Konica Minolta Dynax 5D, nån som prövat ännu?

Permalänk
Medlem

Konica Minolta Dynax 5D, nån som prövat ännu?

Jag är grymt sugen på en sån.
Är det nån som köpt en ännu, eller ens känt på den?

Åsikter om 18-70-kitoptiken?

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

Bra kamera, om man kan leva med spegeln, som låter KA-CHUNK vid varje exponering.

Bildstabiliseringen är trevlig, storleken är helt acceptabel och den medföljande optiken verkar helt OK (har inte plåtat så värst mycket med den). Priset är väldigt trevligt, även om D50 nog känns som ett lite bättre alternativ.

Lånade hem en från jobbet för ett tag sedan, kanske kan lägga upp några bilder senare, om jag orkar med att fixa någon slags server för dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Är spegel/slutarljudet mera noterbart än på D70/300D?

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

Ja, definitivt. På D70 och 300D knäpper det till lite, 5D dunkar till rejält.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Skulle du ha möjlighet att spela in ljudet, allra helst i jämförelse med en annan kamera?

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

Jag har haft kameran i ca en vecka. Är skitnöjd med den, tar väldigt bra bilder med kitobjektivet. Har även köpt ett begagnat 75-300 objektiv, så nu har man rejäl zoom Om nån vill se bilder så är det bara att säga till.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Om jag inte hinner ändra mig blir det en sådan när jag byter. Bildstabilisering är mysigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Bra kamera, om man kan leva med spegeln, som låter KA-CHUNK vid varje exponering.

Bildstabiliseringen är trevlig, storleken är helt acceptabel och den medföljande optiken verkar helt OK (har inte plåtat så värst mycket med den). Priset är väldigt trevligt, även om D50 nog känns som ett lite bättre alternativ.

Lånade hem en från jobbet för ett tag sedan, kanske kan lägga upp några bilder senare, om jag orkar med att fixa någon slags server för dem.

Är på gång att köpa en dslr, och valet står främst mellan KM 5d och d50...
Varför skulle D50 vara ett bättre alternativ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Jag har haft kameran i ca en vecka. Är skitnöjd med den, tar väldigt bra bilder med kitobjektivet. Har även köpt ett begagnat 75-300 objektiv, så nu har man rejäl zoom Om nån vill se bilder så är det bara att säga till.

Vill gärna se lite bilder, helst med kitobjektivet!
Vilken zoom är det du köpt? nöjd med den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Är på gång att köpa en dslr, och valet står främst mellan KM 5d och d50...
Varför skulle D50 vara ett bättre alternativ?

Vill gärna se lite bilder, helst med kitobjektivet!
Vilken zoom är det du köpt? nöjd med den?

Jag köpte ett begagnad Minolta 75-300 objektiv. Är väldigt nöjd med den. Grym zoom. Här är några makron jag tagit med kitobjektivet.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Är på gång att köpa en dslr, och valet står främst mellan KM 5d och d50...
Varför skulle D50 vara ett bättre alternativ?

Det är en Nikon.

Skämt åsido så handlar det nog mest om tycke och smak.
Tittar man på specarna så är skillnaderna relativt små. D5D har lite snabbare sekvenstagning, har ISO100 och ISO3200 går att välja direkt i kameran och man kan således fota ISO3200 i JPEG. Med D50 får man köra RAW och "trixa" lite om man vill göra det.
D5D har AS, med D50 får man köpa objektiv som har VR för att nå samma effekt, vilket är dyrare. Effekten på längre brännvidder blir dock bättre med bildstabiliseringen i objektivet.
Nikon har alltid varit ledande vad gäller blixtsystemet och jag vågar nog säga att så är fallet även här. Jag skulle även tippa på att Nikons ljusmätning är snäppet bättre.
Värt att tänka på kan vara att D50 använder SD-kort medan D5D använder CF. Uppgraderar man till en nyare kamera senare kommer den troligen att använda CF, eller i bästa fall både och.

