AEG - Nvidia - viral marketing

Permalänk

AEG - Nvidia - viral marketing

Fy fan vad jag blir äcklad av detta, jag gillar Nvidia ur ren prestandasynpunkt men detta är lågt;

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...

Vad tycker sweclocker själva?

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker? Jag tycker att man bör undvika Anandtech-forumet. Värre gnällspik/troll/idiot-forum finns inte.

Sen den soppan är väl överspelad för länge sedan, och det var tydligen inte så farligt som ATI-trollen hoppades på.

Klart som korvspad att företagen utnyttjar alla kanaler de kan. De är väl inte dumma.

Permalänk

Nej jag håller med angående anandtech forumens nivå. Men tycker inte det handlar om företag är dumma eller inte, snarare riktigt dålig användning av marknadsföring. Varför marknadsföra produkter som redan är väldigt bra på detta sätt? Det är dumt tycker jag. Nvidias CEOs borde ju ha förstått om dom nu är så smarta som du säger att det skulle slå tillbaka som fan om det blev känt, ungefär som USAs exit strategy i Irak, den skrevs aldrig.

http://consumerist.com/consumer/evil/nvidia-focus-group-membe...

Jag tror faktiskt det kommer bli större och större när fler och fler av "massan" får reda på det.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Om man inte orkar läsa trollforum, vad handlar det om?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Se min länk ovan exempelvis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som en på Anandtech's forum sa

"You give me a free video card every year and goodies like a Dell 3007 (heck, a Dell 2405FPW) and I'll pimp nVidia any day of the week and on holidays too. "

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yobalt
Som en på Anandtech's forum sa

"You give me a free video card every year and goodies like a Dell 3007 (heck, a Dell 2405FPW) and I'll pimp nVidia any day of the week and on holidays too. "

Det som är problemet är att de som "fått" dessa saker också har fått skriva på kontrakt där de förbinder sig att inte säga något om det, att agera i det fördolda. Att sprida så mycket propaganda för nVidia som det går oavsett om det är sant eller inte.

Det låter jättekul om man tillhör de få som ingår i deras sk. "focus groups". Alla andra som är utanför då, och litar på tidigare pålitiliga medlemmar men bara får köpt propaganda istället? Tycker du det låter lika kul?

Jag är mångårig medlem av Beyond3D och är faktiskt chockad över detta. Tre medlemmar av det forumet har gått ut och avslöjat att de var medlemmar. En av dem förvånar mig inte, han har alltid varit rabiat nVidia-älskare oavsett om det är mindre bra produkter dem sålt (som tex FX-serien). Men de andra... Ett av de bästa, kunnigaste och mest civiliserade forumet nersmutsat av ett företag som gång på gång ljugit för sina kunder. Tragiskt att folk tycker detta är ok, men det visar kanske till vilken nivå etiken sjunkit idag.

Varför inte göra som ATi? Vid ungefär samma tidpunkt som nVidia startade detta så drog ATi igång sitt beta-testprogram. Helt öppet, deltagarna hade det tom i sin sig. i de flesta fall. Alla VISSTE att de fått hårdvara för att testa och uttala sig om. Renhårigt och ärligt. ATi finns fortfarande, de har inte gått under av att vara öppna och ärliga. De producerar fortfarande ungefär lika bra produkter som nVidia, i vissa delar bättre, i andra lite sämre.

Det FINNS faktiskt något som heter affärsetik.

Men det är givetvis upp till var och en att avgöra vilka värderingar man har och vilken inriktning man vill tillåta företagen att ta. En del har inga problem att köpa plattskärmar för halva nypriset eftersom det gjort ett tillräckligt stort svart hål i sitt samvete för att inte se anledningen till "fyndpriset". Likadant kan man göra med detta om man tycker man vill sponsra företag som gör allt, oavsett metoder, för att nå sina mål.

Jag har alltid köpt det bästa för stunden, till mig själv och andra. Allt från 3dfx till nVidia och ATi. Efter detta avslöjande kommer iaf jag att tänka en gång extra innan nVidia får mina eller andras pengar igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Välkomna till verkligheten

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hur många här har inte fått mängder av t-shirts, nyckelband, dekaler osv hemskickade av AMD?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Det som är problemet är att de som "fått" dessa saker också har fått skriva på kontrakt där de förbinder sig att inte säga något om det, att agera i det fördolda. Att sprida så mycket propaganda för nVidia som det går oavsett om det är sant eller inte.

Det låter jättekul om man tillhör de få som ingår i deras sk. "focus groups". Alla andra som är utanför då, och litar på tidigare pålitiliga medlemmar men bara får köpt propaganda istället? Tycker du det låter lika kul?

Jag är mångårig medlem av Beyond3D och är faktiskt chockad över detta. Tre medlemmar av det forumet har gått ut och avslöjat att de var medlemmar. En av dem förvånar mig inte, han har alltid varit rabiat nVidia-älskare oavsett om det är mindre bra produkter dem sålt (som tex FX-serien). Men de andra... Ett av de bästa, kunnigaste och mest civiliserade forumet nersmutsat av ett företag som gång på gång ljugit för sina kunder. Tragiskt att folk tycker detta är ok, men det visar kanske till vilken nivå etiken sjunkit idag.

