CryENGINE 2™ / Crysis

Permalänk
Medlem

Skillnaden ar verkligen MINIMAL, men om man ska tweaka ar det svart?
Sedan sa var det ju stor skillnad i FPS, som CryTek teamet sa sa var det battre optimerat for DX10.

Jag har redan skaffat Vista sa jag kor sjalvklart pa DX10 :), men spelet ar ju snyggt pa DX9 med helt klart!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skomv
Helt riktigt, kallas dock "DSG1" i Editorn.
Sedan om du vill slippa ha 100 sådanna ligga över backen så kan du ändra "Respawn till true, och Timer till 0 Under katerogin "Entity Properties" Då kommer vapnet respawn på backen dirket efter du plockat upp det.

ElWeed, du snurrar på mushjulet för att zooma in

Hur gör man för att få det vapnet i demot efter man lagt in det i editorn? Räcker det med att spara banan och sen gå in i demon och spela? Jag testade det och det funkade inte =/ Dom fanns inte där jag la dom.

Permalänk
Medlem

verkar väldigt dåligt optimerat...men enbart för vissa, jag kör allt på medium och på 1024*768 och jag tycker det flyter på riktigt bra(ja jag är kräsen och trodde aldrig det skulle gå så pass bra) så jag skall nog dra upp det till high och kanske slå på stort och dra på 1280*1024...återkommer sen.

det jag har är: AMD opteron 170@2.8ghz 939 socket. 2gig ram@250mhz(500ddr). 7900gt@690mhz core och 900mhz minne(1800ddr).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Hur gör man för att få det vapnet i demot efter man lagt in det i editorn? Räcker det med att spara banan och sen gå in i demon och spela? Jag testade det och det funkade inte =/ Dom fanns inte där jag la dom.

Gå till "file", sen "export to engine"

Permalänk
Medlem

Tackar för de där tweakade inställningarna Katana, det blev lite tungt dock så jag satte =3 på vissa och =4 på andra för att få en bra balans. Undrar bara vilka strängar som behandlar texturerna på berget samt hur långt bort stenarna ska ritas. När jag hade alla =4 såg jag inte stenar "ploppa" upp. Det är väl någonstanns i Texture men om jag ändrar hela den till =4 så blir det segt.
Det funkar väl att sätta =3 i toppen och sedan sätta en 4:a på just den strängen under 3 rubriken så att säga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skomv
Gå till "file", sen "export to engine"

Tack.

Permalänk
Medlem

Tankade demot idag, har haft väldigt höga förväntningar. Oroat mig lite för om min dator pallar, och det verkar den ju göra för det laggar ingenting när det är på low allting, det laggar inget på medium heller. Men som ni ser på bilderna är bilden helt kajko.

Någon som har den blekaste? Ljudet funkar inte heller, vilket det gör i allt annat.

http://img87.imageshack.us/img87/1157/crysisnw2.jpg

http://img87.imageshack.us/img87/415/crysis2sh5.jpg

Edit: Nvm jag hittade problemen, var tvungen att sätta Shaders Quality på high annars blev det som på bilderna. Ljudet försvann ibland efter man accepterat en video inställning i options, men där var det bara att starta om spelet.

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu i editorn på XP, och nu helt plötsligt så flyter allt på high, jag får ut ungefär 35 fps i en komplex scen, jäklar vad skoj! Något är uppenbarligen vajsing med Vista, samt processoranvändningen (som jag börjar känna mig tjatig med..).

Hur gör man så att AI:n reagerar på en i editorn?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Hur gör man så att AI:n reagerar på en i editorn?

Ctrl + G?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Ctrl + G?

Jo, då hoppar man in i spelet som karaktär, men AI:n märker en inte. Det kanske inte går?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

jodå det går, kommer bara inte ihåg hur man fixade det fast AI:n märker dig, du behöver inte gå in i några inställningar eller nått, fast om du startar i en "map" spå måste du få upp skylten "game saved" alltså en autosave för att kunna skjuta lite, men man kan oxå fixa så att AI:n märker dig direkt, typ "flyga till dom" och sedan CTRL + G precis bakom dom, men kommer inte ihåg va intällningen hette :/

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Vilka grafikinställningar märker man av mest (alltså vilka ser man störtst skillnad på mellan säg medium och high)? Och vilka inställningar kan man dra ner till low utan att det märks så mycket, men prestandan blir bättre?

Håller på att optimera så bra jag kan med grafiken. Är jävligt kräsen själv, vill inte ha fps under 35. Just nu kör jag på allt i medium och shadows på low och ljud på högsta. Då får jag fps på 55-60 nästan hela tiden, men när jag kommer upp på det där berget där man ska gå till datorn, och sedan går ut på terrasen mot vattnet, då sjunker fps till kanske 20 ett tag. Det gillar jag inte och vill få bort ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Jo, då hoppar man in i spelet som karaktär, men AI:n märker en inte. Det kanske inte går?

Jo, då upptäckte mig alltid när jag gjorde det, men nu när jag går in i spelet så kommer AI'n aldrig upp. Gubbarna syns inte ens =/ Lite störigt, alltså i editorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Vilka grafikinställningar märker man av mest (alltså vilka ser man störtst skillnad på mellan säg medium och high)? Och vilka inställningar kan man dra ner till low utan att det märks så mycket, men prestandan blir bättre?

Håller på att optimera så bra jag kan med grafiken. Är jävligt kräsen själv, vill inte ha fps under 35. Just nu kör jag på allt i medium och shadows på low och ljud på högsta. Då får jag fps på 55-60 nästan hela tiden, men när jag kommer upp på det där berget där man ska gå till datorn, och sedan går ut på terrasen mot vattnet, då sjunker fps till kanske 20 ett tag. Det gillar jag inte och vill få bort ^^

Testa att sänka shaders ännu mer?

Permalänk
Inaktiv

Hur får man ljud på very high? kan bara ställa in high, tycker v. high borde gå eftersom jag har ett x-fi kort... För DX10 har knappast med ljud att göra.

Permalänk
Medlem

Vet ingen varför det är så konstigt för mig i editorn? Öarna är helt vita från avstånd, men sen när jag ska färga dom så syns det endast när man är nära...:S Hur lägger man inte bilder på forumet så kanske jag kan visa er

Visa signatur

Antec Nine Hundred:||: Intel Core 2 Duo E6750:||: Crucial Ballistix 2 GB @ 800 Mhz:||: Sapphire Radeon 2900XT 512 MB:||: Corsair 520 W:||: Seagate 500 GB HDD:||: HP w2207

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Momme
Hur lägger man inte bilder på forumet så kanske jag kan visa er

Jag tycker du verkar ha lyckats bra med att inte lägga bilder på forumet.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Du påstår alltså att du har 50fps i 1680*1050 med allt på high och 2x AA? Det tror jag inte på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eMPiii
Håller med, det är nästan omöjligt.

Verkligen inte. Det fungerar utmärkt:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=778...

Ligger på ca 30fps avg och ibland upp mot 35fps avg enligt fraps och har aldrig hamnat under 22fps under tighta sekvenser. Detta är dock 1920*1200 @ high och 2x AA.
Jag orkar inte printa 1680*1050 för att några inte tror på det jag skriver.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Verkligen inte. Det fungerar utmärkt:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=778...

Ligger på ca 30fps avg och ibland upp mot 35fps avg enligt fraps och har aldrig hamnat under 22fps under tighta sekvenser. Detta är dock 1920*1200 @ high och 2x AA.
Jag orkar inte printa 1680*1050 för att några inte tror på det jag skriver.

GPU-testet:
Play Time: 47.01s, Average FPS: 38.35
Min FPS: 15.64 at frame 142, Max FPS: 47.58 at frame 970
Average Tri/Sec: 40134640, Tri/Frame: 1046602
Recorded/Played Tris ratio: 0.88

CPU-testet:
Play Time: 38.53s, Average FPS: 38.93
Min FPS: 24.85 at frame 1096, Max FPS: 50.28 at frame 370
Average Tri/Sec: 40981640, Tri/Frame: 1052785
Recorded/Played Tris ratio: 0.68

(Kan ej stänga av AA så att ni vet. Den står på 2x hela tiden)

det fick du i 1280...borde vara klurigt att få 50fps i högre upplösning då...och om du menar att fpsen går upp i 50ibland så tycker jag inte det räknas, det gör ju mitt GTS också...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Jo, då upptäckte mig alltid när jag gjorde det, men nu när jag går in i spelet så kommer AI'n aldrig upp. Gubbarna syns inte ens =/ Lite störigt, alltså i editorn.

