Erfarenheter av programmeringsjobb

Permalänk

Vad skulle ni rekommendera att man fukuserar på att lära
sig för att kvalificera sig för programmerarjobb.

Ska man vara vass på att sätta ihop enkla program
med grafiska gränssnitt eller kunna koppla ihop databaser eller jobba med AI?

Permalänk
Medlem

det beror ju på vad du vill jobba med!
jag skulle rekomendera att ha viss insikt i det mesta inom programmering (iaf veta på ett ungefär vilka språk som finns, och vad de har för styrkor och svagheter). Kanske testar man flera av dem för att ha en aning om vad det finns för alternativ etc.

Men som sagt, ta reda på vad du vill jobba med först.

Permalänk

Mycket interessant läsning, själv går jag just nu andra året på gymnasium och har precis börjar med C# och lite mySQL, får se hur det vidarutvecklarsig

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svennglenn
Vad skulle ni rekommendera att man fukuserar på att lära
sig för att kvalificera sig för programmerarjobb.

Ska man vara vass på att sätta ihop enkla program
med grafiska gränssnitt eller kunna koppla ihop databaser eller jobba med AI?

All of the above Att vara bred innebär att du har lätt att hitta jobb, men om du koncentrerar dig på ett visst ämne är chanserna större att du får ett BRA jobb.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om det här inlägget är lite OT, men jag undrar hur bra med jobb det finns för programmerare/systemutvecklare som arbetar med lösningar för GNU/Linux och BSD? Vilka branscher är systemen populärast i? Styrsystem, databaser, nätverk? Någon som har några erfarenheter (annat än arbete med LAMP då)?

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk

Ifall man vill jobba med t.ex. webbdesign (php, asp, SQL osv)
Vore det en smart idé att dra igång flera högkvalitativa sidor
och skriva med dom på sitt CV?

Och vart hittar man företag som letar efter webbdesigners?

Permalänk
Medlem

ett bra och innehållsrikt CV är väl en av de starka korten du har när du söker jobb, så det är väl klart att det är nice att dra upp ett gäng bra siter.

Det är inte speciellt många företag som vill anställa en webbdesigner (om det var så du menade)... Det är nog smartare att du letar efter företag (potentiella kunder) som behöver en hemsida istället.

Personligen tycker jag att det är (dock helt naturligt och förståeligt) väldigt mycket frågor om utbildningar och grejjer här. Det skulle vara nice med en likadan tråd som denna, fast för utbildningar, och se till att få den klistrad om den blir bra, i så fall rensad och justerad under trådens utveckling.

Permalänk
Medlem

Försöker väcka liv i den här tråden, i hopp om att jag ska få lite svar. Det är lite off-topic men jag hoppas att jag kan få lite respons från folk med erfarenhet.

Nu i sommar så tar jag studenten vid It-gymnasiet, Uppsala, vad som händer därefter har jag ingen anning om. Det jag helst av allt skulle vilja göra är att plugga någon liknande civilingenjör på Nya Zeeland, men det kostar lite för mycket för mig. =/

Så därför har jag kollat mig runt, hittat diverse civilingenjörsutbildningar i Sverige, på diverse orter. Samt spelprogrammering i Luleå.

Frågan är vad man bör sattsa på? Det känns som att man får en väldigt stabil grund om man läser civilingejör, men jag är rädd att man kanske saknar den där nischen som kanske är nödvändig om man vill arbeta med programmering och speltillverkning.

Tacksam för svar.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Försöker väcka liv i den här tråden, i hopp om att jag ska få lite svar. Det är lite off-topic men jag hoppas att jag kan få lite respons från folk med erfarenhet.

Nu i sommar så tar jag studenten vid It-gymnasiet, Uppsala, vad som händer därefter har jag ingen anning om. Det jag helst av allt skulle vilja göra är att plugga någon liknande civilingenjör på Nya Zeeland, men det kostar lite för mycket för mig. =/

Så därför har jag kollat mig runt, hittat diverse civilingenjörsutbildningar i Sverige, på diverse orter. Samt spelprogrammering i Luleå.

Frågan är vad man bör sattsa på? Det känns som att man får en väldigt stabil grund om man läser civilingejör, men jag är rädd att man kanske saknar den där nischen som kanske är nödvändig om man vill arbeta med programmering och speltillverkning.

