Permalänk

Mycket billig multimeter!

Elfa har erbjudande nu. En digital multimeter med de flesta normala mätområden, plus fyrkantvåg ut(!), samt hold och bakgrundsbelysning. Endast 60 spänn inkl. moms! Riktigt billigt. Och bra kvalitet vad jag har märkt hittills.
Kunde INTE låta bli att köpa en för att ha i bilen, så slipper jag släpa ut den jag har inne

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=9213.htm?_7...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Hur är kvalitén? Hur känns kvalitén, känns plastig eller känns som en "riktig" fluke?

EDIT:
Haha vad trött man är då. Missade lite vad du skrev

Permalänk

Den känns gedigen tycker jag. Inte som en "riktig fluke" , men definitivt bättre en de billiga på clas ohslon där kablarna sitter fast i mätaren Och sen att den är gummibeklädd på sidorna gör ju inte saken sämre. Vredet känns en aning plastigt, men det är ju av plast så... Men det är rejäla distinkta lägen, och det känsn itne som om det skulle kunna bli glappt i första taget.
Enda nackdelen jag kan se just nu är att den är rosa. Elelr ja, närmare cerise faktiskt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

väldigt intressant

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

En billig multimeter duger fint åt nästan alla lekmän, onoggrannheten är inte heller så viktig. För då ska man kalibrera multimetern med jämna mellanrum också, det hjälper inte att köpa en dyr fluke och tro att den är noggrann om man inte har kalibrerat den på flera år.
OBS: Den mättekniska termen kalibrera betyder endast mäta av felet och skriva upp det, ändrar man så justerar man mätdonet också.
Och detta är inte billigt: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Nå, jag hade köpt den direkt om jag inte hade haft en gammal fluke hemma (som jag fick gratis av ett företag). Och jag kalibrerar den själv med jämna mellan rum mot skolans. (Det blir sådär, men det är gratis)

Att tänka på är att momsen tillkommer som du skrev, och att elfa har dyr frakt. (iaf hade) Kvaliten på själva höljet etc ser ut att vara bra enligt bilden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack för tipset MM! Har bara en idag och den ligger i båten konstant... måste ha en här hemma också ju...

Nu får man äntligen tummen ur och kan dra till elfa för multimeter + lite annat krafs till ett par DS18s20 sensorer

Permalänk
Medlem

Bra pris, synd bara att frakten blir 75:- eftersom det inte går som brev.

Permalänk
Avstängd

Bra pris!

Jag vet en annan billig variant som har en del godis som man inte förväntar sig:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=263&iItemId...

Riktigt liten, har en frekvensräknare (upp till 1 MHz) och kapacitansmeter. 129 spänn! Den kan inte mäta ström, vilket nog bara är en fördel för nybörjare: Ingen kortslutning pga fel mätområde. Autorange.

Detta är också en bra extramultimeter för den erfarne.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Hur bra kan den vara egentligen?
Med 5M på växelspänningen också.
Känns som att den kan ge rätt friska felvärden.
Iofs, ska man bara använda den som lekman och inte pilla för mycket på starkström så duger den väl.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hur bra kan den vara egentligen?
Med 5M på växelspänningen också.
Känns som att den kan ge rätt friska felvärden.
Iofs, ska man bara använda den som lekman och inte pilla för mycket på starkström så duger den väl.

Vaddå? Feltoleransen är inte så viktig så länge den är så god som i detta fall. Designar man något som behöver uppmätas med en noggranhet bättre än vad en vanlig multimeter kan uppbringa, har man gjort något designfel. Bättre då att göra en trimbar konstruktion.

5 Mohm i inimpedans är vidare rätt bra. Vill man mäta signaler så svaga att den impedansen är ett problem, gör man givetvis en ordentlig testrigg. En rigg som man använder även om mätinstrumentet har 1 Gohm i inimpedans.

