boota till prompten istället för gnome (debian)

Permalänk
Medlem

boota till prompten istället för gnome (debian)

Har fixat debian på en burk som ska agera filserver hemma...
Valde att ha med skrivbordshanterare då det kan vara användbart nån gång, men när jag väl ska använda den så skulle jag gärna vilja att den endast bootar rätt in i prompten, så man sedan själv kan starta igång gnome eller vad man nu kör...

Går det på nåt enkelt sätt?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

update-rc.d -f gdm remove så plockar du bort gdm ifrån startupen

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

får man då tillbaks det genom att köra "update-rc.d -f gdm install"?
Kan va bra o veta om man nu skulle vilja det

EDIT: aja, skitsamma. Funkade som jag ville. Perfekt att bara kunna dra upp putty och kunna styra servern, sen om man skulle behöva köra nån skrivbordhanterare så startar man bara igång det och går över till vnc

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
får man då tillbaks det genom att köra "update-rc.d -f gdm install"?
Kan va bra o veta om man nu skulle vilja det

EDIT: aja, skitsamma. Funkade som jag ville. Perfekt att bara kunna dra upp putty och kunna styra servern, sen om man skulle behöva köra nån skrivbordhanterare så startar man bara igång det och går över till vnc

Nästan update-rc.d gdm defaults skriver du för att lägga till den igen.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Man kan annars ädra default runlevel i /etc/inittab.

Permalänk
Medlem

Nu var de så att ja körde med automatisk inloggning när jag hade på GDM så jag kom rätt in i gnome´, vilket är skönt om man vill ha en serverburk utan monitor. Problemet är ju nu att jag bottar rakt in i prompten (som jag vill), men vill då även loggas in automatiskt på min användare, vill ju inte liksom behöva koppla in t-bord + monitor för att kunna dra igång servern..

EDIT: annan fråga...om jag nu ska köra utan monitor, mus och t-bord och vill ha möjlighet att starta igång X för att kanske köra vnc, måste jag itne då ta bort de enheterna från x-configen? Annars lär det väl klaga på det?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Nu var de så att ja körde med automatisk inloggning när jag hade på GDM så jag kom rätt in i gnome´, vilket är skönt om man vill ha en serverburk utan monitor. Problemet är ju nu att jag bottar rakt in i prompten (som jag vill), men vill då även loggas in automatiskt på min användare, vill ju inte liksom behöva koppla in t-bord + monitor för att kunna dra igång servern..

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du kan ju logga in och administrera burken via SSH, och därigenom starta de tjänster du vill köra. Huruvida tangentbord är inkopplat eller ej spelar ingen roll för detta. Om det alls går att logga in automatiskt på bootup, vilket inte hoppas eller tror, så vore det ur säkerhetssynpunkt helt galet i vilket fall.

/W

Permalänk
Medlem

oj, nu var man ju allt dum. Fick för mig att man var tvungen att först logga in på servern för att kunna styra den, men det behövs ju inte..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower