Permalänk
Medlem

ganska enkelt el-problem

Jag har en lysdiod som jag vill ska lysa när en motor snurrar, hur ska jag åstakomma detta? Funderade på att använda en transistor på något sätt, men jag har endast ett batteri, absolut inte ett batteri till

Permalänk
Medlem

Beskriv problemet mer. Hur ska motorn snurra? Snurrar du den genom att vrida på axeln eller genom att koppla den till spänning?

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

sätt lysdioden i serie med ett motstånd till motorns +-pol bara eller?

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
sätt lysdioden i serie med ett motstånd till motorns +-pol bara eller?

hmmm bra idé där.

Permalänk
Medlem

Övre bilen är snyggast.

Permalänk
Medlem

hur lägger man in bilder?

Permalänk
Medlem

vänta nu! om jag sätter lysdioden i serie så kommer motorn snurra långsammare, inte bra!:p

Detta är planen. Motorn ska kunna köra framåt och bakåt, och när motorn snurrar bakåt så vill jag att lysdioden ska lysa.

Permalänk
Medlem

Undre bilden är klart snyggast.

Den övre ser ut som ett dörrstopp på hjul.

Permalänk
Medlem

Kan man få fråga vad du ska göra?

Permalänk

Om motorn snurrar när du trycker på en knapp t.ex. så ska du koppla lysdioden parallellt med motorn tillsammans med ett lagomt motstånd anpassad till spänningen du ger.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 7 5800X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 32 GB, RTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

Men vad händer om en lysdiod får full spänning och ampere (det den max klarar) åt fel håll?
resulterar inte det i en bränd lysdiod:D

Edit: För ett par veckor sedan hade jag en tråd med bilen och dess bygge, detta tyckte folk var väldigt spännande och kul, men det höll inte swec med om så tråden låstes
Detta resulterar i att jag nu istället för att ha en tråd om bilen, måste skapa flera olika trådar för varje problem som jag kan stöta på...
Men iaf så håller jag på med en bil, jahaja
Den ser för tillfället ut såhär:

Permalänk
Medlem

Hmm... Koppla parallellt med en diod samt rätt typ av motstånd så kan
spänningen bara gå igenom när den snurrar på rätt håll kanske?

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

-------- - X + ---R----
|´´´´´´´´´´´´´´´´|
|_____ + M - ____|
|´´´´´´´´´´´´´´´´|
--------- + - ---------

X=Lysdiod
M=Motor
R=Motstånd

När du "backar" motorn så vänder du ju bara på polerna, och lysdioden börjar lysa!

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem

Åååkej... nu stannar vi bandet här.

En lysdiod(eller diod) lyser(eller leder) när man sätter PLUS på anoden.
Pilen i dioden pekar på katoden.

Däremot så klarar en lysdiod sällan mer än ca 5V i backriktningen, efter det finns det stor risk att den totalförstörs.

I kopplingen som visats åvan av Viciou§ så finns det risk att lysdioden förstörs eftersom den ofta ligger backspänd.
Sätt därför in en extra likriktardiod i serie som skydd för lysdioden.
Då skall det nog funka utmärkt rent teoretiskt.

Sen vidare är elmotorer lite elaka av sig. När man gasar på fullt och sen plötsligt släpper gasen finns det risk för överspänning eftersom motorn då fungerar som en generator.

Se till att du har ett par kondingar paralellt över plus och minus för att släcka lite ev fulspikarna. Jag hoppas att det inte har tillräcklig kraft för att döda LED:en.

|--<--^<--RES--|
|----+Motor-----|
|----+Batteri----|
|--Kondensator--|

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99

Däremot så klarar en lysdiod sällan mer än ca 5V i backriktningen, efter det finns det stor risk att den totalförstörs.

I kopplingen som visats åvan av Viciou§ så finns det risk att lysdioden förstörs eftersom den ofta ligger backspänd.