Starkström, vidare, är ju något som är ännu mindre beroende av speciellt hög noggranhet. Mäter du på ett 10A-område bryr du dig inte om milliampprecision (gör man det, är konstruktioner återigen inte genomtänkt). Om multimetern visar 234 eller 229 VAC när den pluggas in i väggen spelar ju heller det någon roll. Man är intresserad om mätspänning föreligger, eller ej. Starkström är väl det sista man vill ha någon precision för. Oftas är man bara ute efter enkla "ja/nej"-svar. Andra mätningar (infasning av generatorer, hitta läckströmmar och vad du vill) använder man specialinstrument för.

Således, att i en konstruktion vara beroende på ett enskillt mätinstruments precision är bara fel.

Det som skiljer "bra" instrument från "billiga" är mer kvalité, funktioner och märkesfetishism än vad mätnoggrannheten gör för din konstruktion. Om man inte är lekman förstås.

Mitt dyraste instrument kostade strax under 500 kronor. Eftersom jag vet vad jag mäter, gör jag sällan fel. Vill man ha bra värden så använder man flera instrument, väljer ett gott mätområde samt använder ett analogt universalinstrument som man vet var man har. Observera att jag inte har något emot dyrare instrument. Tvärt om, men de ger inte samma funktionalitet per satsad krona. Bästa "mervärdet" får man för instrument i ett par, tre hundrakronorsklassen.
5 Mohm är en mycket god inresistans. Jämför med analoga instrument där billiga har någon k/V, och dyrare sällan mer än 100 k/V. 1,2% på AC-området är fullkomligt normalt. True-RMS vill man ju ofta ha, men det är knappast länkat med impedans och noggrannhet.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vaddå? Feltoleransen är inte så viktig så länge den är så god som i detta fall. Designar man något som behöver uppmätas med en noggranhet bättre än vad en vanlig multimeter kan uppbringa, har man gjort något designfel. Bättre då att göra en trimbar konstruktion.

5 Mohm i inimpedans är vidare rätt bra. Vill man mäta signaler så svaga att den impedansen är ett problem, gör man givetvis en ordentlig testrigg. En rigg som man använder även om mätinstrumentet har 1 Gohm i inimpedans.

Starkström, vidare, är ju något som är ännu mindre beroende av speciellt hög noggranhet. Mäter du på ett 10A-område bryr du dig inte om milliampprecision (gör man det, är konstruktioner återigen inte genomtänkt). Om multimetern visar 234 eller 229 VAC när den pluggas in i väggen spelar ju heller det någon roll. Man är intresserad om mätspänning föreligger, eller ej. Starkström är väl det sista man vill ha någon precision för. Oftas är man bara ute efter enkla "ja/nej"-svar. Andra mätningar (infasning av generatorer, hitta läckströmmar och vad du vill) använder man specialinstrument för.

Således, att i en konstruktion vara beroende på ett enskillt mätinstruments precision är bara fel.

Det som skiljer "bra" instrument från "billiga" är mer kvalité, funktioner och märkesfetishism än vad mätnoggrannheten gör för din konstruktion. Om man inte är lekman förstås.

Mitt dyraste instrument kostade strax under 500 kronor. Eftersom jag vet vad jag mäter, gör jag sällan fel. Vill man ha bra värden så använder man flera instrument, väljer ett gott mätområde samt använder ett analogt universalinstrument som man vet var man har. Observera att jag inte har något emot dyrare instrument. Tvärt om, men de ger inte samma funktionalitet per satsad krona. Bästa "mervärdet" får man för instrument i ett par, tre hundrakronorsklassen.
5 Mohm är en mycket god inresistans. Jämför med analoga instrument där billiga har någon k/V, och dyrare sällan mer än 100 k/V. 1,2% på AC-området är fullkomligt normalt. True-RMS vill man ju ofta ha, men det är knappast länkat med impedans och noggrannhet.