Testa att sänka shaders ännu mer?

Har den på medium, och om jag säker till low så blir det märkbart sämre grafik

Finns det inget anant man kan sänka? Vad är tex "post processing"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Har den på medium, och om jag säker till low så blir det märkbart sämre grafik

Finns det inget anant man kan sänka? Vad är tex "post processing"?

Inte riktigt säker, men det är en hyffast ny teknik (rätta mig om jag har fel) som har Motion Blur, Depth of Field och lite annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Inte riktigt säker, men det är en hyffast ny teknik (rätta mig om jag har fel) som har Motion Blur, Depth of Field och lite annat.

Ah okej, det är mindre viktigt för mig, ska testa att sänka den

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Jo, då hoppar man in i spelet som karaktär, men AI:n märker en inte. Det kanske inte går?

Testa Ctrl+P "Enable Physics/AI"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molle89_89
jodå det går, kommer bara inte ihåg hur man fixade det fast AI:n märker dig, du behöver inte gå in i några inställningar eller nått, fast om du startar i en "map" spå måste du få upp skylten "game saved" alltså en autosave för att kunna skjuta lite, men man kan oxå fixa så att AI:n märker dig direkt, typ "flyga till dom" och sedan CTRL + G precis bakom dom, men kommer inte ihåg va intällningen hette :/

testade att stoppa in en alien, men den bara svävade i luften trots att jag hoppade framfrör den o sköt.
Skulle vara kul o testa hur tuffa dom e (dör på 3 mag från SCAR på nära håll :S )

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
GPU-testet:
Play Time: 47.01s, Average FPS: 38.35
Min FPS: 15.64 at frame 142, Max FPS: 47.58 at frame 970
Average Tri/Sec: 40134640, Tri/Frame: 1046602
Recorded/Played Tris ratio: 0.88

CPU-testet:
Play Time: 38.53s, Average FPS: 38.93
Min FPS: 24.85 at frame 1096, Max FPS: 50.28 at frame 370
Average Tri/Sec: 40981640, Tri/Frame: 1052785
Recorded/Played Tris ratio: 0.68

(Kan ej stänga av AA så att ni vet. Den står på 2x hela tiden)

det fick du i 1280...borde vara klurigt att få 50fps i högre upplösning då...och om du menar att fpsen går upp i 50ibland så tycker jag inte det räknas, det gör ju mitt GTS också...

När en processor flaskar i låga upplösningar så kan det hjälpa med högre upplösningar så att grafikkortet får jobba lite hårdare, right?

I Crysis är det något skumt där jag ej kommer upp i mer än 30% användning av CPU. Jag har suttit i editorn och pillat och gjort så att jag kommer ner i 8fps med mitt GTX men processor kommer aldrig upp mer än 30% användning.

Jag satt med och funderade på det du citerade men kom fram till att jag, som andra förstår att Crytek har tydligen gjort något mot de som sitter med Quad, eller är det en bugg. Jag kommer verkligen inte upp mer än 30% användning.

Jag har provat samma inställningar ingame, 1280*960 och då ligger jag kring 60-70fps avg enligt fraps. Alla fps siffror är enligt fraps.

I 1920*1200 @ High och 2X AA så har jag en AVG om 30fps enligt fraps:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=778...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Okej vi kan konstatera att det är något galet med Demot, vi får vänta till hela kommer och se om CPU användningen blir högre, för min processor jobbar max i 50-60% och jag har DUAL..

Men det borde hur som helst inte blir mer fps i högre upplösning, jag tror inte dina kärnor jobbar varken mer eller mindre i högre eller lägre upplösning, så du borde ändå inte få mer fps i högre upplösning, och om du säger att grafikkortet får jobba hårdare i högre upplösningar så borde den ju klara 1280 mycket mycket bättre, jag får inte din teori att gå ihop.

