Permalänk
Medlem

Uppgradera Dator

Som rubriken lyder är jag intresserad av att uppgradera mina dator.
Dock sitter jag på dålig kunskap av vad jag skulle behöva uppgradera för komponenter.
I nuläget spelar jag mest wow, men har tidigare spelat mycket fps.

i dagsläget sitter jag på nedan spec. Självklart förstår jag att en ny rigg hade varit optimalt men just nu i livet finns ej ekonomin.

CPU: Intel Core i5-9600K @ 3.7 GHz
RAM: 16 GB DDR4 @ 1499 MHz (≈3000 MHz effektivt)
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080

Jag hoppas att ni med eran kunskap skulle kunna hjälpa mig komma hyffsat undan!
Tack,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundztah:

Som rubriken lyder är jag intresserad av att uppgradera mina dator.
Dock sitter jag på dålig kunskap av vad jag skulle behöva uppgradera för komponenter.
I nuläget spelar jag mest wow, men har tidigare spelat mycket fps.

i dagsläget sitter jag på nedan spec. Självklart förstår jag att en ny rigg hade varit optimalt men just nu i livet finns ej ekonomin.

CPU: Intel Core i5-9600K @ 3.7 GHz
RAM: 16 GB DDR4 @ 1499 MHz (≈3000 MHz effektivt)
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080

Jag hoppas att ni med eran kunskap skulle kunna hjälpa mig komma hyffsat undan!
Tack,

Vad har du för budget? Ett alternativ är ju att uppdatera cpu/mobo/ram och eventuellt nvme och sitta kvar på grafikkortet ett tag tills det blir ekonomiskt möjligt att uppgradera även det.

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag med bra processor i7 och 32GB minne
https://www.inet.se/lista/7AnVO/uppgr

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Vad har du för budget? Ett alternativ är ju att uppdatera cpu/mobo/ram och eventuellt nvme och sitta kvar på grafikkortet ett tag tills det blir ekonomiskt möjligt att uppgradera även det.

Trevlig helg!

Skulle kunna tänka mig en budget på ca 8K för att uppgradera, Självklart kommer jag inte satsa på ett nytt GPU nu utan misstänker att det andra sviker mer.

Permalänk
Medlem

Är detta paket bättre att köra än amd ryzen 7 7800x3d med moderkort som passar såklart?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lundztah:

Är detta paket bättre att köra än amd ryzen 7 7800x3d med moderkort som passar såklart?

7800X3D är bättre för spel. I regel extra bra just i MMO och andra CPU-krävande spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS