Lyckas inte flytta pagefile.sys

Permalänk
Medlem

Lyckas inte flytta pagefile.sys

Jag har tänkt att flytta min pagefile från C: till D: och det verkade ju inte vara några problem att göra det. Har försökt flera gånger nu utan att lyckas. Alla inställningar verkar vara rätt, jag har tom följt en step by step-guide på MS Technet men jag har fortfarande en fil som heter pagefile.sys som ligger på C: men ingen som ligger på D:.

Så här ser inställningarna för växlingsfilen ut:

Det är väl så det ska se ut ifall man inte vill ha någon växlingsfil på C:. Jag har helt enkelt valt "No Paging File" och sedan tagit set. Därefter skrev jag in värden på pagefilen för D:, men verkar inte hända något. Så lite tips hade varit trevligt.

Permalänk

Jag antar att du startat om datorn efter förändringarna?

Har läst att det är bättre att ha en "fixed" storlek på swap-filen för att inte windows ska kladda med att förstora den vid behov, den kan bli utspridd över hela disken om man har otur. Så kör med custom size, init size 1500 och max size 1500 eller vilken storlek du vill (brukar rekommenderas 1,5 x RAM)

P.S. Kör en defrag först på den disk du ska lägga swap-filen på innan du flyttar dit den så att du får den på ett och samma ställe D.S.

Permalänk
Medlem

Jo, har startat om datorn precis som man bli ombedd att göra men verkar inte bli någon förändring för det.
Det är i och försig inget allvarligt problem och det gör mig inte något om den ligger kvar på C:, har ingen direkt stor anledning att flytta på den (ännu). Men det är ändå störande att det inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha växlingsfilen på D:, så markerar du D: Du ska inte bocka för No paging file, utan välja om du vill att systemet ska hantera den eller om du själv ska bestämma storlek på den. I så fall brukar rekommenderas minsta storlek 1,5 ggr RAM, största storlek 3 ggr RAM. Alternativt en fixerad storlek på minst 1,5 ggr RAM.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem. Då var det så att i säkerhet så fick inte system komma åt partitionen där jag hade satt pagefile att ligga. Kolla så inte det spökar...

Visa signatur

Winfast K7ncr 18dpro | Sempron 2400+ @ 1800mhz | Geforce 6200 | 512 PC3200 | Soundstorm | Samsung 40gb + Seagate 80gb | NEC 2500A | Benq Dvd-spelare