Permalänk
Medlem

Dok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABSiNSANE
Ang. Stora Enso. Är det nån här som kan bifoga ett dokument som kom från Atea som bekräftar att datorn ska bli utbytt?!

Likadant om det är nån annan som ska få sin dator utbytt.

Känns som det är det enda påtrycksmedel som kan bita på Atea/HP då de i mina samtal med dem påstår att inget företag kommer att få sina datorer utbytta! Vilket jag dock inte tror på...

Tyvärr har jag inte en aning om hur man bifogar dokument här i forumet.. annars hade jag gjort det. i rubriken står det att det är till alla användare i stora enso med modellen 4196an så alla borde fått det som jobbar på stora enso.
Utbytet kommer också att ske v.19 och v.20. och att alla skulle föra över all information till den externa hårdisken. och att kompensationen skulle bli bättre grejjer så som grafik kort osv. samt 2000kr i värdecheckar.

Permalänk

Låter ju utmärkt för er då på stora enso om de nu sker nästa vecka eller veckan därpå

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Re: Dok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av beatruff
Tyvärr har jag inte en aning om hur man bifogar dokument här i forumet.. annars hade jag gjort det. i rubriken står det att det är till alla användare i stora enso med modellen 4196an så alla borde fått det som jobbar på stora enso.
Utbytet kommer också att ske v.19 och v.20. och att alla skulle föra över all information till den externa hårdisken. och att kompensationen skulle bli bättre grejjer så som grafik kort osv. samt 2000kr i värdecheckar.

Du har PM!

Visa signatur

HP m9180 | AMD Phenom X4 9500 | 3GB RAM | 128GB SSD, 1.32TB HD | GeForce 8800 GT 512MB RAM

Permalänk
Avstängd

köp ny dator

Visa signatur

Kommande dator | WD harddisk 250 GB 7200 RPM | 2x 1 GB Apacer PC-400 DDR | Asrock 939NF4g | Asus VGA-card radeon RX1600PRO 256 mb | AMD athlon 64 3800 + 2,4 GHz BOXED |

Permalänk
Medlem

Har också det hp paketet 4196. Och den funkar prima, men det har hänt att den hänger sig vid tabbning o Gpun på grafikkortet går ner till 275mhz imellanåt enligt everest.. Nä jag funderar på om man ska köpa nytt moderkort. Men då borde man uppgradera nätagg ,minne och låda också. Tex. nätagg ger 17a på 12 linan till ett gtx!!! och fläktarna i chassit hjälper inte ett skit. Nä hade jag inte haft bordsfläktar o grejjer så kan jag förstå att datorn laggar i spel osv. Hade aldrig köpt datorn om det inte vore för priset! /marcus

Visa signatur

Amd Athlon x2 4400+ @ 221x11- asus gf 7800gtx 256mb - msi rs842 - 2x1024 PC3200 - 2x250gb+300gb extern sata - | 18763p 3dmark03 | 9008p 3dmark05 | 4704p 3dmark06 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wLN
köp ny dator

Väldigt insiktsfullt inlägg....

@pessen: Jag driver systemet i sign. med Lite-On agget som sitter i HP´n.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Någon här som jobbar inom ICA som vet nått om hur det går för oss med d4196.se? Eller ska man kontakta Mercortech själv och höra efter? Lite surt att betala 602:- i månaden för datorn som inte fungerar som den ska tycker jag...

Permalänk

Jag jobbar på Ica i kallhäll Vad jag vet så ska datorerna bytas ut, har sett ett mail som gått runt inom facket här på jobbet :). V19-20 skulle produktionen börja, men väntar på pappret hem först för att verkligen se om allt stämmer.....

" JaffaBoy " på vilket DE jobbar du?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inte på Ica, det är frugan som gör det. Hon är driftledare på Ica nära i västernorrland/jämtland.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar åxå på ICA och jag har sett samma mail jag med, tyvärr har jag inte heller fått nåt brev hem än dock..

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk

Trevligt med folk som jobbar inom samma företag :), bara hoppas att dom nu fixar allt som stod i mailet. Borde ju stämma, annars skulle dom ju inte skicka ut nåt sådant tycker jag.....Håller tummarna uppe för en ny burk snart

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

jahapp

Då har jag fått min ersättningsdator... startade upp den och såg Intel inside :/ Har nu fått en p4 3.2gigahertz visserligen dualcore men tror att den kan vara rätt mycket sämre än AMDs 4400+.. är så fallet?
testade den i 3dmark05 o fick lite drygt 8600poäng så det verkar vara helt okey annars.. dock med ett 7900GTX kort istället för 7800 kortet som var på den förra.
Men varför skickar ATEA en långsammare processor? någon annan som fått en ersättningsdator och vad har ni isåfall fått?
exakta benämningen på processorn är Intel Pentium D Dual Core 940 3.2GHz. så kollade runt på datorbutiken och såg att den kostade 2349:- men den här: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PD840BTXR kostar nästan 2000kr mer.. någon som vet skillnaden mellan dom två?
annars verkar iallfall ljudet och nätverket fungera samtidigt så det var iallafall tur den här gången!