Det stora problemet vi i skolan haft är att mätare med så hög ohm har mätt lite fel när vi mätt skyddsjorden på TN-S system.

En kompis multimeter (ej av samma märke som Elfas dock även den av billigare modell) tappade kalibreringen fullständigt och mäter nu 0 volt som 14 volt.

Så jag är osäker när något kostar under hundralappen.

Ska man mäta om det ligger spänning på så använder man nog en vanlig voltmeter hellre än en multimeter. Iallafall jag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det stora problemet vi i skolan haft är att mätare med så hög ohm har mätt lite fel när vi mätt skyddsjorden på TN-S system.

En kompis multimeter (ej av samma märke som Elfas dock även den av billigare modell) tappade kalibreringen fullständigt och mäter nu 0 volt som 14 volt.

Så jag är osäker när något kostar under hundralappen.

Ska man mäta om det ligger spänning på så använder man nog en vanlig voltmeter hellre än en multimeter. Iallafall jag.

För hög impedans? Det trodde jag var ett icke-problem, men om du säger det så. Varför inte shunta med ett motstånd? (Motstånd + billig multimeter < dyr multimeter )

Jag har aldrig haft en multimeter som "tappat kalibreringen". Är det så, borde ju den gå att kalibera, tycker man.

Appropå det, multimetern jag länkade till har faktiskt en funktion för relativ mätning, så att man kan följa förändringen av en spänning. Mycket praktisk! En "Tara-funktion", således.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
För hög impedans? Det trodde jag var ett icke-problem, men om du säger det så. Varför inte shunta med ett motstånd? (Motstånd + billig multimeter < dyr multimeter )

Jag har aldrig haft en multimeter som "tappat kalibreringen". Är det så, borde ju den gå att kalibera, tycker man.

Appropå det, multimetern jag länkade till har faktiskt en funktion för relativ mätning, så att man kan följa förändringen av en spänning. Mycket praktisk! En "Tara-funktion", således.

Japp. Mätaren hittar spänning där det inte finns någon.

Jag ska inte säga emot dig. Det är väl välkänt av de flesta av oss här på Swec att du vet vad du pratar om.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Japp. Mätaren hittar spänning där det inte finns någon.
...

Aha, då är jag med. Med öppna testpinnar ska givetvis ingen multimeter visa något. Ibland har jag sett multimetrar "flukturera" om man har trafos, mobiltelefoner o.dyl i närheten (för att inte tala om elmotorer med kollektorer), men väl inkopplad brukar även den svagaste signal köra över dessa felutslag.

Ibland har jag noterat att testinstrument ger utslag om man tar i testpinnar. Två förklaringar kan jag tänka mig: Antingen en elektrolys (med kroppen/fingret som elektrolyt och testpinnen som elektrod) eller radiointerferens (kroppen stör och "kanaliserar" flera vanliga radiofrekvenser på t.ex. UHF-bandet).

Men, jag tror att hög inimpedans generellt sett är att föredra om man vet om problemet.

Edit: Stavfel...

Visa signatur

Permalänk

Min braiga multimeter visar 231V i vägguttaget, medans den här billiga visar 233V. Det är ju faktiskt ett fel på 0,8%...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt klart prisvärt, verkar det som!

Jag har redan en bra multimeter, men kanske slänger med en sådan nästa gång man beställer från ELFA. Funktionerna bakgrundsbelysning och fyrkant-ut kan nog vara bra att ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pwnas.
Helt klart prisvärt, verkar det som!

Jag har redan en bra multimeter, men kanske slänger med en sådan nästa gång man beställer från ELFA. Funktionerna bakgrundsbelysning och fyrkant-ut kan nog vara bra att ha.