Sen vidare är elmotorer lite elaka av sig. När man gasar på fullt och sen plötsligt släpper gasen finns det risk för överspänning eftersom motorn då fungerar som en generator.

Se till att du har ett par kondingar paralellt över plus och minus för att släcka lite ev fulspikarna. Jag hoppas att det inte har tillräcklig kraft för att döda LED:en.

|--<--^<--RES--|
|----+Motor-----|
|----+Batteri----|
|--Kondensator--|

Okej, nu vet jag riktigt vad du pratar om.
Jag förstår att det kan vara smart att ha en extra diod i serie med lysdioden, men varför en kondensator? Allt den gör när jag backar eller kör framåt är att den drar ampere och inget annat, eftersom den inte är i serie utan parrallelkopplad (stavning...) med lysdioden. Eller har jag jätte fel nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99

|--<--^<--RES--|
|----+Motor-----|
|----+Batteri----|
|--Kondensator--|

Du har iofs fullt rätt men resistorn kommer ju lika väl som den sänker spänningen från batteriet sänka backspänningen

//O

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag bli lite yr här

Så här är det:
Jag har 4,5V batterier och en motor som behöver det samma.
När jag byter håll på +/- så att motorn snurrar åt andra hållet så vill jag att 2 st röda leds ska lysa. Lysdioderna är på typ 2,1V var.

Såhär?

Vet inte om jag ritade pilen på dioden åt rätt håll, men det fattar man väl:p

Permalänk
Medlem

Jag skulle använt en bipolär småsignals transistor och sen så måste det finnas en frihjulsdiod(likriktardiod) inkopplad över motorn också. Finns en del andra poster på sweclockers om frihjulsdiod med fina bilder.

För transistor koppling får du kolla på google efter en lämplig koppling och sedan beräkna lämpligt motstånd för basström och kollektor ström mha av transistorns datablad.

Möjligt att paralellkopplingen fungerar också, beroende på hur mycket ström som går genom lysdioden.

För övrigt så är schemat ovanför fel, likriktardioden skall ligga för sig själv över motorn, denna kopplingen skulle medföra att lys-dioden inte lyser överhuvudtaget då likriktardioden spärrar strömmen.

Edit: hade faktiskt en liten url som visar några grund kopplingar med transistorer.
http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm#npn

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk

du kan ju göra en ritning där en diod sluter kretsen när motorn går framåt och en som sluter kretsen när den backar så blir det som en backventil..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky AL
...Jag förstår att det kan vara smart att ha en extra diod i serie med lysdioden, men varför en kondensator? Allt .... Eller har jag jätte fel nu?

Din ritning är helt rätt... ifall drivspänningen varit högre... läs vidare.
Kondingen är till för att släcka fulspikar som kan genereras av motorn vid tvärt avslag av spänningen. Men, med en sån där lite klenare 4,5V motor blir det nog inte så häftiga grejer (jag tänkte mer på 7,2V grejer 1:10 skala). Ok, kondingen är nog overkill, men jag skulle ha kopplat in den, normalt använder man två för att störa sin omgivning lite mindre.
(från motorns +pol till motorchassie till -pol på motorn)

Skall du ha två LEDs blir det lite struligt...
Varje LED tar ju som du säger 2,1V st, det i serie blir 4,2V.
Lägger vi på en skyddsdiod(0,7V) så blir det 4,8V.. oups.. det är mer än matningen på 4,5V.

Nåja, du har ju ändå ca 10V spänningstålighet i backriktningen på två LEDs(de tål ju ca 5V st) i serie utan skyddsdiod, det kan vara gott nog.
Altså, det ser bra ut på pappret, det borde funka men jag kan inte lova att det håller för "electric motor abuse" i längden.