Permalänk

Har hållit på och stångat mitt huvud idag med Atea. Som det ser ut nu så vägrar de byta ut datorerna, de har en möjlig lösning som inte är presenterad i sin helhet ännu. Lösningen skulle ha kommit i fredags, det var sista dagen de hade på sig att presentera en lösning. Jag yrkar nu på utbyte enligt tidigare överenskommelse.

De påstår att D4196 har allvarligare problem än vad D4150/D4155 har. Men utifrån det jag läst mig till och hört så har D4196 exakt samma problem - den hänger sig när man använder nätverks- och ljudkortet samtidigt.

Kan nån bekräfta, dementera detta?

----------------------------------------------------
Beatruff:
D940 är en nyare processor än D840 och har bättre prestanda (i de flesta fall) och större cache, byggd med 65nm istället för 90nm.

Men om den är bättre än din förra processor känns mer tveksamt, i vissa tester är den inte det, i andra är den det.

Ditt nya grafikkort jämnar förmodligen ut skillnaden men om man bara ser till din gamla processor är den vassare, i speltester i alla fall.

Ett tips för snabb jämförelse,
http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/

Visa signatur

HP m9180 | AMD Phenom X4 9500 | 3GB RAM | 128GB SSD, 1.32TB HD | GeForce 8800 GT 512MB RAM

Permalänk
Medlem

Re: jahapp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av beatruff
Då har jag fått min ersättningsdator... startade upp den och såg Intel inside :/ Har nu fått en p4 3.2gigahertz visserligen dualcore men tror att den kan vara rätt mycket sämre än AMDs 4400+.. är så fallet?
testade den i 3dmark05 o fick lite drygt 8600poäng så det verkar vara helt okey annars.. dock med ett 7900GTX kort istället för 7800 kortet som var på den förra.
Men varför skickar ATEA en långsammare processor? någon annan som fått en ersättningsdator och vad har ni isåfall fått?
exakta benämningen på processorn är Intel Pentium D Dual Core 940 3.2GHz. så kollade runt på datorbutiken och såg att den kostade 2349:- men den här: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PD840BTXR kostar nästan 2000kr mer.. någon som vet skillnaden mellan dom två?
annars verkar iallfall ljudet och nätverket fungera samtidigt så det var iallafall tur den här gången!

Själv ska jag få en likadan med Intel Pentium D 940 3,2 Ghz precis som du... varför ska dem byta ut processorn, vet du det? Jag vill fan ha min AMD kvar. Hur som helst, jag kollade runt lite på TomsHardwareGuide och AMD64:an slår ju Pentium D 940 i nästan alla de tester jag kollade på, surt!

Sen, så som jag förstod det så var moderkortet orsaken till frysningarna osv, vore det inte lättare och billigare för HP att bara byta ut moderkorten i datorerna?

Permalänk
Medlem

hehe känns inte som Atea direkt har så mycket kunnande att den var så mycket sämre.. Dom kollade väl mer på Ghz:en
men men man får väl tänka på att man fick ett bättre grafik kort o bättre ljudkort m.m osv.. tror även att minnena är lite snabbare.. +att nätagget ligger på 460watt istället för lite on agget på 400watt..
men visst jag hade gärna haft kvar min AMD med.. hade hoppats på en 4800+ istället men men..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABSiNSANE
Har hållit på och stångat mitt huvud idag med Atea. Som det ser ut nu så vägrar de byta ut datorerna, de har en möjlig lösning som inte är presenterad i sin helhet ännu. Lösningen skulle ha kommit i fredags, det var sista dagen de hade på sig att presentera en lösning. Jag yrkar nu på utbyte enligt tidigare överenskommelse.

De påstår att D4196 har allvarligare problem än vad D4150/D4155 har. Men utifrån det jag läst mig till och hört så har D4196 exakt samma problem - den hänger sig när man använder nätverks- och ljudkortet samtidigt.

Kan nån bekräfta, dementera detta?

----------------------------------------------------
Beatruff:
D940 är en nyare processor än D840 och har bättre prestanda (i de flesta fall) och större cache, byggd med 65nm istället för 90nm.

Men om den är bättre än din förra processor känns mer tveksamt, i vissa tester är den inte det, i andra är den det.

Ditt nya grafikkort jämnar förmodligen ut skillnaden men om man bara ser till din gamla processor är den vassare, i speltester i alla fall.

Ett tips för snabb jämförelse,
http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/

Vad är den nya lösningen för vi som har problem med hängningar! Byter dom moderkortet eller?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Hoppas verkligen jag får mitt brev i veckan !!