Eftersom du säger att fyrkant ut kan vara bra att ha. Vad har man den till? Dessutom trodde jag en multimeter var ett mätinstrument och ingen pulsgivare eller liknande pryl

Permalänk

Lyssnade på signalen med mina hörlurar. Det låter som 50Hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
En billig multimeter duger fint åt nästan alla lekmän, onoggrannheten är inte heller så viktig. För då ska man kalibrera multimetern med jämna mellanrum också, det hjälper inte att köpa en dyr fluke och tro att den är noggrann om man inte har kalibrerat den på flera år.
OBS: Den mättekniska termen kalibrera betyder endast mäta av felet och skriva upp det, ändrar man så justerar man mätdonet också.
Och detta är inte billigt: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Nå, jag hade köpt den direkt om jag inte hade haft en gammal fluke hemma (som jag fick gratis av ett företag). Och jag kalibrerar den själv med jämna mellan rum mot skolans. (Det blir sådär, men det är gratis)

Att tänka på är att momsen tillkommer som du skrev, och att elfa har dyr frakt. (iaf hade) Kvaliten på själva höljet etc ser ut att vara bra enligt bilden.

Min erfarenhet av Fluke då företrädesvis Fluke 29/76/77/175/179 är att dom håller sig inom "ramarna" år efter år... & kräver inte att kalibreras med 12 månaders intervaller utan kan göras med 18mån. eller 24mån. intervaller.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Kan man köra in den i väggen, om man ställer den på att mätta växelspänning (inte ström för då lär väl säkringen gå)?

Har svårt att hitta nåt vettigt att mäta på här hemma
Testade en batterieliminator som ej användes och som skulle lämna 30V och den mätte ca 35V, men det kanske kan stämma.
Annars verkar mätpinnarna ha väldigt svårt att få kontakt.
Mäter man med spetsen rakt ner på nånting där man kan hålla helt stilla så funkar det super, men mäter man mot något lite rundare som en skruvmejsel (jag sa ju att jag hade svårt att hitta vettiga saker att mäta på lol) så hoppar mätaren mest runt som en galning. Samma sak faktiskt om man sätter de två mätpinnarna mot varandra.....bara några vissa lägen där man kan få hyfsat bra kontakt.

Men det kanske brukar vara så?

Annars känns själva multimetern som väldigt bra kvalitet, och snygg bakgrundsbelysning har den också
Känns definitivt inte som 60kr...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Kan man köra in den i väggen, om man ställer den på att mätta växelspänning (inte ström för då lär väl säkringen gå)?

Jo det kan man, men man ska väl kanske låta bli att lattja med det om man inte har full koll på vad man sysslar med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Har svårt att hitta nåt vettigt att mäta på här hemma
Testade en batterieliminator som ej användes och som skulle lämna 30V och den mätte ca 35V, men det kanske kan stämma.
Annars verkar mätpinnarna ha väldigt svårt att få kontakt.
Mäter man med spetsen rakt ner på nånting där man kan hålla helt stilla så funkar det super, men mäter man mot något lite rundare som en skruvmejsel (jag sa ju att jag hade svårt att hitta vettiga saker att mäta på lol) så hoppar mätaren mest runt som en galning. Samma sak faktiskt om man sätter de två mätpinnarna mot varandra.....bara några vissa lägen där man kan få hyfsat bra kontakt.

Men det kanske brukar vara så?

Annars känns själva multimetern som väldigt bra kvalitet, och snygg bakgrundsbelysning har den också
Känns definitivt inte som 60kr...

Vadå mäter på en skruvmejsel? Om det inte finns nån spänning att mäta så kommer du bara få massa fluktuationer på nåra mV ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Vadå mäter på en skruvmejsel? Om det inte finns nån spänning att mäta så kommer du bara få massa fluktuationer på nåra mV ja.

Mäter ju resistans såklart. Har för mig att har man på buzzern så ska det pipa rätt så rent och fint när man sätter ihop mätpinnarna också, medans här är det väldigt svårt att få kontakt även mellan dom....förutom i vissa lägen.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

jag vill ha en fluke! så jag kan kolla temperaturer då jag kör Ln2

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)