Permalänk
Medlem

Temp på GF 6600GT

Har ett Gainward GF 6600GT och skulle vilja kontrollera temperaturen. Någon som vet om det går att köra något program för att kolla? Kör med ett Asus A7V8X Mobo.

Funderar även på att byta ut fläkten till en som låter mindre, alla tips är välkomna.

Permalänk
Medlem

Har du de nyaste drivisarna är det bara att högerklicka på din bakgrund och ta NVIDIA display->Maxdata/Belinea Analog Display->temperature settings. Finns det ingen temp där finns det nog ingen sensor på kortet.

Visa signatur

R.I.P. Jeff Buckley 1966-1997
Soltek SL-K8AV2 VIA K8T800 | AMD64 3000+ (NC) @ 2,2 GHz (220x10) | 2x A-data 512 mb PC3200 1:1 | Leadtek 6800LE (AGP) @ 12/6 410/900 1,3V | Maxtor DiamondMax+9 160 Gb

Permalänk
Medlem

43C just nu, men är hyffsat varmt i rummet också, kör med zalman vf700-cu.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aquaman
Har du de nyaste drivisarna är det bara att högerklicka på din bakgrund och ta NVIDIA display->Maxdata/Belinea Analog Display->temperature settings. Finns det ingen temp där finns det nog ingen sensor på kortet.

Har varken "Maxdata" eller "Belinea" att välja mellan. Är det Nvidias senaste drivare du menar? Kör med 71.89 just nu.

Permalänk
Medlem

Det ska finnas där också. Maxdata-grejen är inget du väljer mellan, den heter "Maxdata/Belinea Analog Display". Kanske beror på hårdvaran vad det står. Finns Nvidia display?

Visa signatur

R.I.P. Jeff Buckley 1966-1997
Soltek SL-K8AV2 VIA K8T800 | AMD64 3000+ (NC) @ 2,2 GHz (220x10) | 2x A-data 512 mb PC3200 1:1 | Leadtek 6800LE (AGP) @ 12/6 410/900 1,3V | Maxtor DiamondMax+9 160 Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfons
43C just nu, men är hyffsat varmt i rummet också, kör med zalman vf700-cu.

Hur kollar du tempen på ditt GF6600Gt?

Permalänk

På en del nya geforce 6600gt kort finns inte temp-sensorn original.
Du måste flasha om det med ett nytt bios i så fall så ska de funka.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
På en del nya geforce 6600gt kort finns inte temp-sensorn original.
Du måste flasha om det med ett nytt bios i så fall så ska de funka.

Men om inte tempsensorn sitter där "original", vad hjälper det då att flasha om bios?

Kikade på GainWard´s hemsida efter nytt bios till kortet men hittade inget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caveo
Men om inte tempsensorn sitter där "original", vad hjälper det då att flasha om bios?

Kikade på GainWard´s hemsida efter nytt bios till kortet men hittade inget.

Ja du flashar om biosen för att få temp sensorn antagligen?
Eller vad menar du?

Dom har bara inte aktiverat den, men den finns där redan.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Har oxå Gainward. Var dock tvungen att köra registerhacket så att Coolbits blev tillgängligt för att kunna läsa tempen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quasili
Har oxå Gainward. Var dock tvungen att köra registerhacket så att Coolbits blev tillgängligt för att kunna läsa tempen.

Skumt.
Jag har oxå gainward, och jag har oxå kört coolbits reghack.
Men inte kan jag se nån temp för det
Nej det får nog bli en omflashning för mej verkar det som.

Edit: Eller det kanske inte är samma.
Vad heter filen du körde?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Och vad tusan är registerhacket?? =/

Visa signatur

Amd athlon 64 X2 4600+ | TwinMOS 2048 ddr | AXLe 8800GTS 640mb |
|MSI K8N NEO4-F | Samsung spinpoint 200gb | XP pro |
| Cooltek 600w | Samsung Syncmaster 940B | Extern HD: WD Dual-option 250gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheZork
Och vad tusan är registerhacket?? =/

Det är så att man kan klocka graffekortet i drivrutinerna och lite andra grejer.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

jag har kollar temp i både RivaTuner och i avancerade egenskaper för grafikkortet.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quasili
Jag plockade detta:
http://downloads.guru3d.com/downloadget.php?id=815&file=5&evp...

verkade funka fint...

