Permalänk

Spela musik från filserver

Om jag har en filserver som kör linux, där jag förutom arbete lagrar min digitaliserade skivsamling(subfråga, är det lagligt att skapa kopior på det sättet? Jag utgår från att det är det, men känner mig osäker), finns det då något enkelt sätt som jag kan ansluta med min arbetsdator(som kör windows) och spela upp musiken direkt från filservern? Det är nämligen så att min filserver har ett Audigy2-kort och 6.1 system från creative, medans min arbetsdator är en laptop med skitljud. Hm, ännu en subfråga: Det är väl inga problem att få igång audigy2-kortet i linux?

Alltså:
1. Finns det någon bra mjukvara som låter mig ansluta och välja en låt som ska spelas? (PÅ filservern som kör linux)
1.1 Är det tillåtet att digitalisera musik man har köpt? (Jag är verkligen mot piratkopiering, så detta är viktigt för mig)
1.2 Finns det drivrutiner till audigy2 för linux? Kommer os:et att lösa detta helt utan min inblandning under installationen eller kommer det bli lite pulande?

Tack på förhand!

Permalänk

1. Det finns många projekt att tillgå på freshmeat, de varierar i kvalitet och tillgänglighet:
http://freshmeat.net/search/?q=web+mp3&section=projects&Go.x=...

1.1 Tycker du att det är lagligt att spela in låten på en kassett att ha i bilen (inte för att ge till grannen eller poolarn dvs)?
Här går åsikterna isär, läser du lagtexten på skivorna står det att du knappt får lyssna på din lagligt inköpta skiva, medan piratbyrån&co är mer liberala.

Du har iochmed ditt skivköp betalat och givit stöd (om än marginellt) till artisten och skivbolaget. Skulle det då inte vara din rätt att fritt använda och förfoga materialet för eget bruk?

Ytterligare har du betalat kassettavgift för dina CD-R/W samt hårddiskar för att kompensera skivbolagen när du kopierar till andra medium för eget bruk

1.2 Audigy2 funkar fint i Linux utan extra krångel, i modernare distributioner givetvis (alltså, glöm Redhat8/9)

Visa signatur

/Tj

Permalänk
Medlem

http://musicpd.org/

Passar troligtvis dina behov perfekt.

Jag använder det tillsammans med phpMp som front-end.

Permalänk

Okej tack så mycket för svaren! T-Mastah J jo jag håller med, det borde vara min rätt att göra vad jag vill med materialet så länge det är för privat bruk, när jag har betalat för det.

Permalänk
Medlem

Det är olagligt att kringå kopieringsskydd, dvs rippa en skyddad cd-skiva. Däremot får du göra kopior för eget bruk om du inte kringår något sådant skydd. Detta är förstås bullshit, men det är denna ädla substans som argumenten från tex Antipiratbyrån består av.
I princip skulle man kunna bli dömd för att man rippar sin musik i Linux (då kan ju inte alla copyright-skydd installeras utan din vetskap och förhindra kopiering).

Permalänk

Jädrar vad dumt. Jag tycker de som betalar för sig borde ha den friheten och fördelen att göra vad de vill med t.ex. musiken, så länge det är för privat bruk. Det blir svårt att försvara sig mot de som tycker jag är dum som köper skivorna istället för att ladda hem dem :/

Permalänk
Medlem

Antonovskij: Håller fulltständigt med. Köper också mina skivor, men det känns surt när musikbolagen beter sig så patetiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.