Ovanpå det har vi detdär med ergonomi. Hur kameran är att hålla i och hur knappar och rattar är utplacerade. Detta handlar ju enbart om tycke och smak.

Jag tycker definitivt inte man ska räkna bort D5D. Den har bra bildkvalitet och flera funtioner som inte återfinns på D50 (eller 350D).

Såklart vore det ju intressant att se lite tester och så först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det är en Nikon.

Skämt åsido så handlar det nog mest om tycke och smak.
Tittar man på specarna så är skillnaderna relativt små. D5D har lite snabbare sekvenstagning, har ISO100 och ISO3200 går att välja direkt i kameran och man kan således fota ISO3200 i JPEG. Med D50 får man köra RAW och "trixa" lite om man vill göra det.
D5D har AS, med D50 får man köpa objektiv som har VR för att nå samma effekt, vilket är dyrare. Effekten på längre brännvidder blir dock bättre med bildstabiliseringen i objektivet.
Nikon har alltid varit ledande vad gäller blixtsystemet och jag vågar nog säga att så är fallet även här. Jag skulle även tippa på att Nikons ljusmätning är snäppet bättre.
Värt att tänka på kan vara att D50 använder SD-kort medan D5D använder CF. Uppgraderar man till en nyare kamera senare kommer den troligen att använda CF, eller i bästa fall både och.

Ovanpå det har vi detdär med ergonomi. Hur kameran är att hålla i och hur knappar och rattar är utplacerade. Detta handlar ju enbart om tycke och smak.

Jag tycker definitivt inte man ska räkna bort D5D. Den har bra bildkvalitet och flera funtioner som inte återfinns på D50 (eller 350D).

Såklart vore det ju intressant att se lite tester och så först.

Nästa kamera kommer använda CF? Du menar SD va? eller jag som är ute och cyklar?
Är det inte så att SD kommer starkare och starkare?

Har du någon åsikt om vilket kitobjektiv som är bäst?

Väntar oxå på recensioner... konstigt att inte tex dpreview testat den än...

Permalänk
Medlem

Titta på vilka kort DLSR:erna tar. Det är CF för hela slanten, utom D50, som tar SD och Canon 1Ds MkII samt 1D MkII(N) som tar både och.
CF finns i större storlekar och är åxå billigare i de stora storlekarna.
Anledningen till att D50 tar SD är troligen för att man riktar sig till de som kommer från kompaktkamera som redan har SD-kort.
Tyvärr gör ju detta åxå att D50 inte blir särskilt atraktiv som backupkamera för de som redan har en DLSR av annan modell.
Canon valde att använda ett mindre batteri i 350D, och därmed korta batteritiden, istället för att använda SD-kort och göra kameran mindre på det sättet istället.
Uppgraderar man är det ju kanske dessutom troligt att man gör det till ett begagnat proffshus av årets modell. Idag D50 om ett par år D2X. "Nej, just det, jag har ju 4GB SD-kort, som jag inte kan använda..."

Canonerna nämnda ovan kan skriva RAW till det ena kortet och JPEG till det andra. Där tjänar det ett syfte att kunna ha både och, i övrigt finns det inga direkta fördelar med SD.

Men hur det kommer att bli i framtiden märker vi väl... Jag tror att CF kommer att finnas kvar på DLSR:erna ett bra tag till, medan SD tar över helt (det har det ju nästan redan gjort) på kompakterna.

Ang. kitobjektiv har jag inte sett mycket bilder från D5Ds kitobjektiv, så det kan jag inte uttala mig om. D50:ns kitobjektiv är "okej". Bättre än 350Ds kitobjektiv tex, men inte någon jättehöjdare.
Hur det förhåller sig till D5Ds vet jag, som sagt, inte. 18-70 är ju ett klart trevligt zoomomfång iaf.

