För låg max upplösning i Morrowind...?

Permalänk

För låg max upplösning i Morrowind...?

Hej.

Jag kan max ställa in 1024x768 i upplösning när jag startar Morrowind. Spelet stödjer minst 1600x1200 och min skärm stödjer 1280x1024.

Varför kan jag inte spela det med 1280 i upplösning? (Och varför hackar det så förbannat??? Mycket mer än på två av mina kompisars datorer som har samma specs till skillnad från geforce 4 ti respektive Geforce fx 5200.

Jag förstår inte det här. Högre än 1024 GÅR INTE ATT VÄLJA. Om någon har nån lösning så är jag oändligt tacksam!

Permalänk
Medlem

Re: För låg max upplösning i Morrowind...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klasskamraten
Hej.

Jag kan max ställa in 1024x768 i upplösning när jag startar Morrowind. Spelet stödjer minst 1600x1200 och min skärm stödjer 1280x1024.

Varför kan jag inte spela det med 1280 i upplösning? (Och varför hackar det så förbannat??? Mycket mer än på två av mina kompisars datorer som har samma specs till skillnad från geforce 4 ti respektive Geforce fx 5200.

Jag förstår inte det här. Högre än 1024 GÅR INTE ATT VÄLJA. Om någon har nån lösning så är jag oändligt tacksam!

Vet tyvärr inte vad detta kan bero på, men det finns ett program som heter Morrowind FPS Optimizer där du kan ställa in en hel drös med extra prylar till spelet bl.a olika upplösningar som spelet inte stöder som orginal... Du kan ju alltid testa.

finns att ladda ned på: http://tes.vasya.stepanets.info/tweaker/download.html

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Re: Re: För låg max upplösning i Morrowind...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Vet tyvärr inte vad detta kan bero på, men det finns ett program som heter Morrowind FPS Optimizer där du kan ställa in en hel drös med extra prylar till spelet bl.a olika upplösningar som spelet inte stöder som orginal... Du kan ju alltid testa.

finns att ladda ned på: http://tes.vasya.stepanets.info/tweaker/download.html

Den är ond!! Den fick det att hacka som fan! Fast det kan ju också vara jag som ställt in den fel.
Edit: den här killen är bra! http://www.timeslipped.co.uk/morrow.html Värt att kolla in! Fast det har inte så mycket med hackande att göra.

Visa signatur

I'm a tank! I tank stuff, I'm not paid to understand your job!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: För låg max upplösning i Morrowind...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse14
Den är ond!! Den fick det att hacka som fan! Fast det kan ju också vara jag som ställt in den fel.
Edit: den här killen är bra! http://www.timeslipped.co.uk/morrow.html Värt att kolla in! Fast det har inte så mycket med hackande att göra.

Den funkar fint för mig... Men jag vet att en polare har samma problem som du, men jag trodde det berode på att han hade en riktigt sur dator.

nåja, den kan vara värd att testa i varje fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Jodå, jag har testat Morrowind FPS Optimizer en hel del, och tack vare den så kunde jag ändra morrowind.ini så att 1280 används som upplösning (även om den fortfarande inte dyker upp som valbar i menyerna...).

Men detta gör mig inte direkt gladare, för spelet laggar lika mycket ändå...

Mitt grafikkort är ju dubbelt så bra som high end-korten var när morrowind släpptes ffs... det borde ju flyta som en dröm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klasskamraten
Jodå, jag har testat Morrowind FPS Optimizer en hel del, och tack vare den så kunde jag ändra morrowind.ini så att 1280 används som upplösning (även om den fortfarande inte dyker upp som valbar i menyerna...).

Men detta gör mig inte direkt gladare, för spelet laggar lika mycket ändå...

Mitt grafikkort är ju dubbelt så bra som high end-korten var när morrowind släpptes ffs... det borde ju flyta som en dröm.

Så värst kraftigt är nog inte ditt lilla 7000. FX5200 är bättre än 7000.

Visa signatur

Sam: "Give me some intelligence."
Guard: "I don't have any intelligence."
Sam: "He, he, you just called yourself stupid."

Permalänk

Jag kör väl inte morrowind på HTPC:n heller
Läs igenom HELA min sign en gång till

Permalänk
Medlem

7000:t sitter i hans server. Det är ett 6800LE han spelar på

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klasskamraten
Jag kör väl inte morrowind på HTPC:n heller
Läs igenom HELA min sign en gång till

Förlåt!!!! Ska gå och banka vett i min hjärna!

Visa signatur

Sam: "Give me some intelligence."
Guard: "I don't have any intelligence."
Sam: "He, he, you just called yourself stupid."

Permalänk

Äsch, det är lätt att läsa fel

Men jag blir tokig på problemet. Andra spel laggar oxå tokmycket. Exempelvis Battlefield 1942 och Max Payne 2. Inte lika grovt som morrowind men båda två (särskilt BF) dyker ner en bit under 30 FPS ibland och detta är ju helt enkelt oacceptabelt (med tanke på grafikkortet). Max Payne håller sig mellan runt 40-50 i inomhus-miljöer och runt 25-30 i utomhusmiljöer.

Jag ber om ursäkt om jag skrivit om samma problem i fler trådar men när man inte spelat på flera månader och sen glatt skall börja spela igen till hösten/vintern är det så tråkigt att det inte funkar som det ska.

Tacksam för tips och idéer på vad som kan vara galet.

Permalänk
Avstängd

1942 funkar ju tillochmed finfint på mit gammla TI4200. så det kanske är något annat som segar ner det, "20 GB ata" kanske?

Permalänk
Medlem

om man har en tft skärm behöver man ganska ofta lägga till andra upplösningar själv i windows (iaf med nvidia). Så var det ju dock inte detta fallet eftersom den inte ens hittar 1280, men endå

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J