Permalänk

Begränsad storlek på home

Hej!

Kan man begränsa en eller alla användares home-kataloger? Så att alla tex kan lägga upp max 1GB.

Kör ubuntu, server-installation.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Googla efter disk quotas. Du måste ha kernelstöd och ställa in filsystemet för det, vill jag minnas, sen är det bara att köra på. Användaren kan äga max X antal MB/GB/whatever.

W

Permalänk
Medlem

På min fedora core server så använder jag något som kallas "file system quotas" för att lösa det du snackar om... där har du nått mer att googla på iaf

Lycka till!

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Googla efter disk quotas. Du måste ha kernelstöd och ställa in filsystemet för det, vill jag minnas, sen är det bara att köra på. Användaren kan äga max X antal MB/GB/whatever.

W

Tackar, jag hittade en guide!

En fråga till som är nästan off-topic. Finns det något kommando som gör så man kan se vad en user har för "tillhörigheter".

Alltså t. ex. vilken grupp den tillhör, vad han har för skal, vad som är hans home...osv...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Alltså t. ex. vilken grupp den tillhör, vad han har för skal, vad som är hans home...osv...

cat /etc/passwd
cat /etc/groups

W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
cat /etc/passwd
cat /etc/groups

W

Aha, logiskt. Tackar så mycket för hjälpen. Min server är glad nu!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4