Permalänk
Medlem

Anledningen till att servern inte funkar är helt enkelt för att den verkar ha slutat svara.
Den är omstartad och är uppe, den har dock bytt IP men jag vet vilket det är, men den svarar helt enkelt inte på något. Inga filer verkar ha gått förlorade men jag vet inte när den kan komma upp pga att jag jobbar en massa den här veckan.

Ber om ursäkt för detta, men är väl sånt som händer. Under tiden så kan ni ju jobba på era tävlingsbidrag

Mvh dean

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte mina filer försvinner! Hade min hemsida på den och har inte filerna kvar på min dator...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Hoppas verkligen inte mina filer försvinner! Hade min hemsida på den och har inte filerna kvar på min dator...

Inte för att vara tyken eller något men då får du skylla dig själv.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Anledningen till att servern inte funkar är helt enkelt för att den verkar ha slutat svara.
Den är omstartad och är uppe, den har dock bytt IP men jag vet vilket det är, men den svarar helt enkelt inte på något. Inga filer verkar ha gått förlorade men jag vet inte när den kan komma upp pga att jag jobbar en massa den här veckan.

Ber om ursäkt för detta, men är väl sånt som händer. Under tiden så kan ni ju jobba på era tävlingsbidrag

Mvh dean

Chilleri! Kanon att du ska kolla på problemet.

Permalänk

Gött att du fixar det:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Inte för att vara tyken eller något men då får du skylla dig själv.

Jo det tycker jag också!

Jaja får se om jag får tillbaka filerna

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Servern är nu uppe igen. Tog en tur efter jobbet och kikade på det. Orsaken till att den var nere var att killen som servern står hos hade städat ur en kabel vilket hade gjort att servern startat om sig. Sedan hade den fått ett ip men av någon anledning gick det inte att komma åt den och inte heller att komma ut på nätet.
Hursomhelst så är den uppe och ni som har domäner får peka om dom till 213.113.208.75 eller ett cname till apakossa.org, cname är att föredra så slipper ni uppdatera era domäner varje gång servern byter ip. Nu ska jag sova

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Instämmer helt.. <3

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
<3

Håller med

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk

Problem med mysql idag igen?

Permalänk
Medlem

Ehm, ja.. och Ftp, samt allt övrigt också?

tex:

http://apakossa.org/info/
http://apakossa.org

samt http://apakossa.org/phpMyAdmin/

Felmeddelanden såsom:

Citat:

Warning: fopen() [function.fopen]: SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid/gid is 80/80 is not allowed to access /var/run/dmesg.boot owned by uid/gid 0/0 in /usr/local/www/htdocs/www.apakossa.org/info/includes/common_functions.php on line 296

Warning: Unknown: open(/var/tmp//sess_uxQlUNpQvxWtjLdeIS-0RIPoTrf, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0

Notice: Undefined offset: 1 in /usr/local/www/htdocs/www.apakossa.org/info/includes/os/class.BSD.common.inc.php on line 73

Notice: Undefined offset: 2 in /usr/local/www/htdocs/www.apakossa.org/info/includes/os/class.BSD.common.inc.php on line 73

Notice: Undefined offset: 3 in /usr/local/www/htdocs/www.apakossa.org/info/includes/os/class.FreeBSD.inc.php on line 45

EDIT: Uppmärksammade en sak när jag kollade i det "buggade phpsysinfo"

Drifttid 13429 dagar 17 timmar 50 minuter
THATS SOME SERIOUS SHIT!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
Problem med mysql idag igen?

Japp, hårddisken fylls upp riktigt snabbt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Ehm, ja.. och Ftp, samt allt övrigt också?

tex:

http://apakossa.org/info/
http://apakossa.org

samt http://apakossa.org/phpMyAdmin/

Felmeddelanden såsom:

EDIT: Uppmärksammade en sak när jag kollade i det "buggade phpsysinfo"

Drifttid 13429 dagar 17 timmar 50 minuter
THATS SOME SERIOUS SHIT!

Ftp krångar eftersom att det hämtar användarinfo från mysql, och det dör eftersom att det är slut på utrymme.
Det hela beror på en missberäkning från min sida, var inte uppmärsam på vart mysql lagrade all information. Det visade sig att den lagras, default i /var/ vilken blev partitionerad till ~1.4GB.

Så, om det är någon som vet vart man kan ändra detta, så kan jag flytta på mysql-filerna och ändra sökvägen, kanske i my.cnf om jag kunde hitta den.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

drog bort hela min vbulletin mysql serie..
så nu finns det några meg iaf..

hmm.. borde väl gå att kopiera datadirren i mysqlkatalogen i /var och sedan ända sökvägen i my.cnf?