EDIT: " beatruff " vet du vad moderkortet har för modellnamn ?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Jag har mejlat Mercortech och här är svaret:
"Igår skickade vi ut brev till samtliga som har denna modellen. Där framgår vad som kommer hända. Lite kort kan jag berätta att det nog kommer bli ett datorbyte. HP misstänker dock att det är minnena i maskinen som inte ”lirar” med moderkortet. Den testen genomförs just nu, men även HP går mot sin deadline, som är denna veckan. Nya maskiner väntar på fabriken nämligen, så kommer inte en färdig lösning på problemet, kommer ni få nya maskiner.
Men läs brevet! Där står viktiga instruktioner för dig dessutom – att du ska ringa supporten och säga att du har de problemen. De sätter upp dig på en lista, som de sedan skickar till HP. Då vet de vem de ska skicka maskinen till. "

Permalänk

Lite tråkigt att man måste ringa å säga att man har fel på burken. Lär ju vara samma fel på alla burkar bara de att alla kanske inte användt den på ett sådant sätt att den börjat strula. Aja ser fram emot ett brev imorrn då kanske å sen ett samtal direkt till supporten....Jag ska ha en ny

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Så även vi med modellen d4150.se kommer att få en ny dator?
Skickas brevet med vanlig post?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Min pappa jobbar på ica, men han har inte sett något mail. Det kan ha med att göra att vi inte har ringt supporten förrens för några dagar sen och på så sätt inte meddelat vårat problem. Vad stod det i mailet? Och tror ni att vi kommer få brevet ändå trots att vi felanämlde så pass sent?

Har inte orkat ringa supporten då det inte verkar ge några resultat. Men jag har aldrig tänkt så långt att man självklart kanske borde felanmäla den.

Permalänk

Jag har då felanmält min, men har inte hört eller sett nått ännu!

Nån som vet isåfall om det är bara själva datorn som blir utbytt eller byter dom rubbet - Skärm, extern hårddisk , högtalare osv.

Man vill ju kunna ta backup på den externa hårddisken så att man kan föra över allt till den nya datorn isåfall!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag har då felanmält min, men har inte hört eller sett nått ännu!

Nån som vet isåfall om det är bara själva datorn som blir utbytt eller byter dom rubbet - Skärm, extern hårddisk , högtalare osv.

Man vill ju kunna ta backup på den externa hårddisken så att man kan föra över allt till den nya datorn isåfall!

I det mailet som jag har sett cirkulera på ICA så gäller det bara själva burken, du får alltså behålla alla externa enheter så som skärm och högtalare. Det gäller även den externa hårddisken.

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skalle
I det mailet som jag har sett cirkulera på ICA så gäller det bara själva burken, du får alltså behålla alla externa enheter så som skärm och högtalare. Det gäller även den externa hårddisken.

Va bra! Skickar dom med drivrutiner till allt nytt när man får igen datorn då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Hojt

Har fått min HP Pavilion d4494.se nu.. och efter några dagars körande med den så kan jag säga så här..

har 23" wide skärmen = Den e helt underbar

Datorn = Tja.. vart välldigt besviken när jag öppna locket på den.. såg ut som grönsakerna på ica en söndagkväll :S 1 st 80x80 som utsug lol

Vakna imorse då hadde skiten hängt sej *morr* så jag börja titta lite här.,. hitta denna tråd å NEJ tänkte jag =( Någon som vet om min modell har stabiletesproblem?

Tog även till logitechs Z-5500 = Grymma högtalare toknöjd

Kolla lite tems första jag gjorde.. 60 grader idle när jag fick den. Undra på att burkarna kan jävlas. Första jag gjorde va att byta ut cpu fläkten till en Zalkman 120 mm tempen skön från 60 till 45 idle.

Sen programupplägget blir jag inte klock på alltså.. på HP:s hemsida finns ju bara drivare å så.. men om jag vill text instalera om burken med XP Pro och använda mej av Powerchinema som styr tvkort mm mm så kan man inte få tag på det? Grymmt irreterande alltså. Ska man behöva köpa nya mjukvaraor om man ska byta OS låter ju helgalet alltså

tacka vet jag hempc 98 fick en Dell då alla programvaror på egna skivor ink fullstädig win 98

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Va bra! Skickar dom med drivrutiner till allt nytt när man får igen datorn då?

Det vet jag inte men jag förmodar att det blir likadant som den burken du har nu. En återställningspartition som du kan bränna ut på DVD om du vill det.

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjO
Ja, det kommer inte lösa alla problem, därmot blir en maskin med Audigy2 betydligt stabilare eftersom ett X-Fi inte använder samma arkitektur och PCI-bussen på samma sätt.

Vad menar du med alla problem? Det finns alltså andra bekymmer med samma chipset? Har du några tips på tester man kan göra för att framkalla dem problemen?

/PoDD

Permalänk
Medlem

Om man vill ha ett nytt moderkort som passar rakt av i min burk ( HP Pavilion d4494.se ) vad för kort ska man köpa då?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Om man vill ha ett nytt moderkort som passar rakt av i min burk ( HP Pavilion d4494.se ) vad för kort ska man köpa då?

Jag själv har provat med ett Asrock Dual och det fungerade utan problem, jag har för mig att det är nån som kör ett DFI också. Jag skulle tro att alla standard ATX-moderkort fungerar utan problem

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk

Jag har kört med DFI NF4 kort i HP burken. Dock väldigt taskig ventilation.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]