Erfarenheter av programmeringsjobb

Permalänk
Medlem

Kan ju dra min lön lite kort, tjänar 26K / månad nu. Hade 23K i ingångslön i augusti. Flyttar ju som sagt till USA snart och då blir det ganska mycket högre. Landar väl nånstans runt $75.000 per år plus lite bonusar och incitament som kan ge allt ifrån 0 till kanske i bästa fall $20.000 extra per år beroende på hur det går för oss. Sen är det ju inte helt fel att skatten är lägre också!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Kan ju dra min lön lite kort, tjänar 26K / månad nu. Hade 23K i ingångslön i augusti. Flyttar ju som sagt till USA snart och då blir det ganska mycket högre. Landar väl nånstans runt $75.000 per år plus lite bonusar och incitament som kan ge allt ifrån 0 till kanske i bästa fall $20.000 extra per år beroende på hur det går för oss. Sen är det ju inte helt fel att skatten är lägre också!

Fast sen så måste du räkna med alla försäkringar osv. Vad man har sett så måste man ha ett gäng av dom för att kunna överleva...

Har haft olika lön genom tiderna men sist landade jag på ~21K. Vetefen vad man skulle få idag...

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Inaktiv

Den här tråden blir roligare och roligare. Har tyvärr ingen historia själv att bistå med, men är lite nyfiken på detaljer om hur ni jobbar. Unit testing eller "det verkar funka på min dator"? CVS/Subversion eller en kopia på hela källkodskatalogen (självfallet med *.obj och hela köret)? Bugzilla, notepad eller bara spara buggar i minnet?

Permalänk
Medlem

jag har arbetat skarpt med soursesafe, alienbrain och svn... vectrex, jäkla skön sits du sitter i då... din lilla slyna... snällt menat.. hihi... där jag var i uk hade folk upp till 100k i månaden, dock hade jag knappast hamnat där, men ca 50 hade jag räknat med i alla fall (då detta var minimum de hade på bygget). Det jag har sysslat med så räcker det långt med att det fungerar på utvecklarens dator. Om det inte gör det så beror det generellt på programvaror som vi inte styr över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
jag har arbetat skarpt med soursesafe, alienbrain och svn... vectrex, jäkla skön sits du sitter i då... din lilla slyna... snällt menat.. hihi... där jag var i uk hade folk upp till 100k i månaden, dock hade jag knappast hamnat där, men ca 50 hade jag räknat med i alla fall (då detta var minimum de hade på bygget). Det jag har sysslat med så räcker det långt med att det fungerar på utvecklarens dator. Om det inte gör det så beror det generellt på programvaror som vi inte styr över.

Vad fick dig att stanna kvar i Sverige? Av patriotiska själ, släkten/vänner, eller nåt annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedEyeJoe

Fast sen så måste du räkna med alla försäkringar osv. Vad man har sett så måste man ha ett gäng av dom för att kunna överleva...

Har haft olika lön genom tiderna men sist landade jag på ~21K. Vetefen vad man skulle få idag...

Kanske skulle tillägga att arbetsgivaren självklart också står för tand, liv och sjukvårdsförsäkringar också. Vet ifan om det är ännu mer försäkringar man behöver där borta som man inte behöver i Sverige. Jag får inga fler än dem iaf.

Jo, och sen betalar de in till det svenska socialförsäkringssystemet (pension) medans jag är borta (vilket kan vara bra att veta för er andra som eventuellt hamnar i samma sits).

Så ja, jag måste nog säga att jag sitter i en guldsits. En kombination av tur och skicklighet antar jag.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga till de kunniga och erfarna här.

Jag läser på komvux och jag kan alltså välja precis vilka ämnen jag
vill läsa. Jag har inget "program" att gå efter.

Läste

Sv A
Eng A
Sam A
Eng A
Matte A
C++ A

förra terminen, denna blir det

C++ B,C
Java B
Photoshop A,B
Matte B

men sen vet jag inte, mer än Matte C,D,E

Några bra förslag på vad som är bra att läsa dels för att komma
in på en bra högskoleutbildning och dels vad som är bra för att
klara den så enkelt som möjligt, bra förkunskaper alltså.

