ibas.se eller vad de heter tog minst 10000 för en disk, lite väl mycket, men jag vill ändå ha tillbaka grejorna.
Några idéer?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

vill man ha tillbaks sina filer får man betala dyrt. simple as that!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Ämnet har varit uppe tidigare... OM själva disken är frisk, kan du lyfta över styrkortet från en identisk disk, är läshuvudena skadade, kan du lyfta över dem från en annan identisk disk, och är motorn skrot... släng skiten, du kommer aldrig lyckas centrera skivorna exakt nog för att få ett fungerande resultat.

Lycka till
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Finns väl program med?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Visst finns det program, men inte som hjälper om disken slutat fungera, då måste disken fortfarande fungera generelt, men inte kunna läsa vissa sektorer, ha tappat bort partitionstabeller eller liknande...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ämnet har varit uppe tidigare... OM själva disken är frisk, kan du lyfta över styrkortet från en identisk disk, är läshuvudena skadade, kan du lyfta över dem från en annan identisk disk, och är motorn skrot... släng skiten, du kommer aldrig lyckas centrera skivorna exakt nog för att få ett fungerande resultat.

Lycka till
B!

Den står och spinner upp, så antingen styrkortet eller motorn?
Var sitter styrkortet?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Byt elektronikkortet på disken till ett exakt likadant - släng ut en annons och ange exakt vilken modell du har.

Kortet kan man med viss fingerfärdighet byta - motorn är värre.

Vad är det för modell?

Permalänk
Medlem

styrkortet är elektroniken som sitter på undersidan av disken, där du kopplar in sladden. Bara för att disken spinner upp o ner behöver det inte vara värken eller, kan mycket väll vara läshuvuden, elle relektroniken runt desamma i disken som gett upp... Det blir lite "testa sig fram" för att nå ett resultat, och resultatet kan likförbaskat bli att man sitter med 2 diskar som är skrot i stället för en.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hitachi (IBM) 180GXP 160GB har jag.
Hmm. Verkar inte så ljust det här.
Allt jag programmerat under två års tid ligger ju där

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Du måste ange modellbeteckningensnumret när du annonserar så du får ett exakt likadant elektronikkort.

Börja med att byta styrkortet vilket är relativt enkelt - funkar inte detta -> ibas.

Jag vore ju klart dum om jag i detta sammanhang säger ordet backup