Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Dags för snabb speldator att inköpas.

Permalänk
Medlem

Dags för snabb speldator att inköpas.

Kommer köpa en ganska dyr ny speldator snart, är AMD och ATi fanboy så tänker självklart inte beställa nåt annat.
Men är dock lite osäker på om komponenterna funkar bra tillsammans..

Det jag är mest osäker på är processor + moderkort.. mest pga att jag inte hittar nån info om stöd för just FX-60, men FX stöd rent allmänt kanske gäller dom allihopa?

Köplista:
Abit AT8 Xpress 200 CrossFire 4DDR-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX
ELLER
Asus A8R-MVP Xpress 200 CrossFire 4DDR-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX

AMD Athlon64 FX-60 X2 Dual-Core 2.6GHz 2x1Mb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939

HIPER Type-R Black 580W Modular ATX 2.2

Seagate Barracuda ST3500641AS 7200.9 500Gb 7200rpm 16Mb cache NCQ SATA2 ->>2st

Seagate Barracuda ST3400832A 7200.8 400Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE ->>2st, köper IDE för jag litar mer på dom än på SATA då mina tidigare SATA kraschat. Tänkt främst för backup ändå, kan bli 2st 500gb IDE istället för dessa...

OCZ EL Dual Channel Platinum 2x1024Mb (tot. 2048Mb) 2-3-2-5 DDR PC3200 400Mhz -->> 2st, alltså 4gb ram totalt.

GeCube Radeon X1900XTX 512Mb DDR3 TV-out DUAL DVI AVIVO CrossFire Ready RETAIL PCI Express

NEC ND-6650 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 8X DVD-R 8X DVD+R 6X DVD-RW 8X DVD+RW 4X DVD-DL 24X CDR 16X CDRW *SLIMLINE* BLACK/SVART bulk IDE

Några invändningar mot val av moderkort eller nåt annat för den delen?

Har funderingar på att köpa en Raptor SATA också men det beror på hur långt pengarna kommer räcka...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Avstängd

Vänta på Rd580 moderkort.
I övrigt ser det bra ut.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Vänta på Rd580 moderkort.
I övrigt ser det bra ut.

När kommer dom ut då? Snart eller är det på nya M2 moderkorten det kommer sitta sen?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

rd580 släpps i dagarna med crossfire stödet. 25 februari enligt kompletts hemsida.
rd580 verkar ha mognat och ha ett rejält stöd för överklockning vilket borgar för en kvalité samt stabilitet.

Kommer själv att köpa ett sådant kort.

I övrigt, en raptor skulle vara ett bra köp, varför inte klocka en opteron 170 till 2.6ghz eller så med luftkylning?
För mellanskillnaden skulle du få en raptor samt rd580 och kanske något mer? Men du kanske inte är så mycket för klockning?
Raptor 150gb är en bra startup disk som ger lika bra prestanda som raid förutom vissa moment men med en större säkerhet än 2 diskar.
Ger bra prestanda men kräver aktiv fläkt för kylning.

Jag kör med ett amd samt x1800 kort.
köpte en opteron 170 som klockas i 3ghz samt ett x1800xt flashat till PE versionen.
Kyler dock med kompressor en vapochill XE.

Varför 4gb minne?
2gb räcker långt idag.
vad jag känner till är det endast ett spel som kommer med krav upp till 2gb eller mer vilket är vanguard the saga.

2gb minne, en något billigare opteron 170 klockad, så har du en raptor 150gb som startdisk samt en extra disk eller så för samma eller mindre summa.
Om man vill dra till ett set med crossfire kanske?

Am2 har också ddr2 minneskrav.
Och innan det släpps vilket kan ta ett halvår vet man inte hur det funkar då inga bra tester har gjorts med mainstream kort och som det verkar, inga större prestandavinster lär göras.
(kan ha fel dock

Jag har kört med sata hitachi diskar och är helnöjd, inga krascher, inga bekymmer med 4 diskar så långt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Är inte så mycket för att klocka överlag faktiskt så därför jag köper en snabb processor på en gång, men då kanske man ska vänta lite på rd580 att släppas och köpa ett sånt.

