Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Skrivet av heddan:

Herre min skapare. Jag blir så arg varje gång jag ser NAD's produkter.
Men men. Du kommer säkert vara jävligt nöjd med din anläggning!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Herre min skapare. Jag blir så arg varje gång jag ser NAD's produkter.
Men men. Du kommer säkert vara jävligt nöjd med din anläggning!

Ah, nöjd med ljudet faktiskt... Lyssnade på många högtalar/förstärkar-kombinationer innan jag beslutade mig för NAD. Det jag gillade med NAD var det raka ofärgade ljudet i kombination med ett bra tryck. Många förstärkare hade en tendens att mjuka upp ljudet och ge det lite varmare/mjukare... *gah svårt att beskriva med ett bra ord* ljud. Jag lyssnar mycket på Instrumental Jazz/rock och klassiskt främst piano och då lät PM1:orna och C390DD fantastiska ihop.

Vad har du för dålig erfarenhet av NAD om man får fråga?

Får försöka ta bilder i helgen istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Herre min skapare. Jag blir så arg varje gång jag ser NAD's produkter.
Men men. Du kommer säkert vara jävligt nöjd med din anläggning!

Vad är det som gör dig besviken eller arg om man får fråga?

Permalänk
Skrivet av heddan:

Ah, nöjd med ljudet faktiskt... Lyssnade på många högtalar/förstärkar-kombinationer innan jag beslutade mig för NAD. Det jag gillade med NAD var det raka ofärgade ljudet i kombination med ett bra tryck. Många förstärkare hade en tendens att mjuka upp ljudet och ge det lite varmare/mjukare... *gah svårt att beskriva med ett bra ord* ljud. Jag lyssnar mycket på Instrumental Jazz/rock och klassiskt främst piano och då lät PM1:orna och C390DD fantastiska ihop.

Vad har du för dålig erfarenhet av NAD om man får fråga?

Får försöka ta bilder i helgen istället...

Många är rädda för "kallt" ofärgat ljud, men tja, i längden är det absolut det som låter bäst. När musiken får tala för sig själv.
Ofärgat var även det jag var ute efter när jag valde mitt system ett par poster upp, dock i annan prisklass. Just förstärkarvalet lade jag inte så mycket krut på, men tja, den lät som tur var inte speciellt förvrängande när jag fick hem den.

Dom gör bra stärkare och så, inget ont på den punkten. men tja, när det kommer till prissättningen på deras tillbehör är dom lite väl fantasifulla.
Men å andra sidan, en förstärkare med HDMI för 20k är inte mycket värre än en utan för 17k.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kortfattat: Högtalarna och rummet är viktigast. Sedan kommer förstärkare. Självklart viktigt att spela högupplöst musik också, minst 320kbps MP3. Kablar är ganska oviktigt, det räcker med att dom är tillräckligt bra (vilket i stort sett alla kablar är) sedan spelar det ingen roll.

Kolla på märken som JBL, Klipsch, System Audio, Monitor Audio, Infinity, Canton osv.

Analoga kablar, särskilt signal kablar, är otroligt viktiga, har du ens hört vilken skillnad gör en bra kabel (i 400-700 kr prisklass) på en hyffsat anläggning?

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0rion:

Analoga kablar, särskilt signal kablar, är otroligt viktiga, har du ens hört vilken skillnad gör en bra kabel (i 400-700 kr prisklass) på en hyffsat anläggning?

Nej, jag har faktiskt inte hört den skillnaden. Jag står fast vid att så länge kabeln är tillräckligt bra för att inte ta upp en massa störningar och så länge den inte är allt för dålig så duger den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0rion:

Analoga kablar, särskilt signal kablar, är otroligt viktiga, har du ens hört vilken skillnad gör en bra kabel (i 400-700 kr prisklass) på en hyffsat anläggning?

Denna diskussion har varit uppe ett antal gånger. Jag håller mig dock utanför

http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nej, jag har faktiskt inte hört den skillnaden. Jag står fast vid att så länge kabeln är tillräckligt bra för att inte ta upp en massa störningar och så länge den inte är allt för dålig så duger den.

Det handlar inte om störningar, utop om kabelns förmåga att leverera analog ljudsignal med minimal attenuation genom hela frekvensregistret

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0rion:

Det handlar inte om störningar, utop om kabelns förmåga att leverera analog ljudsignal med minimal attenuation genom hela frekvensregistret

Jaja, du kanske tappar 0.01dB lite här och var, men vad gör det?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jaja, du kanske tappar 0.01dB lite här och var, men vad gör det?

Du tappar öppenhet, luftighet, klarhet och dimensionell känsla i ljudet. Bara för att du har snålat på kabeln, även om resten av anläggningen kan leverera

EDIT: jag bryr mig inte om dB, utom bara om den skillnad som jag hör

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Skrivet av 0rion:

Du tappar öppenhet, luftighet, klarhet och dimensionell känsla i ljudet. Bara för att du har snålat på kabeln, även om resten av anläggningen kan leverera

EDIT: jag bryr mig inte om dB, utom bara om den skillnad som jag hör

  1. Ljud färdas genom kabel som en elektrisk samamnhängande vågform. Det finns som är öppet i en sådan, och det är heller inget som önskas

  2. Ljud färdas genom kabel i en sluten elektrisk miljö. Det finns ingen luft i denna, och det vill mana absolut inte heller ha. En viss mån syre finns, mer i billiga kablar, och av den som finns vill man att så mycket som möjligt ska ha "tappats" vid tillverkningen.

  3. En ljudsignal kan på sin höjd ses som tvådimenssionel. Sålänge du inte klipper av kabeln kommer det antalet inte att förändras.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:
  1. Ljud färdas genom kabel som en elektrisk samamnhängande vågform. Det finns som är öppet i en sådan, och det är heller inget som önskas

  2. Ljud färdas genom kabel i en sluten elektrisk miljö. Det finns ingen luft i denna, och det vill mana absolut inte heller ha. En viss mån syre finns, mer i billiga kablar, och av den som finns vill man att så mycket som möjligt ska ha "tappats" vid tillverkningen.

  3. En ljudsignal kan på sin höjd ses som tvådimenssionel. Sålänge du inte klipper av kabeln kommer det antalet inte att förändras.

Du misförstår mig helt. Det är svårt att beskriva ljud med ord, om man säger 'luftighet' och 'öppenhet' och 'tredimensionell/bred stereoperspektiv' beskriver man hur ljudet känns; jag menar bokstavligen inte att det finns luft i kabeln

Som sagt, det är svårt att övertyga någon, och jag tänker inte att göra det. Provlyssna så mycket du kan, bilda dina egna slutsatser, men bilda inga slutsatser innan du hade lyssnat! Man måste lyssna för att förstå hur musiken låter på olika anläggningar, det går inte beskriva med ord på ett bra sätt

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0rion:

Du misförstår mig helt. Det är svårt att beskriva ljud med ord, om man säger 'luftighet' och 'öppenhet' och 'tredimensionell/bred stereoperspektiv' beskriver man hur ljudet känns; jag menar bokstavligen inte att det finns luft i kabeln

Som sagt, det är svårt att övertyga någon, och jag tänker inte att göra det. Provlyssna så mycket du kan, bilda dina egna slutsatser, men bilda inga slutsatser innan du hade lyssnat! Man måste lyssna för att förstå hur musiken låter på olika anläggningar, det går inte beskriva med ord på ett bra sätt

Nej. Jag har läst hel del fysik och enligt vad jag har lärt mig så påverkar kablar inte så mycket. Placebo effekt skulle jag tippa på. Du vet att kabeln är dyr, du har läst/hört någonstans att den ska vara bra och tillföra det och det och då inbillar du dig att du hör det också.

Jag lånade faktiskt hem lite kablar från hifiklubben för något år sedan och provade, märkte ingen skillnad alls.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nej. Jag har läst hel del fysik och enligt vad jag har lärt mig så påverkar kablar inte så mycket. Placebo effekt skulle jag tippa på. Du vet att kabeln är dyr, du har läst/hört någonstans att den ska vara bra och tillföra det och det och då inbillar du dig att du hör det också.

Jag lånade faktiskt hem lite kablar från hifiklubben för något år sedan och provade, märkte ingen skillnad alls.