Tacksam för svar.

Rena spelutbildningar kan du droppa direkt .. iallafall om du vill bli bra. Om du vill arbeta med programmering är det en datavetenskaplig/civilingenjörsutbildning (mjukvaruinriktad) som gäller. Pluggar du en datavetenskaplig/civilingenjörsutbildning så kan du välja spelinriktade kurser , man måste ju inte, men det finns på de flesta universitet. Är spelprogrammeringskurserna något att ha? .. nej, egentligen inte .. Du kan enkelt lära dig allt sånt på fritiden och fokusera din utbildning på andra programmeringsområden.
Läser du en riktig utbildning så får du den nödvändiga grunden du behöver för arbeta inom många olika områden inom programmering ... varför stänga in dig i ett hörn genom att läsa en kass "spelprogrammerings" utbildning? ..
De flesta spelprogrammeringar lär ut hur man använder färdiga lösningar .. pluggar du en riktig utbildning kommer det vara du som skriver dem. =P ..

Permalänk
Medlem

åh, inte utbildningsfrågor igen, för de är så jäkla svåra att svara på.
Ingen vet hur branschen ser ut om fem år, så det är så svårt att rekomendera en specifik väg att gå.

Det du behöver är en jävla massa kunskap, så mycket vet vi. Den med mest kunskap har flest alternativ.

En ingenjörstitel är väl fin, och räcker väl ofta en bit (iaf civil), men det säger fortfarande inte så mycket om din kompetens, även om du säkert har ganska lätt att få jobb...

Det brinnande intresset är det viktigaste.
Men detta har diskuterats förut, både i denna tråd och en hel del i andra trådar.

edit: och som vanligt i detta ämne så gav MagnusL ett kasst svar utan någon speciellt bra verklighetsuppfattning där det gäller andra utbildningar än hans egen... Samt hans vanliga utomordentligt uppskattade attityd då hans väg är den "riktiga" och allt annat är skit. För en ren spelutbildning är ju faktiskt ingen "riktig" utbildning, eller hur?
Jag som trodde att du hade växt ifrån det där skiten då jag tyckte att du har vart väldigt vettig ett tag nu, jag var faktiskt på gång att påpeka att du blivit en så mycket bättre forumsdelgare än vad du var förut, men du kanske bara har en dålig dag, så jag säger inte att du gått tillbaka.

Men det ligger en liten sanning i det han skriver, kassa spelprogrammeringsutbildnignar är dåliga, men en BRA sådan utbildning är ett jävligt starkt kort.

Dock så har jag fått nog av de trådarna när man slåss ang. bra utbildningar, men vi kan väl kolla på statistik vet ja? Kolla svenska spelutvecklares bakgrunder, snälla! Fråga en chef på ett stort spelutvecklarbolag vad det är för kvaliteter de vill ha i en som söker jobb, om det är en akademisk utbildning eller kunskap/erfarenhet (vilket du får av flera bra spelutbildningar i sverige).
Och skilj på spelpgrammerare och fysiker, för argumentet "du måste ha värsta feta utbildningen för att skriva en fysikmotor" - det är som vi alla vet inte samma sak som att vara spelprogrammerare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
åh, inte utbildningsfrågor igen, för de är så jäkla svåra att svara på.
Ingen vet hur branschen ser ut om fem år, så det är så svårt att rekomendera en specifik väg att gå.

Det du behöver är en jävla massa kunskap, så mycket vet vi. Den med mest kunskap har flest alternativ.

En ingenjörstitel är väl fin, och räcker väl ofta en bit (iaf civil), men det säger fortfarande inte så mycket om din kompetens, även om du säkert har ganska lätt att få jobb...

Det brinnande intresset är det viktigaste.
Men detta har diskuterats förut, både i denna tråd och en hel del i andra trådar.

edit: och som vanligt i detta ämne så gav MagnusL ett kasst svar utan någon speciellt bra verklighetsuppfattning där det gäller andra utbildningar än hans egen... Jag som trodde att du hade växt ifrån det där skiten då jag tyckte att du har vart väldigt vettig ett tag nu

Men det ligger en liten sanning i det han skriver, kassa spelprogrammeringsutbildnignar är dåliga, men en BRA sådan utbildning är ett jävligt starkt kort.

Dock så har jag fått nog av de trådarna när man slåss ang. bra utbildningar, men vi kan väl kolla på statistik vet ja? Kolla svenska spelutvecklares bakgrunder, snälla! Fråga en chef på ett stort spelutvecklarbolag vad det är för kvaliteter de vill ha i en som söker jobb, om det är en akademisk utbildning eller kunskap/erfarenhet (vilket du får av flera bra spelutbildningar i sverige).
Och skilj på spelpgrammerare och fysiker, för argumentet "du måste ha värsta feta utbildningen för att skriva en fysikmotor" - det är som vi alla vet inte samma sak som att vara spelprogrammerare.

Totoo: jag gav ett ärligt svar på frågan .. bättre att han satsar på en bra utbildning än en dålig, btw. hur vet du vilka utbildningar som är bra eller inte? .. Vilken erfarenhet har du av högskoleutbildningar egentligen? .. har du ens gått någon så att du har något att jämföra med?..

Vad vissa personer på detta forum inte verkar fatta är att man kan vara olika bra på programmering .. bara för att man går en "spelutbildning" och sen får ett jobb som går ut på att man skriver enkla VB spel betyder det inte att det är en bra utbildning eller att man själv är bra.
De råd som jag gav är de som ger den bästa förutsättningen för att man ska bli bra och få ett bra jobb.

Majoriteten av alla spelföretag vill ha personer med Master's ekvivalenta utbildningar, och det får man som sagt inte av spelprogrammeringsutbildningar ..

Varför vill man stänga in sig i ett hörn? .. Spelbranschen kanske är överfull när han tar sin examen .. vad ska han göra då? .. Det problemet får han inte om man läser en bredare utbildning.

Permalänk
Medlem

Utan att lägga mig i MagnusL vs totoo (den där diskussionen kommer ju alltid) så: Jag hade lätt valt en civ.ing, gärna på ngn bra o etablerad högskola som tex Chalmers (iof går jag redan där så jag e väl kanske partisk
En sak du kan tänka på är att om du går en civ.ing, så e det ganska lätt o göra ett år utomlands..

Permalänk
Medlem
Citat:

... Läser du en riktig utbildning så får du den nödvändiga grunden du behöver för arbeta inom många olika områden inom programmering ... varför stänga in dig i ett hörn genom att läsa en kass "spelprogrammerings" utbildning? ..
De flesta spelprogrammeringar lär ut hur man använder färdiga lösningar .. pluggar du en riktig utbildning kommer det vara du som skriver dem. =P ..

Precis som jag tänkte, läser programering C nu på gymnasiet, inget att hurra för men ändå. Det är en bra grund och så för att lära sig OO och syntax, men man saknar det där sista rätt ofta. Men det roligaste, som du säger, är ändå att finna lösningar på problem.

totoo: Tack för ett bra svar, instämmer att det är helt lönlöst att diskutera. Observera att jag vill inte starta någon paj-kastning.

Men jag måste ändå säga att jag är lite mer inne på MagnusL's linje, en bred utbildning ger ju alltid fler möjligheter. Inser man senare att man behöver en nisch så är det inte ett sånt stort steg att ta. T.ex. om man redan är en jävel på OO och så har man börjat treva in på att kanske bygga en fysikmotor så är det förmodligen inte så svårt att studera lite extra om kanske vattens egenskaper och vågrörelser för att sedan konvertera det till kod och implementera det.

*Ödmjuk för de fina svaren*

Visa signatur

En fisk...

Permalänk

Hej alla!

Det här blir mitt första seriösa inlägg sedan jag registrerade mig (har mest tyckt att det varit kul att läsa). Jag är själv inne på mitt sista år nu. Har bara examensarbetet kvar att göra. Kan säga att jag är skiträdd för att komma ut i "verkligheten" och inte vara kvar i den trygga akademiska verksamheten.

Så vad pluggar jag då? Datavetenskap vid Uppsala universitet. Är det en bra utbildning för programmerare? Tja, det blir vad du gör den till som med alla utbildningar. Du kan läsa Datavetenskap och inte veta ett skit om programmering å andra sidan så kan du lära dig massor, allt beror på vilka kurser du väljer. Jag har sett massor av duktiga programmera sluta på DVP för att utbildningen inte passar dem, så att säga att man blir automatiskt bra programmerare för att man har läst programmering är helt fel tycker jag.

Jag hade inte funderat så mycket på vad jag ville hålla på med när jag blev klar men bilden har klarnat lite mer nu när programmet närmar sig ett slut. Jag valde att läsa en projektkurs förra terminen som resulterade i en ganska rolig platform för mobiltelefonspel. Ett företag var med för att ge projektet lite mer verklighetsankytning. Iom detta så har jag nu etablerat massor med nyttiga kontakter ibland företag och jag hoppas att min examensarbete skall resultera i ännu fler.

Sannolikheten att man får jobb efter utbildningen är antagligen mycket större om du känner folk eller gör saker som branchen vill ha. Så en utbildning kan ge kontakter som man inte hade innan.

My 50 cent.

Jättekul tråd att läsa btw...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant Mellmountain.

Det jag har kommit fram till är ungefär att det blir Civilingenjör, frågan är bara vart, jag vill egentligen så långt härifrån som möjligt, men sanningen är att jag inte har överdrivet med pengar. Och sen är det flickvännen också. Men det lutar åt LTH, LiTH eller Chalmers... kaaanske UU.

Sen är det frågan om man ska börja plugga direkt eller om man ska försöka skaffa sig ett arbete och jobba ett år mellan.

Bara mina funderingar, någon får ge mig en känga om jag driver den här tråden för mycket off-topic.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Svar till MagnusL, med mera:
Jag har ganska bra insikt i utbildningar (i mån av behov och intresse), jag har pratat med flera högt uppsatta personer (läs VD och andra fina chefstitlar) i blandade svenska och utlänska bolag, både chefer hos starbreeze, amuze och en kille som är rätt högt uppsat hos EA (Dr. Graham Dunnet som jag jobbat åt), jag har rätt bra koll på vad de vill se hos en anställd. Jag har även fungerat lite som lärare, så helt offside är jag inte.
Själv har jag både gått 2årig i princip ren programmeringsutbildning (massor av poäng), samt en hel del högskolekurser, dock inget program, för de intresserar mig inte.
Min utbildning är inte bäst i världen, haha, inte ens nära, men den är bra. Det som jag reagerar på är att Magnus talar med en något skev påhittad erfarenhet. Killen är smart och är en galet bra programmerare och han ger generellt bra tips, men de är väldigt färgade av egen bakgrund. Jag är inte heller objektiv kanske, men jag öser inte skit över alternativ som jag inte vet så mycket om, framförallt inte då de faktiskt är bra...
Jag kan direkt hänvisa till Graham Dunnet, eller grafikerdelägaren på fd. Amuze (minns inte vad han heter) då han förklarar att de ofta skiter i om det kommer en student från kth med maxbetyg och söker jobb där, han ska ha folk med erfarenhet, och det klassade han att min "utbildning" (ironiska citattecken) gav.

Mer än så behöver jag inte försvara mig.
Om någon inte tror mig, eller påstår att jag har ens ett litet faktafel så kan jag lämna flera referenser i industrin, eller så tar vi en fika om det sen vid ett bra tillfälle.
Men kunskapen är mer intressant än vad som står på papperet, Matricks som t.ex inte ens har tagit stundenten (tack för möjligheten till detta praktexempel) är säkerligen kvalificerad till vilket svenskt spelutvecklarbolag som helst. Varför? Jo, för att han har lagt ned djävulskt med tid i sitt programmerande och kan programmeringsspråk lika bra som om det vore modersmål, SÅNT vill arbetsgivarna se. - Även om de säkerligen gärna hade velat att det stod Civilingenjör på hans papper OCKSÅ.

Det som Magnus med flera har väldigt rätt i är att en bred utbildnig är att föredra om inte allt går enligt planerna. Branchen förändras och det gör kanske också ens egna värdingar och planer.
Att vara bred har fördelar, att vara smal, men extremt säker på det man kan har också sina fördelar. Jag satsar på att vara ganska bred, men samtidigt expert på något.

offtopic:
Jag vill LÄTT ta ett lan, krogrunda, fika med alla swec-kodare. Vem organiserar detta? Sweclockers AB kan ordna detta då? Ok, då säger vi så.

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa någon ny tråd, så ställer jag frågan här.
Är det någon av er som lyckats få jobb som programmerare eller liknande som INTE gått högskola m.m?
Typ bara Gymnasiet.
Såfall, gick ni via kompis, eller annat vis?

//AJL

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

AJL, läs mitt senaste
Flera av de absolut bästa programmerarna jag vet är det inte pga någon högskola. Jag tror att de flesta programmerar på detta forum inser att det är inte skolan som gör dig till en bra programmerare, skolan gör nödvändigtvis knappt någon skillnad. Många är duktigare än sina lärare, framförallt inom programmering, vad säger detta om skolan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Istället för att skapa någon ny tråd, så ställer jag frågan här.
Är det någon av er som lyckats få jobb som programmerare eller liknande som INTE gått högskola m.m?
Typ bara Gymnasiet.
Såfall, gick ni via kompis, eller annat vis?

//AJL

Jag jobbar som spelprogrammerare. Inte gått ut gymnasiet. Kom in på det via en kompis.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk

Här är några frågor som jag har funderat lite på när man kommer ut:

Är det vanligt att man får provjobba för att arbetsgivaren skall se vad man går för?

Är det vanligt med tillsvidareanställning?

Blir man direkt inkastad i ett pågående projekt eller väljer de att låta en mjukstarta med något halvenkelt?

Många säger att man måste jobba obetald övertid. Beror detta på att man har varit lat tidigt i projektet, eller är det så att deadlinen är för tight? Oavsett så tycket jag att det är helt fel. Man skall ha lön om du sitter övertid.

Tacksam för svar! Kan säkert komma på fler frågor senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

AJL, läs mitt senaste
Flera av de absolut bästa programmerarna jag vet är det inte pga någon högskola. Jag tror att de flesta programmerar på detta forum inser att det är inte skolan som gör dig till en bra programmerare, skolan gör nödvändigtvis knappt någon skillnad. Många är duktigare än sina lärare, framförallt inom programmering, vad säger detta om skolan?

Hmm, ligger mycket i det du säger. Men..
Sitter säkert flera hundra(kanske flera tusen) som kan sin programmering, men som inte får jobb för att dom inte har ett papper som det står "UTBILDAD!".

Men om jag förståt dig rätt så kan man i princip ansöka om jobb till ett företag som helst vill att man ska ha högskoleutbildning, men man kan få jobbet om man visar vad man programmerat tidigare?

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Jag jobbar som spelprogrammerare. Inte gått ut gymnasiet. Kom in på det via en kompis.

Hmm, man kanske skulle skaffa sig några kompisar(som jobbar inom programmering) då...

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.

Permalänk
Medlem

ajl, du har helt rätt. Det är ett problem, delvis därför utbildar jag mig till ingenjör för skojs skull vid sidan av mitt jobb... Jag lär nog aldrig direkt behöva min ingenjörstitel för nåt jobb, men jag vill ha den ändå.

Ja, kontakter är guld värt.

Permalänk
Hedersmedlem

Utbildning spelar bara roll om du har skills till att börja med. Är du en sopa när du går in kommer du vara en sopa när du går ut, punkt.

Jag har sett många jobbansökningar framhålla utbildningar som havandes någon form av egenvärde. De hamnar alltid i sopkorgen förr eller senare, eftersom det ofta kryper fram att personen bakom är helt talanglös. Det är skills som räknas, inte att du klarat en tenta eller vet hur man gör "i teorin".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Utbildning spelar bara roll om du har skills till att börja med. Är du en sopa när du går in kommer du vara en sopa när du går ut, punkt.

Jag har sett många jobbansökningar framhålla utbildningar som havandes någon form av egenvärde. De hamnar alltid i sopkorgen förr eller senare, eftersom det ofta kryper fram att personen bakom är helt talanglös. Det är skills som räknas, inte att du klarat en tenta eller vet hur man gör "i teorin".

Instämmer till fullo, kanske inte det med att man alltid är en sopa när man går ut, om man var en innan. Någon enstaka procent har nog utvecklats, strunt samma. Men har jag förstått det rätt om du tycker/tänker att man bör köra helt solo och lära sig själv så att säga? Av erfarenhet vet jag att jag, och många med antar jag, lär bäst av att göra saker. Göra, gör-om-gör-rätt metoden.