Varför inte göra som ATi? Vid ungefär samma tidpunkt som nVidia startade detta så drog ATi igång sitt beta-testprogram. Helt öppet, deltagarna hade det tom i sin sig. i de flesta fall. Alla VISSTE att de fått hårdvara för att testa och uttala sig om. Renhårigt och ärligt. ATi finns fortfarande, de har inte gått under av att vara öppna och ärliga. De producerar fortfarande ungefär lika bra produkter som nVidia, i vissa delar bättre, i andra lite sämre.

Det FINNS faktiskt något som heter affärsetik.

Men det är givetvis upp till var och en att avgöra vilka värderingar man har och vilken inriktning man vill tillåta företagen att ta. En del har inga problem att köpa plattskärmar för halva nypriset eftersom det gjort ett tillräckligt stort svart hål i sitt samvete för att inte se anledningen till "fyndpriset". Likadant kan man göra med detta om man tycker man vill sponsra företag som gör allt, oavsett metoder, för att nå sina mål.

Jag har alltid köpt det bästa för stunden, till mig själv och andra. Allt från 3dfx till nVidia och ATi. Efter detta avslöjande kommer iaf jag att tänka en gång extra innan nVidia får mina eller andras pengar igen.

Djävligt bra inlägg, precis som du känner jag. Hade de som jobbade med AEG bara angett detta öppet hade problemet kunnat undvikas. Och ja visst sägs det väl att Beyond3D anses som hyfsat civiliserat, anandtech moderar ju knappt sina forum vilket är tragiskt då det inte är mycket deliberativa diskussioner där. Jag har inget problem med fanboys och ren dumhet eller att utvecklare för ATI alt Nvidia öppet skriver inlägg i hårdvaruforum. Dock har jag problem om exempelvis DN skulle skriva en biltest och sen skulle det visa sig att reportern som gjorde testet får bilen av tillverkaren alt någon annan form av ersättning.

Har funderat lite på att skriva en artikel om detta, du kanske skulle vilja skriva den som mer erfaren forum-räv tillsammans med mig Multiman? Tycker detta är betydligt större än många anses tycka. Det klassika man hör är att "såhär gör alla företag", men gör dom verkligen det, är det inte att bara skita i själva grundproblemet i detta, att inte orka bry sig? Jag har läst marknadsföring och man måste kunna skilja på bra, dålig och rent ut sagt hemlig/dold marknadsföring.

Det senaste nu vad jag förstått är väl att Nivida insett vidden av det som har läckt ut och ska flytta sin viral marketing inhouse vad nu det innebär. Jag har alltid försökt köpa det mest prisvärda alternativet i förhållande till prestanda oavsett tillverkare, jag tycker konkurrens är väldigt bra.

Ett favvocitat från nån PR-nisse på Nivida var ju typ att de bästa marknadsförarna för oss är de som är som "evengalister" och inte öppet arbetar för oss, helt sjukt. Kul att höra att din bästa vän har betalt av ett företag att få dig tycka om företagets produkter.

Kul med vettiga inlägg! Hoppas det diskuteras seriöst på beyond3d också!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Hur många här har inte fått mängder av t-shirts, nyckelband, dekaler osv hemskickade av AMD?

Inte jag iaf.

Dessutom visar din kommentar att du antingen inte läst vad det handlar om eller väljer att förlöjliga frågan. Det är givetvis ok om du tycker det är fjantigt, men bidrar knappast till att göra detta forumet till en bättre, intressantare och mer informativ plats. Each to his own, I guess.

Sist jag kollade kostade inte reklamartiklar över 5000.- och var förbundna med NDAs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Hur många av dessa tvingades skrva på avtal där dom förbinder sig att inte avslöja att dom fått dessa saker?

Sen är det lite skillnad på en nyckelring/dekal som inte är värd mer än någon korna och ett 7800GTX 512 eller Dell 3007FPW som är värda 6000 respektive 20000:-

Ju mer man får veta om nvidia ju mindre gillar man dom. Det här är inte bara ett fruktansvärt sätt att marknadsföra sig, det förstör även många annars fina forum.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

För er med lite humor, skrivet av en JimmyH på Anandtech. En klassisk dialog från "a few good men" ( http://www.imdb.com/title/tt0104257/ ) omgjord med en AT AEG:are och en AT Ati:are:

The following is a fictional story and any relation to any real person is purely coincidental.

Rolloid: You want answers?

Apop: I think I'm entitled to them.

