ASRock Dual Sata Och Antec Neo Power?

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så ska du bara behöva dela 24-pin kontakten, koppla in de återstående 20 i därför avsedd port, och koppla därefter den extra 4-pins kontaken i sin port ( den med svarta och gula kablar).

Om jag fattat fel, så fungerar nog den du länkar till alldeles utmärkt..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt kort igår. Kör det med ett budget 300W Aopen-agg med 24-pin och Atx 2.0. Funkar hur bra som helst, det är bara att trycka i 24-pinkontakten så att fyra pinnar hamnar utanför, du behöver ingen adapter. Däremot så vägrar det gå över 274MHz fsb oavsett vilket bios jag testar.

Permalänk
Medlem

Samma, här eller jag kommer inte äns över 250FSB när jag använder OCW 1,2 då står det att min Opteron är låst till max 5x :S fattar inte det ? men kör 1.4 då var den låst till 9x så då går det att klocka bättre men då är ju max 274

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Nezo, jag kommer inte över 250 med b1 eller b2, men med b3 kommer jag upp till 270. 1.4 har jag inte testat alls.

Lite surt att inte kunna forstätta klocka då processorn inte ens svettas vid 9x270 i orginalspänning med orginalkylning.

Permalänk
Medlem

Nej jag vet och endå har jag en Big TT som kylare :/ vet inte varför min Opteron är låst just där ? nån som vet ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Din Opty är låst i 9 multipel inget annat. Du kan gå neråt men inte uppåt.
Måste vara en bugg i bioset.
144-multip 9
146-multip 10
148-multip 11
150-multip 12
Orginal bios 1.xx och OZW 3 max 274 Fsb. OZW 1 -OZW 2 Högre, vet ej max, men det kan nog någon annan.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

i OCW 1 , 2 så står detr att min är låst till 5x :S det gilalr jag inte men i 1.4 så har jag 9x

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Skumt....Alla som fixade Opty förra "laddningen" fick ju upp Fsb i långt över 300 ?... Men dom flesta där hade ju 146 or....Jag har inte testat pga agp strulet...skulle kanske göra det men vet inte ännu om jag skall skicka tbx mobot.
Gjorde du verkligen precis som du skulle ? Man skall väl resetta och ställa på default osv ??

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Angående det här med begränsad FSB. Jag hade inte tänkt overclocka nåt alls. Kommer min cpu (AMD 64 3200+) ändå bli begränsad på nåt sätt?

Förresten... visste ni att det finns en BIOS-uppgradering på Asrocks hemsida från den 11 November som "adds code fore Opteron CPU"?

/Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madcat1980
Angående det här med begränsad FSB. Jag hade inte tänkt overclocka nåt alls. Kommer min cpu (AMD 64 3200+) ändå bli begränsad på nåt sätt?

Förresten... visste ni att det finns en BIOS-uppgradering på Asrocks hemsida från den 11 November som "adds code fore Opteron CPU"?

/Peter

Nej, du kommer ju att köra standard 200 Fsb om du inte skall överklocka.
Det som de andra Biosarna medger är speeder + 274 Fsb
Förmodar att du menar Bios 1.4...gammalt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Hm, jag flashade om bioset sen så gjorde jag en cmos clear om det är det du menar ? vad är det isåfall man ska göra ? måste ha hjälp ? vill ju pressa processorn

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

JA! Nu hittade jag felet. För det första behöver man OCW Beta bios 1 som enligt uppgift ska vara mest stabilt.

Jag tittade lite på OCW och hittade en som skrivit att HT-bussen inte är låst även om man valt tex 1000MHz i bios. Frekvenserna motsvarar multipliers, vilket är ganska logiskt såhär i efterhand. Det jag gjorde nu var att under
Advanced / Chipset Settings / CPU - NB Link Speed välja 600MHz istället. Nu ska det klockas vidare.

