Permalänk
Medlem

Några småmoddar

Som vissa vet så har jag ju det som projektarbete nu i 3an att modda och klocka skiten ur min dator och båda delarna har gått bra men det har väl inte blivit så speciellt mkt gjort. Jag hade lite tråkigt igår och tänkte att jag skulle dra ut tummen ur röven o modda lite så att det blir klart ngt gång. Jag trodde inte det skulle ta så lång tid som det tog, med tanke på att det tog runt en timme att mäta, rita, såga o slipa till håler för radiatorn i taket. Till att börja med hade jag köpt det gallret som komplett har men det är ju till för en trippelradiator så jag fick såga till det och jag är ganska nöjd. det enda är det att materialet det gallret är gjort av är STENHÅRT och det va inte lätt med plåtsaxen. Många kanske undrar varför chassit är så smalt om man läst min tidigare logg så kan jag inte säga annat än vissa personers misstankar var rätt. det va lite stort men även för att de vinkeljärnet som sitter där nere längst fram sprack för att de va pressad aluminium som inte är så speciellt bra.

För att få plats med radiatorn i taket så behövde jag flytta ner nätagget och det blev faktiskt bra. Det känns som att den är mera ivägen när den är där uppe än där nere. Här gjorde jag en liten testmontering bara så att det inte visade sig efter jag skurit upp hålet i taket, att jag inte kan ha nätagget där nere utan måste flytta upp det igen

Här är det utmätt och utritat var radiatorn ska sitta

Och här är det utsågat. Efter att jag fimpat ena stackern så va de inte lätt o få bort glasfiberspackeln utan det blev till att slipa det som satt som bäst.

Jag satt sen hela morgonen idag och drog kablarna så fint det gick och trots att jag inte är helt klar så e jag väldigt nöjd.

Jag gjorde även så att jag bytte till en PUR slang jag köpte av misstag för ett tag sen bara för att jag ville testa o köra med lite "raka linjer" nämligen och jag tycker det är riktigt snyggt vissa påstår att vinklar hämmar flödet men det är de värt isf för pumpen flåsar på tillräckligt ändå så... Jag hade inte tillräckligt med vinklar för hela systemet och eftersom slangen har en enorm bockningsradie så får jag vänta med det. Fler vinkar är beställda och jag tror dom kommer på tisdag. Samtidigt som jag lackar om taket på chassit jag ska passa på att lacka om min lilla radiatorn för den har fått lite stryk där av ngn anledning.

Jag kommer med lite fler bilder allteftersom jag gör nya moddar. Ngn dag denna veckan ska jag gravera baksidan på datorn och när jag har målat taket ska de graveras med. Jag ska även fylla igen den tomma biten mellan de främre hörnlisterna asså ovanför start-knappen. Det ska även spacklas igen i dom hörnlisterna och hela taket kommer bli en jämn yta.

Visa signatur

:)

Permalänk

skit snyggt... ge mig den fimpande lådan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
skit snyggt... ge mig den fimpande lådan

Den blir vi nog två om ;p

OnT: Blir nog ballt. Synd bara att du inte fick ihop det där med 2 stackers... Lägg gärna upp lite fler bilder på övriga sidorna av chassit oxå

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

nice.
när nu är vi tre

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

det är inte mkt kvar av den. jag glömde även skriva det om att jag var tvungen o byta bottendel mellan chassina o så pajjade ju ena vinkeljärnet så de e inte mkt o ha.

Visa signatur

Permalänk

MK plåten bör ju vara hel iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ok, bilder på vraket? Kanske går att bygga NÅGOT av det iaf..

Visa signatur

Permalänk

Thunderinternet jag skänker min del till dej

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

det är inte mkt kvar av den. jag glömde även skriva det om att jag var tvungen o byta bottendel mellan chassina o så pajjade ju ena vinkeljärnet så de e inte mkt o ha. men vill ni så kan jag lägga upp en bild på de som e kvar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
skit snyggt

roflmao

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torandi
roflmao

vad är det som är så skoj? jag gissar på att du inte håller med det thunderinternet sa om att de va skitsnyggt så du kanske kan säga vad det är för ngt som är fel o kanske säga hur du skulle vilja ha det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort med radiatorn i taket sådär
Men vad ska du göra me hålet som blir kvar efter nätagget vid taket?

Permalänk
Medlem

de finns täckplåtar som man fick med chassit men jag orkade bara inte sätta dit den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
vad är det som är så skoj? jag gissar på att du inte håller med det thunderinternet sa om att de va skitsnyggt så du kanske kan säga vad det är för ngt som är fel o kanske säga hur du skulle vilja ha det.

OFF: Kan vara att han särskrev...

ON: Jag gillade att nätdelen låg där nere, ser mkt luftigare ut. Dessutom var jag inte säker på om datorn stod upp och ner eller inte

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProwIer

ON: Jag gillade att nätdelen låg där nere, ser mkt luftigare ut. Dessutom var jag inte säker på om datorn stod upp och ner eller inte

ah jag tänkte inte på säskivningen hehe

fördelen med nätagget där nere är ju att den tar lite luft o drar genom grafikkorten då att minnena hålls liite svalare. om det blir ngn skillnad märker vi sen när jag börjar klocka.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProwIer

läs min singnatur tack

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

det är inte mkt kvar av den. jag glömde även skriva det om att jag var tvungen o byta bottendel mellan chassina o så pajjade ju ena vinkeljärnet så de e inte mkt o ha. men vill ni så kan jag lägga upp en bild på de som e kvar

Lägg upp en bild på skönheten så får vi se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är bättre än att köpa två stackers, såga isär en och sätta ihop det till 1½stacker på höjden, för att sedan ångra sig och sätta ihop dem på tvären?
Jo, göra samma sak, fast ångra sig igen och försöka lappa ihop det till en Stacker :p.

(Alltså, jag kunde inte hålla mig )

Skall du eloxera om chassit när du är klar? (Eller är det stål?)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Rushdie: jo men nu pajade ju ena delen så de vore som att traska omkring med en varböld som vägde lika mkt som en själv jag vet inte med eloxeringen. de vore nice o eloxera men vet inte var man kan göra de där jag bor eller vad de kostar (bor i mölnlycke en mil utanför göteborg om ngn vet ngt ställde där)

ngn som har tips på några småmoddar man kan göra? (seriösa saker som inte kostar allt för mkt vill jag ha)

EDIT: i eftermiddag kommer de slangvinklarna jag har beställt och då ska resten av slangarna bytas ut. Hela vattenkylningssystemet ska plockas ner i beståndsdelar och rengöras eftersom att de va såhär att för runt en vecka sen så försökte jag klocka lite när de va -12 grader ute o radiatorerna låg i en stor balja snö o jag hade så strött i en massa salt för att snön får lägre frystemp. det enda va det att av ngn helkonstig anledning så tror jag det kom in lite salt i systemet (vetefan hur eftersom det inte läcker ngn stans) så måste skölja rent allting. Jag ska även börja lite att fixa de jag sa innan om den plasten som sitter ovanför start-knappen där. jag har knappast tillräckligt med glasfiberspackel som jag gillar väldigt mkt men jag ska göra så mkt jag kan Jag funderar även på om jag ska gravera dörren på baksidan med ngt fint

EDIT2: Jag blev nu klar med slangningen igår och det blev bra men nu så dels verkar inte silentwhisper funka som det ska o jag får ingen ftp kontakt med min server men ska se om jag får igång det i eftermiddag så jag kan kasta upp bilder.

UPDATE:
Nu har jag till slut fårr kontakt med min server och här kommer då en fin bild på när jag bytte ut slangarna till transperenta slangar och vinkelkopplingar.

själv tycker jag det blev riktigt snyggt men kanske blev lite väl många nere vid grafikkorten men det behövdes eftersom den va så hård den slangen. att få på den på grafikkorten va ju nästan omöjligt. jag var tvungen till att värma den med en tändare så att den blev mjuk och sen passa på att töja ut den med en tång och snabbt som fan dra på den innan den svalnade igen och drog ihop sig.

Visa signatur

Permalänk

fin liten fläkt på radiatorn;)

Permalänk
Medlem

vilken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

vilken?

Tror han menar fläkten till hp-kylningen från nordbryggan.

Snygg slangdragning. Jag har inte sett någon inluftsfläkt i front eller botten? Kör du med något, eller är det bara ut som gäller? (Har ingen inluft heller så )

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Rushdie: aha tackar. jag har bar 1 inblås som sitter framför diskarna men hela fronten, sidan, botten och baksidan är ju galler så de lär inte bli undertryck hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul den dagen då en slang lossnar och nätagget blir blött

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Wooe: jo men dom sutter fast bra, men eventuellt så ska jag vända på nätagget så att fläkten kommer neråt men då gör den mindre nytta.

Visa signatur

Permalänk

Har du några bilder på fronten av lådan när du plockat bort plastdelen upptill och sen skulle jag vilja se nån bild på radden i taket

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

japp här har du 2 färska bilder fast hörnlisterna sitter inte fast just nu. (jag har satt dit switchen för ccfl röret där FW porten sitter för jag använder den ändå inte passar ganska bra om man kunde fimpa texten)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser bra ut

Visa signatur

Me are Ownz0r

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajm00n
ser bra ut