Farligt att köra med ett öppet nätagg??

Permalänk

Farligt att köra med ett öppet nätagg??

Permalänk

svar ja.. det är farligt. väldigt höga ampere i nätagget + man kan komma åt 230v en. rekomenderar det inte

Visa signatur

Workstation/Lapptopp: AMD 64Turion 32 | 2048ddr2 | ATI x700 | 80 gb 7200rpm | 2*17" skärm | 940 gb externt |

Permalänk
Medlem

hehe, inte riktigt smart du "självmordsförsök?"

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem

Är inte direkt farligt om du vet vad du gör och du inte pillar där under drift eller någon time efter. ^^
Kör själv alla min nättagg utan "chassi" och det har inte hänt något farligt förutom när den är avtängd och jag skulle rengöra hella chassit och kom åt kylflänsen och fick en "lite" stöt.. ~.^

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

jag skulle aldrig köra ett nätagg som inte har något chassi!

Permalänk

Det är helt livsfarligt. Man ska faktiskt ha respekt för elektronik,
de gula lapparna med "Hazardous Voltage Inside" finns av en anledning.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

öppet nätagg = crazy

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

Man dödsdömer sig själv!!

Permalänk

Och evolutionen tar ännu ett steg sruvival of the smartest...:D

Visa signatur

Ska det vara såhär??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Professor Drövel

Ja just det, det naturliga utvalet är på väg tillbaka... Tack vare folks dumhet ^^

Nej men ontopic, det är inte bra att köra med öppet nätagg.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Jag har testat lägga ett finger över ingående strömkablar i ett nätagg. Det är inte det skönaste du kan uppleva, och kan dessutom vara rent livsfarligt.

Jag rekomenderar inte att ha ett nätagg öppet medans det är inkopplat.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du inte rör det är det inte farligt..

Dock bör man ha någon form av inkapsling av nätagget för att man inte ska komma åt det av misstag. Jag har sjävl testat att peta på kylflänsarna på ett nätagg och det smällde till rätt bra i armen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det säger sig väl självt? Givetvis är det inte farligt i sig att ha nätagget igång utan inkapsling. Komponenterna kommer inte att smita ut och bita dig i tårna när du sover. Däremot ska du giiivetviiis inte in och peta med nävarna när det är igång.

Jag har en serverdator stående i en garderob vars nätagg är helt öppet. Det håller sig nämligen svalare så än med en låda på. Det funkar hur bra som helst, men då är jag heller aldrig där och petar på det.

Visa signatur
Permalänk

Kan man ta bort fläkten om man kör med det öppet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millhouse
Kan man ta bort fläkten om man kör med det öppet?

Nej, Du behöver endå något som ser till att luften sirkulerar runt kylflänsarna till nättagget annars blir agget inte snelt. ^^
Som sagt peta inte på agget bara så är det ingen fara.. Vet om det är tillräkligt med magnitism i agget för att störa andra komponter men eftersom jag inte haft någon störning så är det nog inte så farligt. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

äh, låt honom ha agget öppet, jorden är ändå överbefolkad.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd
Citat:

haha så sant så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Det är helt livsfarligt. Man ska faktiskt ha respekt för elektronik,
de gula lapparna med "Hazardous Voltage Inside" finns av en anledning.

word.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Se till att jorda chassiet och ansluta datorn till jordat uttag, helst med jordfelsbrytare. Ingen rolig upplevelse med strömförande chassie…

Permalänk

Ska se ifall det inte går att bara göra själva höljer 1 cm mindre och sätta fläkten utanför höljet istället.

Permalänk
Avstängd

kan folk utan kunskap sluta skriva i trådar???

PSU chassit i sig själv jordas genom jord.... så se bara till attt istgället jorda HTPC chassit så är det exakt lika ofarligt som att ha kvar den i standard utförande...

av samma anlednign som en åskblixt väljer att slå ned i högsta trädet väljer strömmen i ett nätagg att ta kortaste vägen = jord...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

*Survival of the fitesst...som Darwin sa!

Vill då koppla denna fråga till beteende anpassnig. Individen med den mest passande beteendet överlever och för sina gener vidare. Dock gäller inte denna regel i dagens samhälle...endast i vissa fall....som tex psycho-mördare....

jaja...nog om de....tycker du ska ha chassiet på...så vidare du inte är utbildad elektriker..;)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
kan folk utan kunskap sluta skriva i trådar???

PSU chassit i sig själv jordas genom jord.... så se bara till attt istgället jorda HTPC chassit så är det exakt lika ofarligt som att ha kvar den i standard utförande...

av samma anlednign som en åskblixt väljer att slå ned i högsta trädet väljer strömmen i ett nätagg att ta kortaste vägen = jord...

ska inte va dum, men det är inte alls säkert att blixten slår ner i det högsta trädet. Minns att det gick en dokumentär på 4an för nått år sen om blixtar. I tex städer med skyskrapor och andra höga byggnader lyckades ändå blixten slå ner på tex träd/människor. Men nu var det ju knappast så relevant i exemplet

OnT: det finns ju flertalet personer här på swec som byggt chassin med öppna nätagg, sen är det ju som sagt inte bra att pilla i det under gång, helst inte en stund efter heller.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

nej elle =P..det är sådär en dator ska se ut vidöppen utan chassi bara ställningen och lösa kablar som man kan svetsa med för d går så hög stöm i dom=P..fina grejjer!

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk

Men Saken är den att jag måste få upp nätagget 0,5-1cm och det är omöjligt med höljet på. Tror inte det blir så himla fint med att kapa ner ett hölje och försöka få ihop det så det blir snyggt.

Kommer antagligen anväda mig av vanliga moderkortsdistanser och sedan skruva själva "Kretskortet" på diskanserna. Kommer inte pilla i nätagget.

Sen en fråga till. Skulle det kunna bli ett magnetiskt fält runt atxen när man inte har höljet runt om? Menar att det skyddar kanske lite. Saken är den att jag kommer ha en hårddisk och man har ju hört att de ska vara ganska kännsliga mot magnetism..

Permalänk
Medlem

Jag tror "chassit" till nätagget är där för en anledning, dvs att inte ta bort.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Det som "chassit" till agget är gjort för är att skyda folk från att pilla där och att det ska vara lättare att montera det i själva chassit(datorchassit) och även ta bort det lilla elektronmagnetiska fälltet som alltid bildas runt vissa av komponterna i nätagget. Det är dom 3 uppgifterna det har. ^^

Så är nästan helt ofarligt att ta bort chassit för komponter osv. men rekomenderar endå inte att ha hårddisken närmas eftersom den ska vara "känsligast".
Sedan ska du se till att det inte GÅR att vidröra nättagget eller andra saker som jobbar med högspänning under drift.

Sedan rekomderar jag starkt att ha chassit om du inte är 100% på vad du gör 230v kan vara dödligt, vet inte heller om du får lov att hålla på med nätagget men jag är nästan säker på att man inte behöver elbehörighet.

Visa signatur

Permalänk

Jag går andra året på ellinjen så jag vet vad jag sysslar med. Men jag är mest orolig för ett överslag eller ifall det bildas ett magnetiskt fällt som tar skada på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaGnaR_RattmuFF
Jag går andra året på ellinjen så jag vet vad jag sysslar med. Men jag är mest orolig för ett överslag eller ifall det bildas ett magnetiskt fällt som tar skada på hårddisken.

Okej.
Men om du har möjlighet ska ska du inte monter hårddisken intill nätagget men med tanke på att manetiska fältet är väldigt litet i agget så ska det inte vara något direkt fara för håddisken.
Men som sagt monter häldre hårddisken ~10 cm ifrån agget en direkt in till om det är möjlgt.
Jag tar fö. inget ansvar för om det händer något.

EDIT: Om det är ett äldre agg så är det störe sanolikhet att den har kraftigare fält runt sig en nyare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du har agget precis bredvid en CRT kan du få problem också. det fick jag med en gammal mobilladare som jag använde för att driva en fläkt. magnetfältet från laddaren störde skärmen så att bilden började skaka. vet dock inte om det samma uppstår i ett "vanligt" agg också men jag antar att det skapas magnetiska fält där också.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD