Hur kan jag kolla mitt ip nummer från någon annan dator?

Permalänk

Hur kan jag kolla mitt ip nummer från någon annan dator?

tjenare jag har ett problem, jag har 2 st datorer varav 1 dator har jag hemma hos min morsa )den används som server och den andra datorn har jag i mitt andra hem där jag bor,

det är tänkt så här att jag ska ha på server datorn hos min morsa dygnet runt för att kunna få ner mina saker som jag behöver då och då,

men problemet är att den datorn jag har servern på byter ip nummer emellanåt varannan dag eller så,
och det kan vara ganska så jobbigt att den gör så, så är det möjligt att jag på något sätt kan få reda på serverns ip nummer från min andra dator så jag slipper ringa hem varje gång och fråga vad nummret är? om jag behöver program eller ställa in något i windows, skulle vara shysst av er om ni kunde berätta för mig

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4600+, Asus M2NPV-MX, Patriot Extreme Performance 1024MB DDR 2 PC2-5300 667 mhz, Sapphire Radeon x1950pro 256MB

Permalänk
Medlem

Fixa en DNS till datorn hemma hos din morsa, tex www.no-ip.com

Permalänk

Gå in på www.dyndns.org och regga en adress, tex infectedmushroom.mine.nu som dynamisk DNS.
Sen finns det program (det finns länkar på sidan) som sedan automatiskt loggar in på dyndns.org och byter ip-adressen vartefter den ändras.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1