Nej, det är inte placebo, det är vad jag hör.
Jag bildar aldgrig några slutsatser vad gäller ljud på någon artikel eller rykte, jag lyssnar själv.
Jag har också läst en del fysik.
Jag har också lånat kablar från Hifi Klubben, bla den ena av märke X som då kostade 650 kronor och den andra av märke Y som kostade 1200 kronor, och X lät klart bättre. Jag kör med den nu. Har inte provat dyrare, mycket dyrare kan bara vara en önodig lyx och status grej men tycker att 500-700 kr på en bra kabel är ett måste om man vill den ljudkvalite av sin anläggning som anläggnignen faktiskt kan.

Men var glad att du inte hör skillnad. Bra för din plånbok.

You're not cursed with good ears

stavningsfel
Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Skrivet av 0rion:

Nej, det är inte placebo, det är vad jag hör.
Jag bildar aldgrig några slutsatser vad gäller ljud på någon artikel eller rykte, jag lyssnar själv.
Jag har ochså läst en del fysik.
Jag har också lånat kablar från Hifi Klubben, bla den ena av mäke X som då kostade 650 kronor och den andra av märke Y som kostade 1200 kronor, och X lät klart bättre. Jag kör med den nu. Har inte provat dyrare, mycket dyrare kan bara vara en önodig lyx och status grej men tycker att 500-700 kr på en bra kabel är ett måste om man vill den ljudkvalite av sin anläggning som anläggnignen faktiskt kan.

Men var glad att du inte hör skillnad. Bra för din plånbok.

You're not cursed with good ears

Altså, det är klart kablar ger skillnad, frågan är hur hörbar den är. Du får säkert samma förbättring på 500kr högtalaruppgradering som på 15000 kr kablar. För att inte tala om vad man får på några slantar akustikbehandling. Men hur man prioriterar är självklart upp till var och en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Förpesta inte den här tråden nu med massa dillande om högtalarkabel.

Gör en ny tråd om detta isf. Men innan ni gör det kan ni ju läsa den här tråden på Faktiskt, och speciellt artikeln och kommentarerna från Ingvar Öhman, en erkänd högtalarkonstruktör.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Vanlig EKK rekommenderas tex till hans system som spelar skjortan av det mesta som hittills visats i den här tråden...

Men det är alltid enklare att köpa dyr kabel och intala sig att det gör stor skillnad, när det är så mkt bökigare (och svårare) att göra insatser som verkligen gör skillnad - akustiken i rummet.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

[QUOTE="n_sandstrom;13152378"]Altså, det är klart kablar ger skillnad, frågan är hur hörbar den är. Du får säkert samma förbättring på 500kr högtalaruppgradering som på 15000 kr kablar. För att inte tala om vad man får på några slantar akustikbehandling. Men hur man prioriterar är självklart upp till var och en.

Skickades från m.sweclockers.com[/QUOTE

500kr högralaruppgradering lol

om dina gamla kostade 500 kr då kan jag hålla med din påstående.

Du kan faktiskt vara under placebo effekt pga att du läst fysiken att kablar gör ingen skillnad, därför har du färdiga slutsatser... Men våra öron är så känsliga och hjärnans 'signalbehandling' är så advanserat att vi människor kan med bara två öron höra så mycket, bla var ljudkällor befinner sig i rymden, med högt dynamisk omfång och över ganska stor frekvensband... Så en relativt liten skillnad signalmässigt kan upplevas mycket mer ljudmässigt, kanske inte av alla, men av många. Jag var ungefär lika skeptisk som du för 5-6 år sedan

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Förpesta inte den här tråden nu med massa dillande om högtalarkabel.

Gör en ny tråd om detta isf. Men innan ni gör det kan ni ju läsa den här tråden på Faktiskt, och speciellt artikeln och kommentarerna från Ingvar Öhman, en erkänd högtalarkonstruktör.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Vanlig EKK rekommenderas tex till hans system som spelar skjortan av det mesta som hittills visats i den här tråden...

Men det är alltid enklare att köpa dyr kabel och intala sig att det gör stor skillnad, när det är så mkt bökigare (och svårare) att göra insatser som verkligen gör skillnad - akustiken i rummet.