Jag kanske ska lägga till mitt tidigare inlägg att D50 har ju en fördel i större begagnatutbud.
Även om Canon är ledande vad gäller ultraljudsmotor i objektiven så ligger Nikon en bra bit före KM där. Många trejdepartstillverkare av objektiv erbjuder versionerna av objektivet till Nikon och Canon med ultraljudsmotor medan Pentax och KM får nöja sig med "vanlig" fokusmotor.
Om det sedan är viktigt är ju upp till var och en att avgöra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Massa text

Hmm... Jag tolkade snarare att D50 använde SD kort som att det är påväg mer åt det hållet...
Betydligt mindre, snart samma storlekar, och antagligen snart billigare...
Men men, den som lever får se.

Det andra du sa däremot, om begagnatmarknaden, är väl en av de största anledningarna att välja canon eller nikon framför KM...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar finnas mycket på begagnatmarknaden för KM, och oftast billigare än dom andra märkena också. Jag fick tag i ett bra objektiv rätt billigt. Så det är nog inga problem.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Massa text

Hmm... Dessutom så är väl SD korten snabbare. Jag har bl.a. ett 2GB 150X kort och det rasslar på ganska duktigt.

Prisskillnaden mellan SD och CF är redan idag ytterst marginell.

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk
Medlem

Hur många "X" ett kort är på säger inte så himla mycket då olika tillverkare har olika många "X" för samma hastighet. Bättre att mäta i MB/s isf.
Jag vet inte vilket som är det snabbaste SD-kortet, men sandisk Extreme III tillhör väl bland de snabbaste och tuffar på med 20MB/s både med CF och SD.

CF kan man ju få 4GB för 2000kr. Fall man dessutom kan tänka sig microdrive, som ju de flesta DLSR:er tar, så får man 4GB för ungefär samma pris som 2GB SD kostar.
SD finns öht inte i större än 2GB, om man skulle vilja ha det, medan CF finns iaf upp till 12GB.

Nåväl, dethär behöver inte bli något krig om CF vs SD. Man kan ju ha det i åtanke när man väljer kamera iaf. Har man en massa SD redan kan ju D50 ha en fördel i det, men det kan vara en nackdel om man senare vill uppgradera från D50 till en mer avancerad kamera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Nåväl, det här behöver inte bli något krig om CF vs SD.

Instämmer! När jag köpte min systemkamera så var det iofs ett plus att den hade SD minne, men det var inget som helst avgörande. Dessutom så använder (så vitt jag vet?) ingen kamera idag den hastigheten som dom snabba korten erbjuder. Det som avgjorde mitt val var snarare storleken och utbudet av objektiv. Att köpa en ”dyr” systemkamera och sedan bara använda kit-optiken är ganska meningslöst.

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepso
Instämmer! När jag köpte min systemkamera så var det iofs ett plus att den hade SD minne, men det var inget som helst avgörande. Dessutom så använder (så vitt jag vet?) ingen kamera idag den hastigheten som dom snabba korten erbjuder. Det som avgjorde mitt val var snarare storleken och utbudet av objektiv. Att köpa en ”dyr” systemkamera och sedan bara använda kit-optiken är ganska meningslöst.

Vilken kamera har du då?
Nikon eller pentax, eller tom en topmodell hos canon?

Edit: sökte lite och såg att du hade en Pentax *ist DS.
Vad tycker du om den? Märker av att bildkvaliteten är något lägre än tex 350D?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Vilken kamera har du då?
Nikon eller pentax, eller tom en topmodell hos canon?

Edit: sökte lite och såg att du hade en Pentax *ist DS.
Vad tycker du om den? Märker av att bildkvaliteten är något lägre än tex 350D?

Jupp, det stämmer att jag har en Pentax. Givetvis så tycker jag att den är helt okey.

Sämre bildkvalitet än 350D? I ärlighetens namn så har jag ingen aning om den är bättre eller sämre än en 350D iom att jag inte själv testat dom "sida vid sida". För mina behov så är dock Pentaxen helt perfekt.

Jag har läst en hel del tester, och dessutom så läser jag en hel del foto forum. Det där med bildkvalitet är väldigt svårt att uttala sig om. Min objektiva och amatörmässiga åsikt är att det nästan alltid är kit-objektiven som sätter gränsen på bildkvaliteten i testerna. Sätter du däremot lite kvalitets glas framför sensorn så blir det en helt annan sak.

Så återigen, min amatörmässiga åsikt är att alla dom japanska digitala systemkamerorna i stort sett är lika bra (i alla fall dom som kostar lika mycket). Det finns två faktorer som har mycket större påverkan på bildkvaliteten än fabrikatet på kameran... och det är kvaliteten på objektiven och kunskapen på personen bakom sökaren.

En annan sanning är nog dessutom att Canons reklambudget förmodligen vida överstiger både Pentax och Minoltas R&D budget? - Vilken slutsats man isf ska dra av det är nog upp till var och en...

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepso
Min objektiva och amatörmässiga åsikt är att det nästan alltid är kit-objektiven som sätter gränsen på bildkvaliteten i testerna. Sätter du däremot lite kvalitets glas framför sensorn så blir det en helt annan sak.

Dpreview testar ju alltid med ett mycket skarpt objektiv, typ en 50mm eller liknande, när man testar upplösning och detaljåtergivning och visst kan man se skillnad om man tittar på bilderna i 100% på skärmen, men man får då inte glömma att det motsvarar en utskrift på ca 50x75cm på en genomsnittslig 19" skärm. En sådan tittar man inte på på så nära avstånd normalt sett.
Om någon fick ett antal slumpmässiga bilder (på papper) tagna med några olika av dessa kameror med likvärdiga objektiv så skulle de allra flesta inte göra bättre än slumpen vad gäller att tala om från vilken kamera vilken bild kom.
Precis som du säger så spelar objektiv och fotograf betydligt större roll, något som ofta glöms bort när det "hettar till" på forumen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Dpreview testar ju alltid med ett mycket skarpt objektiv, typ en 50mm eller liknande, när man testar upplösning och detaljåtergivning och visst kan man se skillnad om man tittar på bilderna i 100% på skärmen, men man får då inte glömma att det motsvarar en utskrift på ca 50x75cm på en genomsnittslig 19" skärm. En sådan tittar man inte på på så nära avstånd normalt sett.
Om någon fick ett antal slumpmässiga bilder (på papper) tagna med några olika av dessa kameror med likvärdiga objektiv så skulle de allra flesta inte göra bättre än slumpen vad gäller att tala om från vilken kamera vilken bild kom.
Precis som du säger så spelar objektiv och fotograf betydligt större roll, något som ofta glöms bort när det "hettar till" på forumen.

Njo, visst... men även om dpreview testar med "skarp" optik så är det ju fortfarande olika optik. Så i slutändan så kan det ändå svårt att säga vad som beror på optiken och vad som beror på kameran.

Phil Askey (dpreview) har ett ganska högt anseende som kameratestare. Men om man läser i dom andra forum avdelningarna så får han även en del kritisk för att han ibland favorisera Canon lite väl mycket.

Så återigen, det är inte en jätteskillnad i bildkvalitet mellan dom olika fabrikaten, det finns andra detaljer som jag anser vara av större betydelse. Om du t.ex. låter en Nikon användare titta i sökaren på en Pentax så blir han oftast väldigt avundsjuk på den förhållandevis stora och ljusstarka sökaren.

Och jag som Pentax användare kan ibland bli lite avundsjuk på det väldigt stora utbudet av optik till Canon. Men jag förstår även att Canonfolket blir lika avundsjuka på kvaliteten på Pentaxoptiken.

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk
Medlem

En i min klass har en Dynax 5D. Tar grymt fina bilder faktiskt.
Tror han köpte den inkl. Sigma 18-50 på expert för 7995 kr.
Men enbart själva kameran kan man nog få betydligt billiare på andra håll.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB