Erfarenheter av programmeringsjobb

Permalänk

Ingen som har erfarenhet av ABB, Ericsson, Enea, Volvo, Saab eller något annat liknande programmeringsjobb? På vissas inlägg här verkar det som om man enbart kan programmera spel, och att arbetsgivarna på de andra branscher har samma syn som dem. Spelprogrammerare är ju lite speciellt, det spelar ingen roll hur bra man än är om man inte har spelintresse och bra fantasi på vad som är roligt. Kan man inte göra grovjobbet själv, så går det dessutom använda färdiga motorer och mer syssla med ”speldesign”.
-Klanka ner på ingenjörsutbildningar för att en udda gren inom programmeringsområdet inte är så bra.
Den erfarenhet jag har av Saab där jag har jobbat lite, är att de inte tar in folk direkt från gymnasiet och anställer dem som ingenjörer. Arbetsefarenhet är självklart det bästa, men för att få det så måste man först ha fått arbeta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det första "programmeringsjobbet" jag hade var som vikarie på en webredaktion för en stor svensk morgontidning. Det var inte allt för spännande då allt jag gjorde var att slunga upp morgondagens tidning på nätet och sen klicka på publicerings knappen vid 12 slaget
Men arbetsmiljön där va helt ok, lite väl stort kontorslandskap med halvdålig avskärmning.

Jobbet efter det är mitt nuvarande jobb. Som presentations programmerare. Jag sitter och knådar xslt/xhtml/js/css/vbs(asp), you name it, sålänge det har med enklare serverside script till grafisk programmering att göra. Vi jobbat mest med microsoft baserade lösningar så opensource ser vi inte mycket utav. Mest pga att inga kunder inte ber om det.
Arbetsuppgifterna är inte alltid så varierande, säg kanske att 2 utav 10 projekt är faktiskt roliga. Det mesta handlar om uppdateringar & vidareutveckling alternativt att slunga in texter på hemsidor eller konvertera xxx st worddokument till valid xhtml (inte kul).
Kodandet är helt upp till mig själv, dock så görs det mesta utav kodandet i vårat egna CMS system vilket kräver lite specifika kunskaper om det.
Men lönen är rätt så bra ändå.

Mitt avtal är ungefär såhär: flextid, ingen betald övertid, inga karensdagar (så lönen är alltid densamma), pensions besparing, helförsäkring, friskvårds förmåner, gratis massage 1-2 gånger per månad m.m.

Arbetsmiljön på nuvarande jobbet är faktiskt super. Stor lokal, öppet landskap men fortfarande inte trångt som på förra jobbet. Möblerna är utav högsta klass (tror våra bord gick loss på någonstans runt 30k & stolarna på 10k). Skicket på datorerna är varierat eftersom att vi mest uppgraderar efter behov och just nu funkar allt iaf.
Ingen speciell dresscode förutom på speciella events som seminarier och representation. (Iof så är det inte alltid en extremt krav eftersom att jag en julfest där en massa kunder var inbjudna kom jag i gårdagenskläder med 3dagars skäggstubb och röda ögon. Jag hade helt enkelt glömt att vi skulle ha julfesten den dagen )

Jag känner nyckelpersonerna & en del delägare i företaget sedan innan så det behövs ingen asskissing för min del. Det har iof aldrig riktigt förekommigt någon asskissing på firman vad jag har tänkt på, alla vet redan vad dom andra går för och hur dom ska tas.

Permalänk

När det gäller spelprogrammering så finns det en sak som man kanske inte tänker på: det finns inte bara spelmotorprogrammerare och inget mer, det finns naturligtvis en hel del till som ska göras. Jag är själv inte i branschen, och jobbar inte ens, men det syns ganska tydligt på platsannonserna vad det är som söks. Vissa söker dels motorprogrammare, dels "vanliga programmerare" (som kodar exempelvis AI, spelregler eller rent av scriptar i något enkelt språk som företaget tagit fram för spelet), men även folk som programmerar verktyg.

I och med att spelen blir större och omsätter mer, så behövs fler personer, och jag tror att vi kommer att se mycket mer av det här. Man kan ju se en parallell med filmindustrin; det är ju inte bara skådespelare som gör filmen. Då får man nog ställa sig själv frågan: vad är jag intresserad av? Är det själva tekniken bakom spelet? Simuleringar? Fysik? Eller kanske spelet som just ett spel (är det då lika spännande att göra ett casinospel)?.

Det finns mycket att tänka på, och även om det aldrig är fel med en ordentlig utbildning, så är det nog dumt att i förhand säga att man inte kommer någonstans om man läst spelprogrammering istället för datateknik.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");