Permalänk
Medlem

rool: varför ska man ändra det till 600Mhz förstår icke :S

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

För att annars går HTT:n (använder jag rätt förkortning nu?) över sina avsedda 1000 MHz, och bromsar. Tydligen kan man sänka till 600 MHz (multipeln 3) utan någon som helst prestandaförlust.

Rätta mig om jag har fel någon.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
rool: varför ska man ändra det till 600Mhz förstår icke :S

Hypertransportbussens hastighet är en multiplier gånger FSB. Den bussen gillar inte att gå snabbare än 1000Mhz, vilket den gör orginal (5x200). Om du höjer FSB så kommer den att gå över gränsen, tex 5x250=1250MHz. Om du däremot sänker till 600MHz i bios så kommer multipliern att bli 3 (600=3x200). Om du då kör FSB i 250MHz så går hypertransportbussen i 250x3=750, vilket är ok.

Min processor verkar inte vilja gå högre än 295x9=2656MHz med 1.4V och standardkylaren.
9x300 hänger datorn i windows oavsett spänning.

Permalänk
Medlem

@ Rool : I ditt exempel ovan 250x3=750... väl bättre du satte på 4x250=1000

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
@ Rool : I ditt exempel ovan 250x3=750... väl bättre du satte på 4x250=1000

Jo men man går ju högre än 250 och då är det lika bra att ställa ner den till 3 direkt. Det är ingen skillnad i prestanda mellan 750 och 1000MHz hypertransport heller.

Permalänk
Medlem

rool: det är alltså som på MSI kortet htt: ska vara på 3-4 så det inte gångras över 1000 eller 800 som jag hade på mitt förra MSI kort ?! eller förstår jag fel ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Nej, du har förstått rätt FSB * HTT Multipeln = HTT Frekvens, som inte bör vara över 1000 MHz, men kan vara en bit under utan märkbar prestandaförlust.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Aah, okej då har jag förståt det hela tro jag

Edit* Ah, funkade hur bra som helst kunde köra på 276 bara som test liksom. skulle jag bara ändra CPU-NB Linksped till 600Mzh eller ska NB - nåt ändras till 600Mhz den med ?

Edit 2* Weeii! kör min på 9x 300FSB nu spänning 1.450!!
Bild från CPUZ för den som tvekar.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Grattis Nezo Cool

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jao, hoppas det bara är stabilt men det borde det vara. Sänka volten kanske borde gå

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Finfint! Sänkte du inställningen "CPU-NB Linkspeed" till 600 MHz för att klara det?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Jupp, det var exakt så jag gjorde

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Då lägger jag också det i "att komma ihåg när din dator äntligen kommer"

Ser också att du har den kylaren jag tänkt köpa, hur är tempen i 300 * 9? Och är den tempen jämförbar med 300*10 på en Opteron 146?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Jadu, med dom program jag kollade ( Everest och Speedfan ) så hade jag idle 28-29C och i ful load 36-37C nu vet ju jag inte om detta är exakta värden men men. kan man kanske inte kunna köra 9x * 312 = 2,808 borde väll gå ? eller ?

Edit* Sänkte volten till 1.400 funkar kanon för mig i 9x * 300.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Det blir bara bättre och bättre det här

En vecka, sen jäklar ska det byggas och klockas

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Ska bygga ihop en dator med detta moderkort nu i helgen. Har en SATS-2-hårddisk. Kan jag använda SATA-sladden som följer med eller måste man använda en speciellt SATA-2-kabel?

Permalänk

Tjennare!

Jag hade också tänkt köpa Asrock moderkort och ska också nu snart köpa chassi och undrar ifall moderkortet passar med detta nätagg som följer med chassit?

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=34766897

Visa signatur

AMD Althon 64 3200+, Abit KN8 , 1024mb Ram, Gainward 6600GT 128mbGDDR3

Permalänk
Medlem

Cahssit kostar minst 500kr med frakt och allt och då får du ett nättagg på 420w tycker det är lite billigt men men.

Visa signatur

<(.__.<)