Jag pratade faktiskt om signalkablar, inte om högtalarkablar

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0rion:

Jag pratade faktiskt om signalkablar, inte om högtalarkablar

Kom inte och säg att vi som inte tror på kabelmumbojumbo och annan ormolja har dåliga öron. Jag hör fint, finns inga problem med min hörsel.

Så du menar att du kan på något sätt övervinna fysikens lagar? T.ex om du ska inducera en spänning med spolar. Din primärspole har 600 varv och din sekundärspole har 300 varv. Du menar då att om du stoppar in 100v i primärspolen så kan du, bara du vill och använder hjärnans kraft, få ur 150v eller varför inte 300v i sekundärspolen? Nej, så funkar det inte riktigt. Säger fyisken att det är på ett vis så är det så, punkt slut.

Signalkablar, ja så länge dom är tillräckligt skärmade och inte plockar upp störningar så är det okej. Visst, kanske tappar några millivolt på lite längre avstånd men det är ju ingen fara direkt, bara höja volymen lite extra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kom inte och säg att vi som inte tror på kabelmumbojumbo och annan ormolja har dåliga öron. Jag hör fint, finns inga problem med min hörsel.

Så du menar att du kan på något sätt övervinna fysikens lagar? T.ex om du ska inducera en spänning med spolar. Din primärspole har 600 varv och din sekundärspole har 300 varv. Du menar då att om du stoppar in 100v i primärspolen så kan du, bara du vill och använder hjärnans kraft, få ur 150v eller varför inte 300v i sekundärspolen? Nej, så funkar det inte riktigt. Säger fyisken att det är på ett vis så är det så, punkt slut.

Signalkablar, ja så länge dom är tillräckligt skärmade och inte plockar upp störningar så är det okej. Visst, kanske tappar några millivolt på lite längre avstånd men det är ju ingen fara direkt, bara höja volymen lite extra.

Jag övervinner inte fysikens lagar.

Din transformator jämförelse är irrelevant, sa jag någonstans att kabel på mågot magiskt sätt förbättrar signalen? Nej. Jag sa bara att en bättre kabel överför signalen utan att attenuera den märkbart, så förstärkaren får en signal som är mer likt till vad din källa hade skickat.

Och jag tror inte på 'mumbojumbo', utan jag hör en tydlig skillnad, och många andra hör den också. Tron är något irrationellt, men du tydligen tror på något och därför går det inte resonera med dig langre. Slut.

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0rion:

Jag övervinner inte fysikens lagar.

Din transformator jämförelse är irrelevant, sa jag någonstans att kabel på mågot magiskt sätt förbättrar signalen? Nej. Jag sa bara att en bättre kabel överför signalen utan att attenuera den märkbart, så förstärkaren får en signal som är mer likt till vad din källa hade skickat.

Och jag tror inte på 'mumbojumbo', utan jag hör en tydlig skillnad, och många andra hör den också. Tron är något irrationellt, men du tydligen tror på något och därför går det inte resonera med dig langre. Slut.

Vad har du för åsikter om strömkablar?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Många är rädda för "kallt" ofärgat ljud, men tja, i längden är det absolut det som låter bäst. När musiken får tala för sig själv.
Ofärgat var även det jag var ute efter när jag valde mitt system ett par poster upp, dock i annan prisklass. Just förstärkarvalet lade jag inte så mycket krut på, men tja, den lät som tur var inte speciellt förvrängande när jag fick hem den.

Dom gör bra stärkare och så, inget ont på den punkten. men tja, när det kommer till prissättningen på deras tillbehör är dom lite väl fantasifulla.
Men å andra sidan, en förstärkare med HDMI för 20k är inte mycket värre än en utan för 17k.

Aha, lät som om NAD hade satt eld på din by i ditt tidigare meddelande. Jo deras tillbehör var lite väl dyra tyvärr. Men om jag för 3000:- kan använda mitt 2.0-system för~50k till TV/HTPC/Bluray så känns det bara dumt att inte slå till.

Håller fullständigt med om att kallt (rent) ljud är att föredra, speciellt med högupplösta digitala källor då upplösningen och klarheten kommer fram på ett helt annat sätt och de individuella instrumenten framträder tydligare. Hade jag däremot lyssnat mycket på house/dubstep eller liknande hade jag nog valt helt andra komponenter.