Default i mysql så är my.cnf lokaliserad i: /etc/my.cnf
Annars så kör en "locate my.cnf"

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

nu är den nere igen:(

Permalänk
Medlem

Japp, gissar att DeaN sitter o fixar o håller på i DBn.. han se i phpsysinfo att det fanns 38mb ledigt på en av partionerna, gissar att det är den som är berörd, och det innebär ju INTE många mb kvar om jag lägger upp forumet igen.. eller om någon annan användare använder dbn alls..

Anyway..

Ropa till dean om du behöver nån hjälp! Finnes på msn hela kvällen
(Jine5k(AET)gmail.com)

Byeh!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
nu är den nere igen:(

ja, jag kom precis hem efter att ha jobbat i 12h så man är inte så rask i huvudet en sådan dag. Stängde av mysql-servern för att flytta över filerna till en annan hårddisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Japp, gissar att DeaN sitter o fixar o håller på i DBn.. han se i phpsysinfo att det fanns 38mb ledigt på en av partionerna, gissar att det är den som är berörd, och det innebär ju INTE många mb kvar om jag lägger upp forumet igen.. eller om någon annan användare använder dbn alls..

Anyway..

Ropa till dean om du behöver nån hjälp! Finnes på msn hela kvällen
(Jine5k(AET)gmail.com)

Byeh!

Yepp yepp.. Men det är ordnat nu. Har flyttat över alla databaser till den stora partitionen (som ligger på 170GB) så nu ska det nog flyta på.

För övrigt så fanns inställningarna till mysql i själva startfilen under /usr/local/etc/rc.d/mysql-server.. Jag hade förväntat mig en my.conf men det löste sig ändå. Tack för erbjudandet dock, kul att folk vill hjälpa till!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Ok, glud att du ordna det iaf

Permalänk
Medlem

Men så bra då!

Ang hjälpa till så gör jag ALLT för apakossa.org!
Absolut min favorithost NÅNSIN..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

hmm, bara jag som tycker att det hade varit roligt med en lista över sidor hostade hos apakossa med en liten beskrivning til varje:)

Permalänk
Medlem

Hur gör man i loopias administrationspanel för att peka ett domännamn till någonting.apakossa.org? Dvs, jag vill inte vidarebefodra utan jag vill att mitt köpta domännamn ska ersätta någonting.apakossa.org i adressfältet.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hur gör man i loopias administrationspanel för att peka ett domännamn till någonting.apakossa.org? Dvs, jag vill inte vidarebefodra utan jag vill att mitt köpta domännamn ska ersätta någonting.apakossa.org i adressfältet.

Det står i apakossas faq.

Verkar vara problem med databasen igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
Det står i apakossas faq.

Verkar vara problem med databasen igen?

Ja, trodde att jag hade fixat det igår men det verkar inte alls fixat, jävla skit. Jag är på jobbet nu men får kika på det när jag kommer hem.

Edit: Nu fattar jag ingenting och ni får gärna upplysa mig. Problemet började med att /var-partitionen blev full hela tiden, jag misstänkte mysql-databaserna med dessa tog visst inte upp mer än 50-100MB.
Jag sökte igenom varje mapp efter stora filer men kunde inte hitta något. Därför flyttade jag över mysql-databaserna till en annan partition men det funkade ändå inte.
Jag hittade en sida där dom hade haft liknande problem och startade om apache och mysql och helt plötsligt hade jag 1.2GB ledigt?!?! Nån som har någon aning om vad det kan vara? /tmp-mappen hade inga stora filer alls i sig för övrigt.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Finns en temp mapp i /var/tmp också, kanske låg något där?

Permalänk
Medlem

du har inte rensat ur systemet på ett tag....

har försökt varenda dag i snart 2 veckor, alltid varit helt fullt

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk

nere igen:S nån aning om när den kan tänkas vara uppe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
nere igen:S nån aning om när den kan tänkas vara uppe?

Borde komma upp någon gång under kvällen. Är på jobbet nu så kan inte fixa det än. Har varit strömavbrott och servern hade en uptime på ~90 dagar, inte så tokigt tycker jag.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Det är väll loggar som fyller ut /var skulle jag gissa på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Borde komma upp någon gång under kvällen. Är på jobbet nu så kan inte fixa det än. Har varit strömavbrott och servern hade en uptime på ~90 dagar, inte så tokigt tycker jag.

låter bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
hmm, bara jag som tycker att det hade varit roligt med en lista över sidor hostade hos apakossa med en liten beskrivning til varje:)

NEPP! inte bara du... jag med! föreslår att du lägger in en möjlighet för varje medlem att själv skriva en beskrivning som en del av profilen... sen kan du ju ha en funktion som listar alla sidor med beskrivningar

Visa signatur

Jorden är rund, det är jag säker på.
Kolla min blogg vettja. http://eboberg.blogspot.com