Sen säger ju dina Fraps siffror ingenting, Benchmark testet ger ju mycket mer att prova då det säger hur du ligger till gentemot andra med liknande system.

Så visa gärna i benchmark testet hur många fps du får i den högre upplösningen...

Men hur som helst kan ju vara mycket galet i demot, så fullversionen blir säkert mycket bättre optimerad

egentligen vet jag inte varför jag kollar här och diskuterar då jag inte ens gillade spelet...man kanske är lite FÖR intresserad utav datorprylar...:P

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Jag kör vista och när jag ska spela demot så går jag in i spel mappen och dubbelklickar på crysis ikonen men idag så högerklickade jag på ikonen och till min stora förvåning så fanns det två alternativ och de var "Play DX9" och "play DX10"
Jag valde DX9 och mkt riktigt så kunde man inte välja very high i grafik inställningarna.

Dessutom så ökade min fps rätt så mkt i DX9 jag ligger konstant på runt 40 när jag springer runt själv och skjuter ned träd eller liknande och i intensiva strider så är det aldrig under 30, förut var det runt 20 i intensiva strider.

BTW är det bara jag som upptäck detta, jag har inte läst om det i någon annan tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Jag kör vista och när jag ska spela demot så går jag in i spel mappen och dubbelklickar på crysis ikonen men idag så högerklickade jag på ikonen och till min stora förvåning så fanns det två alternativ och de var "Play DX9" och "play DX10"
Jag valde DX9 och mkt riktigt så kunde man inte välja very high i grafik inställningarna.

Dessutom så ökade min fps rätt så mkt i DX9 jag ligger konstant på runt 40 när jag springer runt själv och skjuter ned träd eller liknande och i intensiva strider så är det aldrig under 30, förut var det runt 20 i intensiva strider.

BTW är det bara jag som upptäck detta, jag har inte läst om det i någon annan tråd.

Dom alternativen finns ju inte för mig iaf, jag får bara "run as administrator" osv

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

Ok, konsigt här är iaf en skärmdump på hur det ser ut.

http://pici.se/145318

Permalänk
Medlem

Jag kollade hur mycket min processor fick jobba nu. Den jobbar mellan 60 och 70%. Det är verkligen något fel på demot och när jag spränger upp en bensintank, explosiv tunna så sjunker processor användningen till 30%. Inte så konstigt att det hackar till varje gång det blir en explosion.

Jag använder en Pentium 4 (Hyper Threading) 3.0GHz och det absoluta max jag kan få den till är 72% användning i demon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Okej vi kan konstatera att det är något galet med Demot, vi får vänta till hela kommer och se om CPU användningen blir högre, för min processor jobbar max i 50-60% och jag har DUAL..

Men det borde hur som helst inte blir mer fps i högre upplösning, jag tror inte dina kärnor jobbar varken mer eller mindre i högre eller lägre upplösning, så du borde ändå inte få mer fps i högre upplösning, och om du säger att grafikkortet får jobba hårdare i högre upplösningar så borde den ju klara 1280 mycket mycket bättre, jag får inte din teori att gå ihop.

Sen säger ju dina Fraps siffror ingenting, Benchmark testet ger ju mycket mer att prova då det säger hur du ligger till gentemot andra med liknande system.

Så visa gärna i benchmark testet hur många fps du får i den högre upplösningen...

Men hur som helst kan ju vara mycket galet i demot, så fullversionen blir säkert mycket bättre optimerad

egentligen vet jag inte varför jag kollar här och diskuterar då jag inte ens gillade spelet...man kanske är lite FÖR intresserad utav datorprylar...:P

Seriöst, nu hände det något jätte konstigt. Jag har ju min dual view aktiverat i kontrollpanelen såg jag nyss så jag stängde av den. Nu ser resultaten lite annorlunda ut dock:

Bildbevis:
http://www.speedyshare.com/676324286.html

http://www.speedyshare.com/558188152.html

1920*1200 @ High - 2x AA - Drivers 169.01

Kolla så ni inte har några skumma inställningar igång medans ni lirar Crysis eller benshar. Clone, dual view med mera. Stäng av allt sådant och prova därefter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.