Webbläsaromröstning, nu när Opera är gratis

Permalänk

Webbläsaromröstning, nu när Opera är gratis

Jag tänkte att nu när Opera har blivit gratis så kunde det vara på sin plats att se vilken webbläsare som flest använder. Fler som går över till Opera nu, kanske?

Tidigare var Opera inte ett alternativ överhuvudtaget med tanke på reklamen, men nu har jag i alla fall testat det. Dock skulle jag nog vilja påstå att jag kommer att fortsätta använda Firefox. Är tillräckligt van vid det för att några mindre skillnader i Opera känns allt för stora...

Permalänk
Medlem

Opera helt klart! Körde med Firefox tills jag började läsa om alla säkerhets luckor.

Visa signatur

En del lever sitt liv, högt upp på en piedestal
En del lever sitt, bara för å rasa av

Permalänk
Medlem

Hmm, hoppas bara inte för många kommer använda Opera.Då blir det ju samma sak som i FireFox, mer säkerhetshål.

Permalänk
Medlem

firefox. så länge det funkar så använder jag det

spela roll om säkerhetshål, ska man resonera så ska man fan inte sitta vid en dator. jag menar, finns säkerhetshål i windows, kankse till och med i vissa spel. som sagt, orka bry sej.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Givetvis opera för min del.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag använder IE, FF, Opera, Safari. Använder IE som primär webbläsare och dom andra för att kolla kompabiliteten när man kodar hemsidor.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

tror det är för tidigt för att dra sådana slutsatser.. om en månad eller nåt vore mer lämpligt för å kolla om opera fått fler användare efter "frisläppandet".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rippo
tror det är för tidigt för att dra sådana slutsatser.. om en månad eller nåt vore mer lämpligt för å kolla om opera fått fler användare efter "frisläppandet".

Ja, vi får väl se vad omröstningen kan tänkas visa om en månad.

Permalänk

Firefox förstås. Opera kommer säkert att få en liten ökning den närmaste tiden eftersom så många laddar ner det bara för att testa, även om de kanske går tillbaka sedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pixies
Opera helt klart! Körde med Firefox tills jag började läsa om alla säkerhets luckor.

Men alla program har säkerhetsluckor. Du läser alltså om säkerhetsluckor, du upplever dem inte ens själv, vilket får dig att byta? Hmm... ;).

Jag använder Firefox, Windows inbyggda brandvägg och en router med någon sorts brandväggsfunktion, jag har inget virusprogram och jag har aldrig haft problem med virus eller något liknande. Sedan får jag i och för sig nästan aldrig spam heller, vilket får mig att undra om det är något jag missat, men nej, nätverkskabeln sitter i.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Givetvis inte Opera. Firefox blir det. Har allt jag behöver, hanterar de vanligaste kortkommandona, är snabbt och är användarvänligt.
Kommer säkerligen gå över till IE7 när det kommer med tabs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald

Jag använder Firefox, Windows inbyggda brandvägg och en router med någon sorts brandväggsfunktion, jag har inget virusprogram och jag har aldrig haft problem med virus eller något liknande. Sedan får jag i och för sig nästan aldrig spam heller, vilket får mig att undra om det är något jag missat, men nej, nätverkskabeln sitter i.

Hur vet du att du inte har fått virus?

Permalänk
Medlem

Eldräven fick min röst.

Visa signatur

HEJHEJ. Jag önskar jag var lika emo som Björn. Men jag kan ju drömma/från David

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av artiq
Hur vet du att du inte har fått virus?

Stoooppstoppstopp! Jag var beredd på den där! Jag skrev "jag har aldrig haft problem med virus! Jag kan förstås inte veta att jag aldrig haft virus.

Men egentligen har jag haft problem, en gång. Då hade jag glömt att sätta igång Windows-brandväggen och anslöt direkt till internet. Senare när jag skulle ut på internet så visades bara ett meddelande från min ISP där det stod att de blockat min åtkomst till internet eftersom det pågick misstänkt trafik från min dator. Ett par säkerhetssidor och någon online-scan var inte blockade, men den online-scan som de länkade till fungerade bara med IE, gissa vilket program jag just tagit bort från min Windowsinstallation med hjälp av nLite...