För mig är det så att jag känner att jag har hyffsad koll på Java men det känns som att jag saknar den där sista biten som gör det till en tillgång. Alltså den där biten som får programmeringen att bli som ett riktigt verktyg. Alltså att man kan skriva program som man verkligen kan använda, skriva enklare 3d spel eller dylikt. Länge har jag letat efter något att lixom gå vidare på, någon tutorial eller så, men jag har inte hittat något som har passat mig, eller funkat för mig. Så därför vet jag inte riktigt vad jag ska ta för steg här näst. Så därför är frågan om programmeringen på högskolan skulle vara en bra knuff i rätt riktning eller bara repetition. Förövrigt så har jag införskaffat en c++ bok och försöker migrera till det, men jag har inte direkt funnit tiden. Men vad jag har förstått så är de typ identiska språk, till kanske 90%, rätta mig om jag har fel.

Bara lite tankar, återigen, ge mig en känga om jag driver off-topic för mycket.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Instämmer till fullo, kanske inte det med att man alltid är en sopa när man går ut, om man var en innan. Någon enstaka procent har nog utvecklats, strunt samma. Men har jag förstått det rätt om du tycker/tänker att man bör köra helt solo och lära sig själv så att säga? Av erfarenhet vet jag att jag, och många med antar jag, lär bäst av att göra saker. Göra, gör-om-gör-rätt metoden.

För mig är det så att jag känner att jag har hyffsad koll på Java men det känns som att jag saknar den där sista biten som gör det till en tillgång. Alltså den där biten som får programmeringen att bli som ett riktigt verktyg. Alltså att man kan skriva program som man verkligen kan använda, skriva enklare 3d spel eller dylikt. Länge har jag letat efter något att lixom gå vidare på, någon tutorial eller så, men jag har inte hittat något som har passat mig, eller funkat för mig. Så därför vet jag inte riktigt vad jag ska ta för steg här näst. Så därför är frågan om programmeringen på högskolan skulle vara en bra knuff i rätt riktning eller bara repetition. Förövrigt så har jag införskaffat en c++ bok och försöker migrera till det, men jag har inte direkt funnit tiden. Men vad jag har förstått så är de typ identiska språk, till kanske 90%, rätta mig om jag har fel.

Bara lite tankar, återigen, ge mig en känga om jag driver off-topic för mycket.

Att det ska vara för mtk repetition på högskolan behöver du nog inte oroa dig för (iaf inte om du går civ.ing Datateknik). För mig var det i stort sett bara en kurs i Java som var busenkel, resten var mer eller mindre nya saker (jag kunde inte programmera speciellt bra innan, typ enkla 2d-spel i directx i vb). Av min erfarenhet så kan man säga såhär: all programmering som du gjort under gymnasiet om du läst A, B o C är absolut inte mer än vad som gås igenom på första programmeringskursen på högskolenivå.

Ang. C++, så kan man väldigt förenklat säga att det är en extra krånglig kusin till Java, som Java fast utan en massa spärrar och hjälpmedel.

Permalänk

De kvalitéer som återfinns hos en kompetent spelprogrammerare används
ofta som en slags måttstock på vad som menas med att någon är en
exceptionell programmerare. Det är ett rätt löjlig och ignorant bild
av verkligheten och jag kan för allt i världen inte förstå varför den
fortfarande lever kvar.

Tror säkert att matricks kan tala om att det svårt att göra
spel, vilket är precis vad de flesta vill höra. Vad man inte vill höra
är honom säga att den rent tekniska programmeringsbiten inte är
speciellt svår utan att det andra faktorer som utgör utmaningen.

Vad det egentligen handlar om är en klassisk motsättning mellan två
intellektuella traditioner i västvärlden, ingenjörernas
hantverkstänkande och filosofernas strävan efter ny kunskap. Att de
båda traditionerna sedan 1600-talet är djupt beroende av varandra är
det dock ingen som talar högt om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att det ska vara för mtk repetition på högskolan behöver du nog inte oroa dig för (iaf inte om du går civ.ing Datateknik). För mig var det i stort sett bara en kurs i Java som var busenkel, resten var mer eller mindre nya saker (jag kunde inte programmera speciellt bra innan, typ enkla 2d-spel i directx i vb). Av min erfarenhet så kan man säga såhär: all programmering som du gjort under gymnasiet om du läst A, B o C är absolut inte mer än vad som gås igenom på första programmeringskursen på högskolenivå.

Ang. C++, så kan man väldigt förenklat säga att det är en extra krånglig kusin till Java, som Java fast utan en massa spärrar och hjälpmedel.

Jag håller med. En högskoleutbildning ger mycket.

Jag har gått fysikerlinjen på Fysikum/AlbaNova (nån mer som gjort det, tro?) och lärt mig otroligt mycket på det. Här hade man mycket kunninga, ibland entusiastiska professorer/lärare som lärde ut matematik (Kräftriket) och fysik (nu AlbaNova). Det är en enorm skillnad mot gymnasiet iaf. Jag skulle aldrig kunna lära mig allt detta genom bara att läsa en bok (oftast var faktiskt föreläsningarna/lärarna mer givande än böckerna). Nu är det här ingen datorutbildning iofs, även om jag inriktade mig efterhand mot elektronik, kretskortsdesign och liknande.

Man kan iofs lära sig mycket programmering ur tutorials på internet och böcker, men man måste ha bra självdisciplin, antar jag. Jag behöver oftast lite mänsklig kontakt från nån som kan (lärare, internetforum, eller nåt sånt) för att komma igång i början. Sen går det lättare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Det är i sånna hära trådar man undrar varför dom tog bort "akademiska ämnen" från forumet.

Permalänk
Medlem

fast just det där med skola är ju en dryg offtopic som den här tråden har fått, för det hör inte hit. Det skulle ha vart en EGEN tråd ungefär som denna där alla frågor om utbildningar skulle ha vart. Sen är det så svårt då folk tror att det finns ett facit för att nå framgång, framför allt då de tror och hoppas på att skolan är vägen dit. Hela frågan är skitsvår och jag tror inte att nån på swec klarar av att ge tips som är tillräckligt kvalificerade för att styra studier i två, tre, fyra, fem år för en person, som även kommer få en studieskuld på 100 till 300k nånstans när ingen vet alls hur framtiden ser ut. Just nu finns det långt för många datoringenjörer, inte minst programmerare. I Sverige så examinieras typ 100 spelprogrammerare varje år, det kan även vara dubbla, jag tar i stora drag, och så mycket växer inte branschen för varje år. Så just nu skulle jag säga att om man ska bli dataslyna så ska man vara grymt jävla bra som fan (läs: bäst) eller satsa på nåt annat om man ska vara säkrad. Att bli ingenjör är ingen garanti för att få jobb, jag vet inte, men det skulle inte förvåna mig om det finns en del arbetslösa civilare också (jäävligt bekvämt när csn ett halvår efter studierna ska börja hinka in en 10 - 20k om året när man är arbetslös).

Permalänk
Medlem
Citat:

fast just det där med skola är ju en dryg offtopic som den här tråden har fått, för det hör inte hit. Det skulle ha vart en EGEN tråd ungefär som denna där alla frågor om utbildningar skulle ha vart. Sen är det så svårt då folk tror att det finns ett facit för att nå framgång, framför allt då de tror och hoppas på att skolan är vägen dit. Hela frågan är skitsvår och jag tror inte att nån på swec klarar av att ge tips som är tillräckligt kvalificerade för att styra studier i två, tre, fyra, fem år för en person, som även kommer få en studieskuld på 100 till 300k nånstans när ingen vet alls hur framtiden ser ut. Just nu finns det långt för många datoringenjörer, inte minst programmerare. I Sverige så examinieras typ 100 spelprogrammerare varje år, det kan även vara dubbla, jag tar i stora drag, och så mycket växer inte branschen för varje år. Så just nu skulle jag säga att om man ska bli dataslyna så ska man vara grymt jävla bra som fan (läst: bäst) eller satsa på nåt annat om man ska vara säkrad. Att bli ingenjör är ingen garanti för att få jobb, jag vet inte, men det skulle inte förvåna mig om det finns en del arbetslösa civilare också (jäävligt bekvämt när csn ett halvår efter studierna ska börja hinka in en 10 - 20k om året när man är arbetslös).

Det är ju sant det du skriver, men det finns ju alltid nystartade företag, alternativt utomlands.
Så jobb finns det alltid, gäller bara att hitta dom, tyvärr så har jag inte hittat det än

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.