Körde nyss hacket, fick lite nya menyer.
Men ingen temp mätare tyvärr

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

kanske en dum fråga... har du senaste programvaran från Nvidia?

EDIT: Varför underklockar du ditt grafikkort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quasili
kanske en dum fråga... har du senaste programvaran från Nvidia?

Givetvis har jag det.
Om du menar drivrutiner.

Edit: Det är inte alls underklockat, det är överklockat.
Original är 500/900 och jag kör på 525/950.
Det är enhanced mode i expert tools.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
Ja du flashar om biosen för att få temp sensorn antagligen?
Eller vad menar du?

Dom har bara inte aktiverat den, men den finns där redan.

Ok, i ditt första inlägg lät det som om temsensorn inte fanns alls. Jag menar hårdvarumässigt. Därför lät det underligt att den skulle dyka upp genom en biosflashning.

Permalänk
Medlem

Prova Gainwards eget program "ExperTool" http://www.gainward.de/drivers/ (under Performance ska du se temp, ändra fläktens varvtal mm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Prova Gainwards eget program "ExperTool" http://www.gainward.de/drivers/ (under Performance ska du se temp, ändra fläktens varvtal mm)

Det enda jag får upp under "Performance" är Core clock setting och Memory Clock setting. Jag börjar misstänka att det helt enkelt inte finns nå´n sensor på kortet 8-(.

Permalänk

Jag flashade nyss kortet med ett nytt bios.
Och nu har jag äntligen temp sensorn

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
Jag flashade nyss kortet med ett nytt bios.
Och nu har jag äntligen temp sensorn

Vart får man tag på nytt bios till sitt GainWard? Har du AGP eller Pci-e.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caveo
Vart får man tag på nytt bios till sitt GainWard? Har du AGP eller Pci-e.

Jag har agp.
Här står allt du behöver veta.

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=2379&hl=temperat...

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
Jag har agp.
Här står allt du behöver veta.

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=2379&hl=temperat...

Tackar, nu ser även jag tempen 8-)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caveo
Tackar, nu ser även jag tempen 8-)

Bra bra
Vad har du för temp?

Just nu ligger min på 62 idle, men det är skapligt varmt här.
Har en lägenhet högst upp och solen har legat på hela dan så de är väldigt varmt här uppe.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring

Just nu ligger min på 62 idle, men det är skapligt varmt här.
Har en lägenhet högst upp och solen har legat på hela dan så de är väldigt varmt här uppe.

62 i idle är litet väl saftigt fast det intressanta är ju vad man hamnar på i full load. Som jämförelse hade jag 47/92 med originalkylningen i 28 graders rumstemp idle/ full load, kortet i signaturen. Efter byte till effektivare kylning (thermaltake schooner) har jag 37/72 under samma förhållanden. En låda med effektiv chassiventilation är ett måste om man ska få hyfsade temperaturer så här i sommarhettan.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frankenstein
62 i idle är litet väl saftigt fast det intressanta är ju vad man hamnar på i full load. Som jämförelse hade jag 47/92 med originalkylningen i 28 graders rumstemp idle/ full load, kortet i signaturen. Efter byte till effektivare kylning (thermaltake schooner) har jag 37/72 under samma förhållanden. En låda med effektiv chassiventilation är ett måste om man ska få hyfsade temperaturer så här i sommarhettan.

Jadu jag har ju bara 1 chassi fläkt bak på sonatan.
Tror ja hade 33 grader i burken eller nåt sånt, kan kolla senare.
Men jag kan inte byta kylning på mitt kort tror jag, eftersom att jag inte har separat hsi-kylare
Eller finns det nån som funkar ändå?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
Givetvis har jag det.
Om du menar drivrutiner.

Edit: Det är inte alls underklockat, det är överklockat.
Original är 500/900 och jag kör på 525/950.
Det är enhanced mode i expert tools.

Hmm, jag har också ett gainward 6800gt golden sample, där var orginal 350/1000 och enhanced 400/1200.

Har jag blivit blåst eller vad e detta???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V1King
Hmm, jag har också ett gainward 6800gt, där var orginal 350/1000 och enhanced 400/1200.

Har jag blivit blåst eller vad e detta???

Här snackas det 6600 gt

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One