poppisfrågan: Vilken sata disk rekomenderas?

Permalänk
Medlem

poppisfrågan: Vilken sata disk rekomenderas?

Visst är det underbart när alla frågar sådär? hehe
Jag satt och bläddra lite och fann ingen uppenbar tråd så
chansar på att fråga...

Skulle vilja köpa en bra sata/sata2 disk - tyst,snabb,säker
för upp mot 1000kr.. För köra windows på osv..

har blandannat en western sata 120gb 8mb som har varit trogen och tyst... ska man kanske följa westerns generationer eller finns de bättre alternativ ?

Tackarrr

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

seagate o samsung tror jag man ska välja

har själv 3st seagate och dom funkar skitbra för mig

Permalänk
Medlem

om den är så poppis varför inte söka då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qtronic
om den är så poppis varför inte söka då?

rent allmänt själva "vad är bäst" är poppis, sökte ju lite men hittade inget just
i klartext om sata fabrikatval... hehe, men ja, jag är väl lite bekväm också kanske..

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja mellan samsung och seagate, seagate pga. lång garanti och samsung pga. låg ljudnivå.
De andra är också bra men dessa sticker ut lite enligt mig, prestanda toppen kan du se på www.storagereview.com

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Samsung SP250

Visa signatur

WS: AMD Opteron 144 - Asrock 939dual - 1,5GB RAM - 80Gb - ATi X800GT 256mb - Antec Trueblue 480w - Antec SLK3000B
Server: AMD Athlon XP 2500+ - MSI KT4 Ultra - 1.5GB DDR RAM - 80+80gb i Raid 0 - Win2003

Permalänk
Medlem

Jag har en Maxtor 200 gb sata och den funkar klockrent för mej..så jag tycker det är ett val

Permalänk
Medlem

Samsung.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Samsung p.g.a. låg ljudnivå

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Okej, majoriteten hejjar på samsung. får kika lite på det..

-När jag läser på komplett.se samt här, så får jag uppfattningen att väldigt många råkar ut för trasiga diskar? Hur kommer detta sig? Bör man lägga till nån hundring å handla lokalt eller är från fabrik som defekterna är ifrån hursomhelst?
-Ska man chansa, ska man vänta. Är det uppenbart om de skulle va fel på disken, och byter dem utan protest?

hehe..

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Jag har en WD 200gb, 8krpm, och den är tyst tycker jag (nog bara för att graffefläkten låter som ett as) men har aldrig svikit mig än.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Okej, majoriteten hejjar på samsung. får kika lite på det..

-När jag läser på komplett.se samt här, så får jag uppfattningen att väldigt många råkar ut för trasiga diskar? Hur kommer detta sig? Bör man lägga till nån hundring å handla lokalt eller är från fabrik som defekterna är ifrån hursomhelst?
-Ska man chansa, ska man vänta. Är det uppenbart om de skulle va fel på disken, och byter dem utan protest?

hehe..

För mig tog de över 4 veckor för en RMA för grafikkort hos min lokala jmedata butik. RMA till komplett tog 6 dagar från det att jag skickade det till det att jag hade de i min hand.. Mycket snabbare!
Dock tycker jag inte samsung sata diskarna är alls tysta, beställde en och byggde en dator med den och den knarrade faktiskt rätt mycke.. min seagate ide disk är tystare..!

tycker iaf att seagate är bättre!

Permalänk
Medlem

WD raptor/WD eller seagate utan tvekan. Maxtor och samsung har inte funkat för mig. Min åsikt hur jag har upplevt kvaliteten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Okej, majoriteten hejjar på samsung. får kika lite på det..

-När jag läser på komplett.se samt här, så får jag uppfattningen att väldigt många råkar ut för trasiga diskar? Hur kommer detta sig? Bör man lägga till nån hundring å handla lokalt eller är från fabrik som defekterna är ifrån hursomhelst?
-Ska man chansa, ska man vänta. Är det uppenbart om de skulle va fel på disken, och byter dem utan protest?

hehe..

Vilken disk uppfattar du att många har problem med?? Min uppfattning är att Samsung är problemfri! Jag rekommenderar Samsung då jag har 3st sp250 och även 1st barracuda+1st diamondmax10,samsungen är klart tystast och jag kör dom i raid0 så det blir fart på dom! Du kan även ladda ner ett program (Hutil) från samsung och höja prestandan på dom men då blir ljudnivån lidande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Vilken disk uppfattar du att många har problem med?? Min uppfattning är att Samsung är problemfri! Jag rekommenderar Samsung då jag har 3st sp250 och även 1st barracuda+1st diamondmax10,samsungen är klart tystast och jag kör dom i raid0 så det blir fart på dom! Du kan även ladda ner ett program (Hutil) från samsung och höja prestandan på dom men då blir ljudnivån lidande!

Det är Samsung p120 som jag sett oroväckande många nämna att det är fel på dem...
Även några få andra märken också.. Inte att folk har klagat just på diskarna utan mer på själva leveransen, har fått intrycket av att de varit vårdslöst skickat?

Synd att samsungarna bara är 8mb cachare... hehe

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Samsung SpinPoint.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk

ja dom är "bara" 8mb men dom har bättre prestanda än min diamondmax10 250 gb som har 16mb

Permalänk
Medlem

Är det någon som har läst något om Maxtor MaXLine III 250GB SATA2 16MB 7200RPM ? ifall de är tysta som spinpoint...

-Tycker de flesta är lite besvikna på Spinpoint'en berörande prestanda och värmetåligheten... dock inte tystnaden såvida inte disken pressas...
Tänkte ifall Maxlinen kanske var en förbättrad modell som löst detta?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,