Kan ta detta med en studievägledare, men hennes kunskaper i
programmering är obefintliga så jag frågar er, vad ni upplever.

Permalänk
Medlem

Skippa programmeringskursena, de är slöseri med din tid om du inte behöver poängen. Du lär dig mer, snabbare och inte minst på ett behagligare sätt hemma med en bok och självdisciplin, och givetvis mycket programmering, om du verkligen är intresserad av programmering. För det är nämligen exakt vad man gör i dom kurserna (i alla fall på min gymnasieskola), läste bok och programmerad uppgifter som vi mycket väl kunde gjort själva.

Matte är alltid bra att kunna, men inget måste utöver behärighetskrav, om du ska plugga högskola. T.ex. den datavetenskapliga utbildning jag börjat läsa nu i höst kräver att man läser minst 20 poäng matte innan man slutar, så det blir en del och förkunskaper underlättar.

Det är i alla fall vad jag tycker, är säkert folk som tycker annat

Permalänk
Medlem

Offtopic, svar till muiker:

... bortsett från att firman har världens snyggaste tjej (alltså seriöst, jag dog typ) som receptionist som nästan skulle kunna få mig att göra vad som helst så är fanimej england ett riktigt skitland om jag får säga. Jag överväger fortfarande att be om ett jobb där i framtiden, men arbetsförhållandena var typ värdelösa.. Jag var där i två veckor och lärde ut motorteknik (RenderWare) och gjorde ett GDC-demo. Jag jobbade som en tok, alltså jag crunchade hela tiden... Jag gick inte speciellt mycket och checkade läget, utan jag jobbade och sov. Men nog fan fanns det folk som var där mer än mig... Jag tror det jobbar 6dagarsveckor, jag är lite osäker, samt att de verkar slita som as, även om det är riktigt roligt slit.
Men som sagt, england var grått å jävligt och tråkigt och låg standard på allt, sverige är ju lyx jämfört med allt jag såg i hela england (inkl flygplatsen) bortsett från just där jag jobbade (Criterion). Där körde de anställda bl.a porsche och bmw z3, så de verkade trivas.... och högerstyrda är dem... uuh. Mja, nån gång kanske jag drar tillbaka om de vill ha mig... Just nu har jag "förlorat" stora pengar på att inte jobba där, men jag har nog haft roligare nu, och friare arbete, samt att min lön förhoppningsvis blir rätt bra under nästa år, men iofs, knappast så bra... Men jag sliter mindre här också. Sen att lämna släkt och vänner är också lite synd tycker jag, även om england bara är två timmar bort, och ytterligare typ två timmar med tåg till staden där bolaget finns.
Det är också lite det att spelutveckling troligen inte riktigt är min grej, jag är osäker... Förhoppningsvis vet jag inom några år, nu brinner jag inte för nån programmeringsform alls tillräckligt mycket för att jobba på kanske 50-60-timmarsveckor som snitt. Jag vill softa och tjäna asbra helt enkelt

Permalänk
Medlem

Min lön var 20k/månad före skatt, men det var 4 år sen.
Fick ändå inte klaga för det var då nästan 2x vad man fick i Holland då

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
Min lön var 20k/månad före skatt, men det var 4 år sen.
Fick ändå inte klaga för det var då nästan 2x vad man fick i Holland då

Jaså?

Får man så lite i lön i generellt sätt i Holland, eller var det bara just där du jobbade.

Konstigt, då priserna i Holland är _höga_ jämfört med Sverige.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
...

Några bra förslag på vad som är bra att läsa dels för att komma
in på en bra högskoleutbildning och dels vad som är bra för att
klara den så enkelt som möjligt, bra förkunskaper alltså.

Kan ta detta med en studievägledare, men hennes kunskaper i
programmering är obefintliga så jag frågar er, vad ni upplever.

Hade du du tänkt att läsa någon ingenjörsutbildning så är ju Fysik A ett krav dessutom. Även Fysik B om du tänkt att söka till civilingenjör.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viddo
Hade du du tänkt att läsa någon ingenjörsutbildning så är ju Fysik A ett krav dessutom. Även Fysik B om du tänkt att söka till civilingenjör.

Fysik B brukar också vara ett krav. Det är det för exempelvis datoringenjör. Ma D, Fysik B, Kemi A för många ingenjörsutbildningar. Lägger man till Ma E kan man läsa till civilingenjör (men då blir det vad jag förstått mycket mer matte på universitet/högskola också). Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

FyB är väl bara för civil?
Jaja, detta är rätt offtopic, detta tillför inget till ämnet egentligen. Trådar om vilken utbildning man ska ha finns redan.

edit: offtopic på nytt...
Är det normalt att man kollar på den där configurafilmen typ fem gånger bara för att den där möbeldesignern var snygg? hihihi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Jaså?

Får man så lite i lön i generellt sätt i Holland, eller var det bara just där du jobbade.

Konstigt, då priserna i Holland är _höga_ jämfört med Sverige.

Nä.. Allt var ju billigt i Holland jämfört med här Halva priset ungefär.. Så var det iaf när jag bodde där, men priserna ska väl ha gått upp en hel del sen Euron kom.
Men jag tror att det jag fick i Holland var ganska okej.. Jag klarade mig mycket bra på det iaf, hade alltid pengar över

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Jag var projektanställd på ett stort företag (ca 350 anställda) där jag utvecklade ett specialanpassat databassökverktyg. Projektet höll på i ca 8-9 månader.

Arbetsmiljön var helt ok. Jag blev tillfrågad om vad jag behövde, och eftersom detta var mitt första projekt, och självsäkerheten inte var på topp, så var jag rätt blygsam. Hade rätt låga krav, men ändå helt tillräckligt för en bekväm arbetsmiljö.
Jag delade kontor med huvuddatoransvarige på företaget, men det var nödvändigt, eftersom jag arbetade väldigt mycket med honom, då han vet hur databasen var uppbyggd (som jag då inte hade någon aning om).
Hade en relativt snabb arbetsstation och en 19'' CRT (Detta var ändå 2003 ), och en någorlunda skön kontorsstol. Hade som alla andra gratis kaffe, te, osv.
Datorn fick jag självklart också använda fritt, så den fungerade under tiden som mp3-spelare, webbrowser, mm.

Nackdelen med att della kontor med datoransvarige var att han konstant hade besök av diverse folk med olika problem. Det var inte alltid lätt att koncentrera sig.
Många antog också att jag var något av hans assistent, och började be mig om hjälp när han var upptagen, så i slutändan gjorde jag en hel del uppehåll från programmeringen till att trixa med skrivare och andra tekniska problem. Detta är dock något som jag uppskattade, gjorde jobbet mer varierande och jag fick mer kontakt med de övriga anställda.

Projektet i sig fick i princip skrivas om ett flertal gånger, då de hade en för vag bild av vad de ville ha från början. Dessutom upptäckte/insåg de möjligheterna allt eftersom fler funktioner lades till, villket ledde till fler ideer som ofta inte var kompatibla med det som redan fanns, villket betydde en ständig omstrukturering. Detta var ganska jobbigt, men jag hade fullt förståelse för det.

Jag hade då ingen utbildning annat än gymnasiet (naturvetenskapliga, matte data), och var helt självlärd (förutom de 3 kurserna i c++ som ingick i NVMD). Dessutom var det första gången jag kom i kontakt med SQL, som till slut blev ett huvudverktyg.
Jag hade en stor SQL-bok framför mig, som jag i princip använde hela tiden.

Tror att det sammanfattar det hela ganska bra. Det var ett intressant, stundvis väldigt krävande, stundvis väldigt roligt jobb, som jag är glad att kunna se tillbaka på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

verkar inte vara många med utbildning här, eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
väntar ivrigt på Teetows historia och förstås på att Psi som redan sagt A även ska säga B.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo

ja, nu får teetow och psi komma med nåt också!

*inknuffad i mitten av ringen*

Öh...? Ja, alltså. *harkel* Jag är ju inte direkt någon kodare, så jag vet faktiskt inte vad jag ska säga Jag hackade en hel del demos och sånt när jag var yngre (sweet mode 13), och ledde även matricks in på demo- och spelkodandets ädla bana... Men sen dess har jag mest ägnat mig åt musik, design och små producent-liknande jobb.

Men eftersom det tangerar matricks' historia kan jag ju komplettera O3 Games-storyn lite kort: Vi startade 1997 som ett hobbyprojekt, hittade investerare och slog upp dörrarna våren 1998 i Östhammar, Uppland. Vi spenderade två år på att göra strategispelet The Outforce, där jag proddade musik, speech och ljudeffekter, men även deltog i författadet av story, manus, manual, gjorde hemsida och översättningen av spelet. Kort därefter köpte O3 Games upp Starbreeze och lånade deras namn eftersom det genererats så mycket buzz kring Into The Shadows och Sorcery, två dittills osläppta spel. Resten tror jag står på starbreeze.com för dem som är nyfikna

Teewars kom till som ett hobbyprojekt mellan mig och matricks, med stöd av spelutvecklande vänner och bekanta. Projektet togs upp 2001 av Starbreeze, såldes till franska Ubisoft, men lades "på is" - efter att kommunikationerna bröt samman. Vi bestämde oss då för att göra om spelet på egen hand, och detta ledde i sin tur till skapandet av Teepop, Fuel och andra Teetow/matricks-relaterade projekt.

Permalänk

Hur sent är okej att börja lära sig programmera?

Jag började koda lite i Q-basic som tioåring men hoppade dock över till speleditorn gamesfactory sen, och var fast i det i några år. I sjuan började jag programmera i DarkBASIC och höll på med det till slutet av åttan. Sen bestämde jag mig för att lära mig C++ istället men i väntan av att få låna min kusins bok om C++ förlorade jag sommaren och hösten. Jag pluggade sedan boken men orkade inte med den eftersom den var så extremt seg.

Och nu, som sextonåring har jag börjat koda på mitt spelprojekt.

Jag känner själv att jag har börjat i god tid och jag känner inte heller någon annan i min ålder som är särskillt insatt i programmering. Men med tanke på att Matricks började mycket tidigare än mig, är jag så tidigt ute som det verkar som?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullvalen
Hur sent är okej att börja lära sig programmera?

Jag började koda lite i Q-basic som tioåring men hoppade dock över till speleditorn gamesfactory sen, och var fast i det i några år. I sjuan började jag programmera i DarkBASIC och höll på med det till slutet av åttan. Sen bestämde jag mig för att lära mig C++ istället men i väntan av att få låna min kusins bok om C++ förlorade jag sommaren och hösten. Jag pluggade sedan boken men orkade inte med den eftersom den var så extremt seg.

Och nu, som sextonåring har jag börjat koda på mitt spelprojekt.

Jag känner själv att jag har börjat i god tid och jag känner inte heller någon annan i min ålder som är särskillt insatt i programmering. Men med tanke på att Matricks började mycket tidigare än mig, är jag så tidigt ute som det verkar som?

Grejen är så att man måste upp i tonåren innan man kan göra något vettigt iallafall. år 5-12 så utvecklades jag inte lika mycket som jag 12 och framåt.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Teewars kom till som ett hobbyprojekt mellan mig och matricks, med stöd av spelutvecklande vänner och bekanta. Projektet togs upp 2001 av Starbreeze, såldes till franska Ubisoft, men lades "på is" - efter att kommunikationerna bröt samman. Vi bestämde oss då för att göra om spelet på egen hand, och detta ledde i sin tur till skapandet av Teepop, Fuel och andra Teetow/matricks-relaterade projekt.

Hur är det med namnet då? Får ni köra med namnet Teewars om det såldes?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Hur är det med namnet då? Får ni köra med namnet Teewars om det såldes?

På tanke med att inget släpps officiellt så skall det nog inte vara några problem.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk

Jag är snart inne på sista terminen på min 2 åriga ky-utbildning till Systemutvecklare med inriktning mot databaser.

Jag började min första praktik på en webbyrå i April 2004. När praktiken tog slut var det det bara några veckor kvar till sommarlov så jag frågade om jag kunde få sommarjobba där. Men de ville att jag skulle börja redan innan sommarlovet för de hade ett projekt som var brådskande. Så jag pratade med skolan och fick jobba i 3 veckor istället för att gå i skolan.

Sedan jobbade jag där i princip hela sommaren. När skolan började gick jag över till att jobba ca 16h i veckan. Rätt mycket när man samtidigt pluggar heltid. Men det går om man anstränger sig lite. Nu har jag avslutat min andra praktikperiod på företaget men denna gången var praktiken betald

Kommer fortsätta jobba extra i vår och förhoppningsvis får man ett jobb när skolan slutar i juni.

Arbetsklimatet är schysst. Alla som jobbar här är runt 20-30. Sitter i ett öppet kontorslandskap med hyffsade datorer och goda efg kontorsstolar. Musik spelas nästan alltid i högtalarna. På fredagar är det önske timman

Någon dresscode är det väl inte direkt frågan om. Alla ser ut som de vill. Ska man ha möte med någon större kund kan det ju hända man tar på sig lite finare kläder. Men det är självmant ingen som sagt till mig. Annars går jag mest i svarta kläder med olika band t-shirtar. Ingen som bryr sig.

Vi har fasta arbetstider mellan 8 och 17. Men det är lite flexibelt. Jag brukar droppa in runt 8.15 men då får jag jobba över till 17.15.

Jag sitter mest och kodar i php samt leker med mysql och lite sökmotoroptimering. Bara roliga saker alltså

Jag är helnöjd.

Permalänk
Medlem

Ska kanske berätta min lilla historia...

Är 30 och har jobbat i snart 4år som systemutvecklare efter 3år på högskolan där jag läste Data och Elektroingenjör med inriktning mot medie.
växte upp med datorer runt mig, farsan köpte den första i mitten av 80-talet, en kraftfull Commodore 128!! WOW!! sen har det blivit både an Amiga 500 och en Amiga 1200 (Har jag för mig den heter) för att sen gå över till pc efter pc.
Började programmera lite Basic på Commdoren för att sen gå över till Amos på Amigan.
Slutade högskoleutbildningen mitt i IT-krisen men hade tur att få ett jobb efter en hel månad arbestlöshet. Det var på ett företag som gjorde system till bland annat tidningar. Där jobbade jag i ca 6månader innan det gick i konkurs men jag, min chef och en kompis startade ett nytt företag som tog vid där det andra slutade. Vi höll på fram till i sommras då vi inte orkade längre utan la ner även det. Nu sitter jag och jobbar min sista dag på ett företag som tagit över produkterna som vi utvecklade i det föregående företaget.

Den bästa tiden var i företaget som vi startade själva då vi hade helt fria händer men stort ansvar. Vi kunde gå och spela golf under arbetstid, ta sovmorgon eller sluta tidigt om man ville det. Nackdelen var att lönen inte kunde betalas ut när den skulle ibland (25000:-/mån) vilket gjorde det ganska jobbigt....Nu sitter jag i fina lokaler utan egna kontor, det är fint och öppet, bra datorer, roliga arbetskamrater men lite striktare med fasta veckomöten 8h arbetsdag och lägre lön (22000:-/mån).
Trivs jättebra att jobba som systemutvecklare och hoppas på att hitta något nytt nu efter nyår, arbetsmarknaden verkar äntligen ha vänt för systemutvecklare/programmerare.

Permalänk
Medlem

Vad utvecklade ni?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Glömsk

Jag vägrar låta den här tråden dö. Det här är en fet bump. Lite privilegier måste man ha.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

psi, du har möjligtvis själv ingen erfarenhet att dela med dig av?

Permalänk
Medlem

Psionicist: Jaha, här tar vi oss friheter!

Permalänk
Medlem

Jag har ett stående jobb som jag gör 3 ggr per år. Det är excel-filer som kommer i konstiga format som jag skall rätta till. Det handlar om ungefär 25 000 rader. Detta har tidigare gjorts manuellt och tagit nån vecka, farsan fixade jobbet åt mig (är student och behöver alla extra pengar jag kan få). Skrev ett macro som gör jobbet åt mig, så jag håvar in 3000 var 4e månad för ett par timmars jobb när jag skrev programmet. perfekt

Ber att få återkomma om 2 år då jag (förhoppningsvis) är färdigutbildad civilingenjör i datateknik

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem

cochese, nice
Om du inte tror att det där kan fortsätta för evigt så kan du ju fundera på att sälja programmet till dem... - Innan de själva upptäcker att det borde gå att automatisera... Mjaja, alltid skoj med lättförtjänta pengar.