Permalänk
Medlem

TV-outen dog ?

Har ett Radeon 9800 pro som jag kört TV-out på ett tag.

Jag har en sån där S-video kabel som kopplas om till en scart som går in i TV'n. Det har aldrig vart nåra problem utan bilden var bra från start.

För en vecka sen skulle en polare flytta sladden till en annan TV i huset. När vi sen bytte tillbaka till min TV blev bilden skum och "blödde" så att säga röd färg. Vi mixtrade runt lite men inget hjälpte. Vi prövade sladden på lite andra datorer och de funkade perfa där.

Jag gav upp det hela efter ett tag och bestämde mig för att pröva igen senare. Nu när jag prövade igen var bilden svartvit istället.

Frågan är nu, varför beter den sig såhär ? Har jag pajjat utgången på mitt gfx kort ?

Permalänk
Medlem

TV-utgången kan gå sönder om man kopplar in/ur kabeln utan att tänka sig för. Helst ska datorn vara avstängd när man gör detta.
Det är ofta skillnaderna i jordpotentialen som förstör korten. Skillnaden kan ligga på många volt, speciellt om man har ett dåligt installerat kabel-tv-nät kopplat till tv:n.

Ge inte upp än, det kan ju vara något i mjukvaran som är fel? Testa att ominstallera drivrutinerna.

Om det visar sig att tv-utgången är trasig så rekommenderar jag att du fixar en VGA->Scart-kabel (som i och för sig är nästan lika känslig för in- och urkoppling). Jag misstänker starkt att du inte kan få ett nytt kort på garantin, och att skicka in det för lagning blir nog dyrt och tidsödande.

Visa signatur

...