AM2 kommer jag inte orka vänta på, officiellt releasedatum för tillfället är väl i början på juni och sen kan det ju komma förseningar osv, visst skulle gärna vilja ha med DDR2 och sånt men det får vänta nåt år eller 2!

Visa signatur

Permalänk

tycker du ska köra på hitachi diskar...
men kompis har fast 4 st seagate, ingen har hållt över 2 år...

har själv en hitchi som har rölat i 2.5 år nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av räven1337
tycker du ska köra på hitachi diskar...
men kompis har fast 4 st seagate, ingen har hållt över 2 år...

har själv en hitchi som har rölat i 2.5 år nu...

Kan bli ändrat till 2st 500gb SATA2 hitachi istället då, man inget är riktigt klart än.

Visa signatur

Permalänk

Vad ska du med en Slimline CDRW till? Räcker det inte med en DVD-RW? Och i vilket fall som, köp inte Slimline om du inte vill modda (jag har inte sett någon adapter för 5,25" plats)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StålLången
Vad ska du med en Slimline CDRW till? Räcker det inte med en DVD-RW? Och i vilket fall som, köp inte Slimline om du inte vill modda (jag har inte sett någon adapter för 5,25" plats)

det ÄR dvd-rw som är utkskriven, det står bara i vilken hastighet den klarar cd-rw

och tack för tipset.

Visa signatur

Permalänk

satsa på andra komponenter än fx60. dyrt som satan helt i onödan.

vänta på rd580 om du tänkt köra crossfire. i annat fall kan du köpa vilken moderkaka du vill. dock har det rapporterats om lite störande "problem" med RD480. asus kortet har fått en hel del skit för sin vcore och 1t som vägrar funka i högre hastigheter. men har du tänkt klocka överhuvudtaget? hur var det med XTX och crossfire nån som har koll?

nätagget kommer heller inte att räcka till om du kör crossfire samt överklockning.

raptor 150gb är väl ganska onödigt imo. vem F*N har 150gb på systemdisken? en raptor 74 och en (eller flera) extern hdd är ett bättre val. du har ju dessutom en jäkla massa HD utrymme redan.

4gb är helt onödigt också. XP fixar lite drygt 3gb så det känns helt meningslöst... 2gb räcker.

med pengarna du sparar in köper du ett fett ljudkort ala X-Fi Fatality plus annat lull lull istället.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, tycker ditt val av 4 gig ram var förståndigt!! jag har själv förut arbetat med en "kraft" dator, men som hade 2 gig ram. visst flyter det på bra, men det kunde ha varit bättre. så med 4 gig ram kommer du inte behöva vänta länge på saker ;P
Rekomenderar att du kör med 64x OS! ska man ha en kraftfull dator så ska man!!! Lycka till

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+, 1 gig ram, 200 gig hårddisk, geforce 6200

Permalänk

varför står det: Stöd för 8gb när den har 4 ram platser ?? :S
på moderkortet

Permalänk
Medlem

Därför att det finns ramstickor med 2gig vardera

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+, 1 gig ram, 200 gig hårddisk, geforce 6200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
satsa på andra komponenter än fx60. dyrt som satan helt i onödan.

vänta på rd580 om du tänkt köra crossfire. i annat fall kan du köpa vilken moderkaka du vill. dock har det rapporterats om lite störande "problem" med RD480. asus kortet har fått en hel del skit för sin vcore och 1t som vägrar funka i högre hastigheter. men har du tänkt klocka överhuvudtaget? hur var det med XTX och crossfire nån som har koll?

nätagget kommer heller inte att räcka till om du kör crossfire samt överklockning.

raptor 150gb är väl ganska onödigt imo. vem F*N har 150gb på systemdisken? en raptor 74 och en (eller flera) extern hdd är ett bättre val. du har ju dessutom en jäkla massa HD utrymme redan.

4gb är helt onödigt också. XP fixar lite drygt 3gb så det känns helt meningslöst... 2gb räcker.

med pengarna du sparar in köper du ett fett ljudkort ala X-Fi Fatality plus annat lull lull istället.

4gb ram kan komma att användas till bl.a videoredigering i framtiden. Kan vara bra att ha en del ram då och ett X-Fi Fatality plus + surroundhögtalare har jag kanske tänkt köpa, lite smått osäker på om jag verkligen kommer använda det dock när jag ändå främst brukar spela med headset på.

