Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rocky AL
...Jag förstår att det kan vara smart att ha en extra diod i serie med lysdioden, men varför en kondensator? Allt .... Eller har jag jätte fel nu?
Din ritning är helt rätt... ifall drivspänningen varit högre... läs vidare.
Kondingen är till för att släcka fulspikar som kan genereras av motorn vid tvärt avslag av spänningen. Men, med en sån där lite klenare 4,5V motor blir det nog inte så häftiga grejer (jag tänkte mer på 7,2V grejer 1:10 skala). Ok, kondingen är nog overkill, men jag skulle ha kopplat in den, normalt använder man två för att störa sin omgivning lite mindre.
(från motorns +pol till motorchassie till -pol på motorn)
Skall du ha två LEDs blir det lite struligt...
Varje LED tar ju som du säger 2,1V st, det i serie blir 4,2V.
Lägger vi på en skyddsdiod(0,7V) så blir det 4,8V.. oups.. det är mer än matningen på 4,5V.
Nåja, du har ju ändå ca 10V spänningstålighet i backriktningen på två LEDs(de tål ju ca 5V st) i serie utan skyddsdiod, det kan vara gott nog.
Altså, det ser bra ut på pappret, det borde funka men jag kan inte lova att det håller för "electric motor abuse" i längden.
Motståndet då? Pja, teoretiskt har vi endast 0,3V att dämpa, fast, när allt är full-laddat, fräscha batterier... ligger det då på 4,5V??? Hmm? , nja, bäst å räkna på 4,7V, för kopplingen är relativt känslig för överspänning, liten ökning i spänning ger stor ökning i strömmen.
4,7V -4,2V = 0,5V. U/I=R 0,5V/0,02A = 25 ohm.
Försök hitta en resistor på 25 ohm eller mer.
|--<--<---RES25----|
|---+motor framåt---|
Altså sätt lysdioderna såhär som schemat visar,
ifall motorn driver fordonet framåt när + ligger på motorn som schemat visar
Ev. chansa utan konding och utan skyddsdiod, jag kan tyvärr inte garantera till 100% att det håller.
Annan lösning är att du ändå har en skyddsdiod och sen splittar upp till två LEDs parallellt med varsitt motstånd. Då blir LEDs skyddad från all tänkbar backspänning och bakspända fulspikar. Däremot framspända spikar slår igenom med full kraft, fast LEDen hinner nog förbruka energin utan att skadas. De tål korta 100-200mA spikar utan att skadas.
Då blir spänningen över motståndena: 4,7-0,7(skyddsdiod) -2,1(LED) = 1,9V
1,9/0,02 = 95 ohm eller mer.
Enda nackdelen med denna koppling förutom att det går åt ett motstånd extra är att strömförbrukningen ökar, nu kommer det att gå åt 40mA ur batteriet till LEDs vid backning av fordonet.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av etnica
....och sen så måste det finnas en frihjulsdiod(likriktardiod) inkopplad över motorn också...
ehh...? va??
Om han backar(då skall LEDs lysa) och en diod sitter parallellt med motorn så brinner frihjulsdioden upp, eller har jag förstått fel?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
....du kan ju göra en ritning där en diod sluter kretsen när motorn går framåt och en som sluter kretsen när den backar så blir det som en backventil.....
Mja,.. det är ju tokigt, då tappar motorn kraft i.o.m. att dioden stjäl 0,7V... dessutom finns ingen bra anledning att göra det i detta fallet.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av sizzors
....Du har iofs fullt rätt men resistorn kommer ju lika väl som den sänker spänningen från batteriet sänka backspänningen .....
Resistorn kommer inte att ha någon nämnvärd effekt i backriktningen. LEDs tål ca 20mA i framriktningen konternuerligt. Eftersom motståndet är dimensionerat för 20mA så går det åt skogen oftast.
I backriktningen så räcker det nog med 1 mA för att bränna sönder en LED.
Fast i denna här applikationen är det endast under de mest extrema omständigheter som det skulle kunna gå sönder.
En LED får en riktigt konstig färg i backriktningen inna den går sönder.... en röd jag testade på fick en delvis svag svag grön punkt men samtidigt svag gulorange hann jag uppfatta innan showen var över.