Nå, det löste sig, men okej, en gång har jag haft problem med virus. Mitt eget fel, dock.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

ok nu har man 3 webläsare IE Firefox och test körning med opera

IE - för de idioter till webbdesigners som inte gör saker att fungera utanför IE

Permalänk

Använder Firefox primärt, dock har jag provat på Opera lite halvseriöst sedan dom gav bort det men har inte trivts då jag uppfattar den som lite slö när man byter mellan tabbar och laddar nya sidor. Sen trivs jag inte riktigt med det grafiska bla att det fälls ut en stor flik när man ska skriva adresser och där är ingen "underkant" på fönstret, antagligen är allt inställning som måste göras men Firefox känns rätt från början och med lite extensions så får den alla egenskaper Opera har och lite till.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat Opera, mest för att de inte kör tabbar som alla andra webbläsare, ny tabb med Ctrl-T, stänga med Ctrl-W, byta åt höger med Ctrl-Tab, byta åt vänster med Ctrl-Shift-Tab osv Dessutom är det ett riktigt hemskt interface... (Jag vet, man kan byta osv osv)
EDIT: Firefox of course

Permalänk
Citat:

byta åt höger med Ctrl-Tab, byta åt vänster med Ctrl-Shift-Tab

Lite enklare med 1 och 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Lite enklare med 1 och 2.

Om man är van vid det ja.. Och det är inte jag

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag Firefox på heltid efter att bytt bort Opera efter lång tids användande. Det enda jag saknar från Opera är möjligheten att spara tabbarna mellan sektionerna.
Någon som vet om detta går att ordna, måhända?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
Om man är van vid det ja.. Och det är inte jag

Så byt kortkommandon då, det är inte så svårt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Men alla program har säkerhetsluckor. Du läser alltså om säkerhetsluckor, du upplever dem inte ens själv, vilket får dig att byta? Hmm... ;).

Så sant, alla har säkerhetsluckor, men du vet vad man säger.. "better safe then sorry"

Visa signatur

En del lever sitt liv, högt upp på en piedestal
En del lever sitt, bara för å rasa av

Permalänk
Medlem

Firefox här. Opera just doesn't do it for me. Den är trevlig men har en hel del underliga UI-hanteringar (som nämnts har den underliga snabbknappar).

Dessutom är den closed-source vilket jag försöker undvika.

Vad gäller de "säkerhetsluckor" som pratats om de senaste dagarna så är de komplett bullshit. Symantec har börjat vifta med armarna och presentera väldigt märkliga siffror, vilket ju inte är så konstigt med tanke på att de säljer antivirus/brandväggar och trivs bäst om kunderna känner sig osäkra och börjar köpa Symantec-produkter i ren panik.

Det finns inget program som inte har säkerhetsluckor eller buggar, men man bör ha i åtanke att mozilla lagar firefox-luckor på i genomsnitt två dagar medan det fortfarande finns hål i IE som är SEX ÅR GAMLA!

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag använder Opera, och har gjort det en längre period. Innan använde jag FF, men eftersom Opera är snabbare att starta, ladda sidor osv jämfört med FF så bytte jag till Opera. FF är också en bra webläsare, men vet inte om det var pga extensions eller vad så var läsaren betydligt segare. Opera har allt jag behöver och gör det väldigt bra dessutom, väldigt snabbt att surfa med också om man kan shortcuts på tangentbordet.

Smaksam som sagt, en del gillar Opera fler Firefox och andra IE.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Så byt kortkommandon då, det är inte så svårt.

Jag tror att du missförstod
Jag är van vid Firefoxs Ctrl-Tab, då sa han att 1 och 2 är enklare, så jag sa att det kanske det är om man är van, men det är inte jag, dessutom vill jag inte byta till Opera av andra skäl

EDIT: Jag förstår inte varför ni stängde ner Opera-tråden i Programmering-forumet, men inte här. Jag menar, webbläsaren finns inte bara till Microsofts tvivelaktiga operativsystem..

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt till Opera
Hur gör man för att ändra kommandon så att Ctrl + T ger en ny flik, och Ctrl + D sparar bokmärke?
Skulle gärna fixa så att den byter flik vid mouseover också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
firefox. så länge det funkar så använder jag det

spela roll om säkerhetshål, ska man resonera så ska man fan inte sitta vid en dator. jag menar, finns säkerhetshål i windows, kankse till och med i vissa spel. som sagt, orka bry sej.

....håller mé till 100

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Jag har bytt till Opera nu när det blev gratis.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Nu har jag bytt till Opera
Hur gör man för att ändra kommandon så att Ctrl + T ger en ny flik, och Ctrl + D sparar bokmärke?
Skulle gärna fixa så att den byter flik vid mouseover också

Hitta till kortkommandona genom att följa Vicotniks instruktioner -> http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5774896...

Permalänk
Medlem

Två problem återstår, jag vill inte ha adressfältet längst ner, det ska ligga under huvudmenyn, sen så vill jag kunna öppna mina bokmärken genom att klicka med scrollhjulet, det funkar inte när de ligger i mappar

Permalänk
Medlem

Avant-browser tillägget till IE tycker jag är helt överlägset.