Låter som om jag ska vänta på rd580 då!

Kommer antagligen inte klocka processorn. Och eftersom det inte finns några master kort till XTX crossfire så måste jag köpa ett X1900 master edition och klocka till rätt värden läste jag nån som skrev nånstans.. Vet inte om det stämmer men får se om det blir crossfire eller ej!

Visa signatur

Permalänk

Ett problem med att köra 4 minnesstickor är att de inte kommer att gå i full hastighet då. Ett alternativ vore att köpa 2 st 2Gb-stickor istället. Då får du 4 Gb i full hastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
Ett problem med att köra 4 minnesstickor är att de inte kommer att gå i full hastighet då. Ett alternativ vore att köpa 2 st 2Gb-stickor istället. Då får du 4 Gb i full hastighet.

Och vart får man tag i såna? Hare faktiskt inte sett såna.

Visa signatur

Permalänk

Jag hade för mig jag sett sådana, men har nog sett fel för jag kan inte hitta några heller nu. Jag tror nog i alla fall att 2 Gb räcker till det mesta åtminstone några år framöver. Du kan ju alltid köpa till ett par extra stickor senare om du skulle känna att du behöver mer.

Permalänk
Avstängd

Rd580 verkar vara ett givet val.

Köpte själv ett xtreme music XFi och uppgraderade från ett audigy 2 zx och skillnaden är enorm i BF2 och även i lyssnadet av musik.
ett lyft helt klart.
Jag kör med hörlurar sennhiser 570 och musiken är bättre nu.

2Gb ska räcka. kolla med någon som kör videoredigering på den nivå du ska och kolla vad de kör med. Jag kör med hemmaredigering och 2gb räcker för mig utan bekymmer.

Men din burk blir helt klart snabb.
En raptor 150 är snabbast och spelar man spel vill man ha, snabbhet före storlek.
Skillnaden mellan en 74gb samt 150gb väger över till en 150gb disk.

lagringsdiskar är som sagt hugget som stucket.

Sedan finns den där punkten när snabbheten och stabilitet i förhållande till pris blir svårt att argumentera för.
Att köpa 10% mer rpestanda kan kosta mycket utan att få mer verklig ökning där man märker skillnaden.
har man 1600x1200 i skärm kan crossfire löna sig, men mindre än så inte lönt.
beror dock på pris/prestanda.

Mina enkla regler,
1. snabbaste hårdisken som finns. Den största flaskhalsen i datorn är HD..(måste snart köpa en raptor)
2. 2gb minne minimum med wind xp.
3. Dual Core cpu.
4. Grafikkort, snabbaste som finns
5. Minne kan väljas value framför dyrt då man inte klockar. skillnaden i prestanda är försumbar.

Köp alltid kvalité och kolla alltid tester om möjligt innan saker inköpes samt olika personers erfarenheter av sakerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att köra crossfire och isåfall blir det med 2st x1900xt kort... och inget xtx, men xt korten är väl klockningsbara till xtx hastigheter? Har för mig att det är bara just hastigheterna som skiljer dom åt.
Raptor är jag väldigt sugen på att ha, och kommer då ta en sån istället för en 400gb IDE disk som val. 150gb till system + spel räcker gott och väl.

Kommer definitivt att köpa rd580 då efter jag läst anandtechs test så är det ett givet val. Kan nog hålla mig att vänta till den 25:e innan jag beställer.

Visa signatur

Permalänk

Windows XP har väl bara stöd för 3GB minne eller något sådant, men jag gissar att det är "framtidssäkert" (tycker inte om det begreppet) som gäller. Det kan ju vara så att du kör ett helt annat OS också förstås.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Köp en Amd Opteron 270 rigg istället

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Vill du att datorn ska vara dyr eller kosta mkt?

Visa signatur

[X2 4200+@2700mhz][X1900XTX][580W Type-R][Lexa][OCZ Golden 2048 Mb][a8r-mvp]
Canon 30D - Canon 50/1:1.8 II - Canon 70-200/4.0 L

Permalänk

Vill du med vilja gräva upp ett halvår gamla trådar, eller var det ett misstag?