Rolloid: You can't handle the truth! Son, we live in a world that has advertising. And some of that marketing is guerilla marketing done by greedy men w/ expensive SLI rigs. Who’s gonna do it? You? I have a greater responsibility than you can possibly fathom. You weep for Turtle and curse the Guerilla Marketers. You have that luxury. You have the luxury of not knowing what I know: that’s Turtle’s ban, while tragic, probably saved lives. And my existence, while grotesque and incomprehensible to you, saves lives… You don’t want the truth. Because deep down, in places you don’t talk about at parties, you want me doing guerrilla marketing. You need me. We use words like honor, objectivity, unbiased opinions… we use these words as the backbone to a life spent defending something. You use’em as a punchline. I have neither the time nor inclinations to explain myself to a man who rises and sleeps under the blanket of the very DECEPTION I provide, then questions the manner in which I provide it!! I’d rather you just said thank you and went on your way. Otherwise, I suggest you pick up an SLI 7800GTX rig and stand a post. Either way, I don’t give a damn what you think you’re entitled to!

Apop: Did you order the code red on ATI?

Rolloid: (quietly) I did the job they (Guerrilla Marketers) sent me to do.

Apop: Did you order the code red on ATI?

Rolloid: You’re goddam right I DID!!

Visa signatur

Permalänk

Anand skriver själv om AEG

http://www.anandtech.com/weblog/default.aspx#277

Såklart är han för "disclosure", skönt att människor i toppen av näringskedjan tydligt visar vad dom själva anser om detta dvs att man öppet ska förmedla om man är medlem i nån "focus group/viral marketing"-grej.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

För er som är intresserade har ATi svarat direkt och klart på frågan om man använder sig av samma metoder. Svaret är ett otvetydigt nej:

http://69.93.88.162/forum/viewtopic.php?t=13807

Visa signatur

Permalänk
Korsordsguru

Business is business.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Business is business.

Och du som kund gillar att bli lurad, eller jobbar du för något av företagen?

Om du inte tycker om min tolkning, så skriv gärna mer än oneliners bestående av floskler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

För er som är intresserade har ATi svarat direkt och klart på frågan om man använder sig av samma metoder. Svaret är ett otvetydigt nej:

http://69.93.88.162/forum/viewtopic.php?t=13807

Om dom nu skulle göra det hade de aldrig erkänt det i ett mail.
Det säger sig självt.

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Och du som kund gillar att bli lurad, eller jobbar du för något av företagen?

Om du inte tycker om min tolkning, så skriv gärna mer än oneliners bestående av floskler.

Jag räknar inte med något annat än att de flesta sidor har skribenter som är mer eller mindre mutade eller helt enkelt inte är så opartiska. Själv skulle jag inte sälja mig själv eller mina åsikter till ett företag, men jag klagar inte på dem som gör det. Om företagen väljer den här typen av PR-satsning så tycker jag det är okej, det är upp till dem. Dock är inte något sådant här något som går att hålla hemligt förevigt, eller t.om. under hela tiden deras PR-satsning pågår. Tycker det är "gräva sin egen grav", även fast företaget inte kommer att gå under då, men att skjuta sig i foten i alla fall liksom. Jag gillar personligen mer ATi utan några som helst anledningar, och om det skulle komma fram att ATi hade likadana PR-satsnigar skulle jag inte bry mig nämnvärt. Just den här grejen tycker jag inte är något speciellt, men finns ju andra saker företag kan göra som gör att jag försöker undvika köpa deras produkter.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

DaLys, tack för ett konstruktivt och välskrivet svar.

Även om jag inte håller med i alla delar är det uppfriskande varje gång den innehållsmässiga och språkliga nivån åker upp ett snäpp på forumet. Det tjänar vi alla på i längden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående B3D
Hrm jag visste om några rent tydliga och vissa halv tydliga som antingen var rena fanboys eller betalda idioter. Vissa av de var ju diplo, radar + några siffror, chalnoth (halv skeptisk), diplo, ruined / trancendz. Sen några andra jag ej kommer på namnen just nu. Vilka var det som kom rakt ut och sa att de var betalda kan du länka möjligen?

Angående topicen
Visst det är ruttet, var bara lite mer aktsam så märker man vilka nötter som är fanboys i och rena fanboy fanatiker. Finns ju några såna på sweclockers även om de kanske inte är betalda.

Hittade lite själva. Några halv oväntade namn. Är stort på AT detta
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...
Från en sig på AT
Known AEG/nVidia viral forum marketers: Rollo/Jethro Bodine, ChrisRay, Chalnoth, Ailuros

Permalänk

Skönt att folk har en hög nivå på sina inlägg, håller med Multiman att det tjänar alla på.

Visa signatur

Permalänk

Precis som DaLys påpekade tror jag man skuter sig själva i foten. Vem tusan lyssnar på en yrande fanboy? Ärligt talat så har inlägg av fanboykaraktär motsatt inverkan på mig. (Ungefär som att man inte vill att kompletta idioter skall dela ens politiska uppfattning). Är ju dessutom riktigt dålig PR iom att detta nu (oundvikligen) kommigt ut. Alltså sammanfattningsvis, två tummar ned för nvidias PR-avdelning.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org