Permalänk

Fast Nad's 218 thx slutsteg är ju inte direkt känt för att vara färgat utan mer att vara ett neutralt kraftpaket....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Fast Nad's 218 thx slutsteg är ju inte direkt känt för att vara färgat utan mer att vara ett neutralt kraftpaket....

Ja det är ju det jag säger. Att jag valde NAD för jag vill ha ett så neutralt ljud som möjligt.

Permalänk
Skrivet av heddan:

Aha, lät som om NAD hade satt eld på din by i ditt tidigare meddelande. Jo deras tillbehör var lite väl dyra tyvärr. Men om jag för 3000:- kan använda mitt 2.0-system för~50k till TV/HTPC/Bluray så känns det bara dumt att inte slå till.

Håller fullständigt med om att kallt (rent) ljud är att föredra, speciellt med högupplösta digitala källor då upplösningen och klarheten kommer fram på ett helt annat sätt och de individuella instrumenten framträder tydligare. Hade jag däremot lyssnat mycket på house/dubstep eller liknande hade jag nog valt helt andra komponenter.

Finns säkert externa lösningar som gör det lika bra med billigare, men tja, helt klart trevligt att ha allt i samma paket. Hade jag haft samma stärkare hade jag antagligen svalt min stolthet och gjort samma sak

Av den lilla renodlade dubstep jag hört så ska man ha så dåliga komponenter som möjligt för det. Det låter bara värre och värre när man går upp i klass

Men, nu börjar tråden tappa sitt syfte, bilder på anläggningar! Hur går det med dina bilder? Jag är rätt nyfiken på hur dina högtalare ser ut i en hemmamiljö.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av 0rion:

Jag övervinner inte fysikens lagar.

Din transformator jämförelse är irrelevant, sa jag någonstans att kabel på mågot magiskt sätt förbättrar signalen? Nej. Jag sa bara att en bättre kabel överför signalen utan att attenuera den märkbart, så förstärkaren får en signal som är mer likt till vad din källa hade skickat.

Och jag tror inte på 'mumbojumbo', utan jag hör en tydlig skillnad, och många andra hör den också. Tron är något irrationellt, men du tydligen tror på något och därför går det inte resonera med dig langre. Slut.

Ställer du upp på en ABX test ?

undrar Johny Grenander

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenander:

Ställer du upp på en ABX test ?

undrar Johny Grenander

Jag kör A/B test. Så nej, det är inte på någon vetenskaplig niva, så i princip kan jag inte bevisa något. Min poäng är att skillnaden finns och det är inte svårt alls att höra den. Ska göra en riktig, 'double blind' test någon gång...

Mvh 0rion

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0rion:

Jag kör A/B test. Så nej, det är inte på någon vetenskaplig niva, så i princip kan jag inte bevisa något. Min poäng är att skillnaden finns och det är inte svårt alls att höra den. Ska göra en riktig, 'double blind' test någon gång...

Mvh 0rion

Du upplever skillnad,du hör inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag får väl föregå med gott exempel och posta lite bilder på det som är viktigast av allt för ljudet (eftersom det är en sån tråd), jag var å grävde lite i mina gömmor och hittade 35 000kr ? kablar iallafall
Purist audio

Siltech

Furukawa

Audioquest

Van den hul

Jag har nog lagt ut 200 000 kr på sånt junk sedan jag började med hifihobbyn, av kablarna här ovan är det nog bara VDH Thunderline som kan kallas prisvärd, den är snygg och inte så dyr, det är inget fel på de andra men inte låter de bättre än billigare saker, idag är det Supra och HQM kablage jag lyssnar via och jag har sålt av alla dyrare kablar, har i princip ingen kabel som kostar över 10 000kr/m kvar, än mindre använder jag dem.
Jag har blindtestat och ändrat mig, idag tror jag på andra saker än Jim Aud och Jorma Koski, troligen för att jag har blivit klokare och fått bättre förståelse för vad som är viktigt, kabel är inte helt oviktigt, men bara det är en "sund" kabeldesign som inte är nått rent budgetbygge där tex skärmen eller kontakterna är dåliga eller liknande så brukar det mesta fungera väldigt bra ljudmässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du upplever skillnad,du hör inte.

Ursäkta, skrev det fel, svenska är inte mitt första språk

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy