Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

laga trasiga pipes

Tjenare jag har ett 9800SE AIW som jag ville låsa upp alla 8 pipes på men när jag gjorde detta så gick det inte ordentligt. Utan istället så blev det som ett shack bräde med varannan röd ruta och varannan normal (röd flimmrig). så nu undrar jag om det är någon pipe som är trasig och om detta isåfall går att reparera på något sätt kan man kontakta någon affär eller åteförsäljare eller liknande??
Tack på förhan

/Viktor

Visa signatur

VK

Permalänk
Avstängd

Finns en anledning varför pipsen är låsta.Dels för att du köpt ett budgetkort och iomed det fått det billigare en ett XT kort,Så då finns det inga garantier att alla ska fungera helt enkelt,Säkert testat hos tillverkaren och då konstaterat att den duger som ett budgetkort.Sen finns det inget att göra förövrigt vad jag vet?

Nyare kort är chansen större att du kan låsa upp vad jag hört eftersom tillverknings metoderna blivit bättre och bättre med åren.Iof är inte 9800 serien jättegammal men det är nog mer chansning än om du skulle hitta ett X800

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

okej så det finns inget att göra med andra ord ?? :/:/

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

nej. du kan klocka de men inte öppna pipes.

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte alls. Jag har haft ett AIW 9800SE och har UTAN krångel fått upp alla pipes. Kortet har redan 256 bitars minnesbuss och samma klockfrekvenser som ett radeon 9800 pro dvs 380/340(680)

Installera Radeon omega drivers och välj softmodden till 9800Se kort så borde det funka. Jag har aldrig varit med om att ett sådant SE kort har misslyckats med att låsa upp pipesen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Det stämmer inte alls. Jag har haft ett AIW 9800SE och har UTAN krångel fått upp alla pipes. Kortet har redan 256 bitars minnesbuss och samma klockfrekvenser som ett radeon 9800 pro dvs 380/340(680)

Installera Radeon omega drivers och välj softmodden till 9800Se kort så borde det funka. Jag har aldrig varit med om att ett sådant SE kort har misslyckats med att låsa upp pipesen.

Jag skiter faktiskt i vad du varit med om eller inte, i detta specifika fallet. Det är helt enkelt så att anledningen till att man över huvudtaget gör de "billigare" varianterna av korten till kort med färre pipes, osv, är för att kunna sälja chip med mindre defekter, som fortfarande fungerar utmärkt, så länge de defekta enheterna inte används. I det här fallet, skulle jag vilja påstå att det sanolikt är just ett defekt chip, och att den gpu'n enbart går att överklocka.

Anledningen till att inte alla gpu'er lider av det här, är helt enkelt för att producenterna är "för bra" på att göra gpu'er, så att antalet skadade gpu'er är för lågt, och de måste ta helt fungerande, och stoppa in bland de skadade, därför är det en chansning på hurvida det kommer att fungera, eller inte, ALLTID när man låser upp pipes.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det finns vissa faktorer som spelar roll här när det gäller hårdvaran. Faktum är att AIW 9800 SE har nästan om inte ALLT likadant gällande hårdvara som ett AIW 9800Pro bara att den har 4 pipelines aktiverade i BIOS. Båda har dessutom samma chip (R350)

Mitt AIW 9800SE hade precis samma prestanda som ett AIW 9800 PRO i alla siffror efter upplåsta pipes.

Med andra ord, det finns "billigare" varianter som har precis samma hårdvara som mer kostnads komponenter bara att dessa billigare varianter har strypt prestanda. Som detta fall i pipes.

Hur förklarar du alla flashningar man kan göra t ex från Pro -> XT osv.

Finns många sådana exempel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag skiter faktiskt i vad du varit med om eller inte
B!

Det kan du göra någon annanstans om har det behovet så vill jag inte höra om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns vissa faktorer som spelar roll här när det gäller hårdvaran. Faktum är att AIW 9800 SE har nästan om inte ALLT likadant gällande hårdvara som ett AIW 9800Pro bara att den har 4 pipelines aktiverade i BIOS. Båda har dessutom samma chip (R350)

Mitt AIW 9800SE hade precis samma prestanda som ett AIW 9800 PRO i alla siffror efter upplåsta pipes.

Med andra ord, det finns "billigare" varianter som har precis samma hårdvara som mer kostnads komponenter bara att dessa billigare varianter har strypt prestanda. Som detta fall i pipes.

Det kan du göra någon annanstans om har det behovet så vill jag inte höra om det.

Bara för de är samma hårdvara i korten betyder de inte att de går å öppna pipes på alla av dem. Dom kanske skulle producera ett radeon 9800pro men något / några pipes var trasiga så de ströp kortet och sålde som en budgetvariant. I detta fallet verkar de som hans andra 4 pipes är trasiga, och det finns inget att göra åt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skiter faktiskt i vad du varit med om eller inte, i detta specifika fallet. Det är helt enkelt så att anledningen till att man över huvudtaget gör de "billigare" varianterna av korten till kort med färre pipes, osv, är för att kunna sälja chip med mindre defekter, som fortfarande fungerar utmärkt, så länge de defekta enheterna inte används. I det här fallet, skulle jag vilja påstå att det sanolikt är just ett defekt chip, och att den gpu'n enbart går att överklocka.

Anledningen till att inte alla gpu'er lider av det här, är helt enkelt för att producenterna är "för bra" på att göra gpu'er, så att antalet skadade gpu'er är för lågt, och de måste ta helt fungerande, och stoppa in bland de skadade, därför är det en chansning på hurvida det kommer att fungera, eller inte, ALLTID när man låser upp pipes.

B!

Citat:

Citat:

[B]

Jag skiter faktiskt i vad du varit med om eller inte
B!

[/B]

Jag tyckte jag förklarade det ganska ingående men du fastnade på den första provokativa raden, ungefär som jag misstänkte. Sen gör det absolut inget att du citerar mig, men snälla nån, citera i alla fall HELA den relevanta meningen. Jag skiter faktiskt i vad du varit med om eller inte, i detta specifika fallet.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.