Motståndet då? Pja, teoretiskt har vi endast 0,3V att dämpa, fast, när allt är full-laddat, fräscha batterier... ligger det då på 4,5V??? Hmm? , nja, bäst å räkna på 4,7V, för kopplingen är relativt känslig för överspänning, liten ökning i spänning ger stor ökning i strömmen.
4,7V -4,2V = 0,5V. U/I=R 0,5V/0,02A = 25 ohm.
Försök hitta en resistor på 25 ohm eller mer.

|--<--<---RES25----|
|---+motor framåt---|

Altså sätt lysdioderna såhär som schemat visar,
ifall motorn driver fordonet framåt när + ligger på motorn som schemat visar

Ev. chansa utan konding och utan skyddsdiod, jag kan tyvärr inte garantera till 100% att det håller.

Annan lösning är att du ändå har en skyddsdiod och sen splittar upp till två LEDs parallellt med varsitt motstånd. Då blir LEDs skyddad från all tänkbar backspänning och bakspända fulspikar. Däremot framspända spikar slår igenom med full kraft, fast LEDen hinner nog förbruka energin utan att skadas. De tål korta 100-200mA spikar utan att skadas.

Då blir spänningen över motståndena: 4,7-0,7(skyddsdiod) -2,1(LED) = 1,9V
1,9/0,02 = 95 ohm eller mer.
Enda nackdelen med denna koppling förutom att det går åt ett motstånd extra är att strömförbrukningen ökar, nu kommer det att gå åt 40mA ur batteriet till LEDs vid backning av fordonet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av etnica
....och sen så måste det finnas en frihjulsdiod(likriktardiod) inkopplad över motorn också...

ehh...? va??
Om han backar(då skall LEDs lysa) och en diod sitter parallellt med motorn så brinner frihjulsdioden upp, eller har jag förstått fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
....du kan ju göra en ritning där en diod sluter kretsen när motorn går framåt och en som sluter kretsen när den backar så blir det som en backventil.....

Mja,.. det är ju tokigt, då tappar motorn kraft i.o.m. att dioden stjäl 0,7V... dessutom finns ingen bra anledning att göra det i detta fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sizzors
....Du har iofs fullt rätt men resistorn kommer ju lika väl som den sänker spänningen från batteriet sänka backspänningen .....

Resistorn kommer inte att ha någon nämnvärd effekt i backriktningen. LEDs tål ca 20mA i framriktningen konternuerligt. Eftersom motståndet är dimensionerat för 20mA så går det åt skogen oftast.
I backriktningen så räcker det nog med 1 mA för att bränna sönder en LED.
Fast i denna här applikationen är det endast under de mest extrema omständigheter som det skulle kunna gå sönder.

En LED får en riktigt konstig färg i backriktningen inna den går sönder.... en röd jag testade på fick en delvis svag svag grön punkt men samtidigt svag gulorange hann jag uppfatta innan showen var över.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

såhär?

(Inte jag som gjort det)
På det här parrallelkopplar jag en:
---diod-----2 leds---25res----
Bra såhär eller? Kommer mina lysdioder att få sina 2,1V var då?

Permalänk
Medlem

jag ska sätta lysen(dioder) på min metanol drivna bil så jag ser i höstmörkret när jag kör och så att cyklister inte dödar den stackars bilen

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky AL
såhär?....*BILD*.....
(Inte jag som gjort det)
På det här parrallelkopplar jag en:
---diod-----2 leds---25res----
Bra såhär eller? Kommer mina lysdioder att få sina 2,1V var då?

Ah, bra, den där motorn redan "kondingifierad" och avstörd.

Nej, det kommer inte att funka så bra, eller så förstår inte jag exakt hur du skall koppla.
Du skall ha 1diod, 2st LEDs, 2st RES på ca 95 ohm.

Själva schemat för LED inkopling enl. metod 2:

--->^-- = lysdiod
--->---- = diod (likriktardiod eller switchdiod eller schottky)
--RES-- = resistor ca 95 ohm
. . . . . . = utfyllnad för att schemat skall kunna ritas

. . . . . . .|--^<---RES---|
|---<----|--^<---RES---|
|-----------+MOTOR----|

Kondingarna ej utritade, spänningsmatning ej utritat.

Visa signatur