Vilken sida på fläkten blåser in resp ut ?

Permalänk
Medlem

Vilken sida på fläkten blåser in resp ut ?

Hej,

Nu kommer en nybörjarfråga antar jag. Jag har precis köpt en 120mm fläkt:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37973&ref=Pricerunner&td...

Jag ska montera den så att den suger in luft i nedre fronten på chassit och sedan köpa en till som suger ut luft ovan bak. Men hur vet jag vilket håll fläkten ska sitta åt för att suga in luft ? Jag tycker jag känner lika stort luftflöde både framför och bakom fläkten.

Tex framsidan på fläkten enligt bilden, suger den IN luft ?

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Amd Phenom II 550 BE @ 3.3 Ghz | Corsair XMS2 4 x 1 GB 800Mhz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H| Radeon 4870 512MB | WD Caviar Black 640GB 32MB + 500 GB WD5000 SATA 16MB | Nec 3550A DVD-RW | ColorCase 6AR6 with Corsair 650 Watt

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det brukar finnas en pil på sidan av fläkten som visar åt vilket håll luftflödet går.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Otfast är det så att den sidan där motorn och det sitter på, den sidan blåser det åt=)

Permalänk
Medlem

Om det sitter en ettikett på ena sidan så blåser den ditåt.
Annars kan du ju alltid prova att koppla in den innan du har skruvat fast den så ser du ju direkt vettu

Permalänk

håll ett snöre framför den då den blåser så ser du

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Problemet var väl lite att jag tycker det blåser både fram och bak och kan inte avgöra vilket hålla det blåser mest åt.

Men om jag förstår "soulis" så är det så att framsidan på fläkten där etiketten sitter BLÅSER IN luft ?

Visa signatur

Amd Phenom II 550 BE @ 3.3 Ghz | Corsair XMS2 4 x 1 GB 800Mhz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H| Radeon 4870 512MB | WD Caviar Black 640GB 32MB + 500 GB WD5000 SATA 16MB | Nec 3550A DVD-RW | ColorCase 6AR6 with Corsair 650 Watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saintus
Tack för alla svar.

Problemet var väl lite att jag tycker det blåser både fram och bak och kan inte avgöra vilket hålla det blåser mest åt.

Men om jag förstår "soulis" så är det så att framsidan på fläkten där etiketten sitter BLÅSER IN luft ?

När du skriver BLÅSER IN blir det väldigt förvirrande. Jag brukar säga suga in och blåsa ut.

Angående riktningen det blåser kan du enklast se det genom att titta på fläktbladen. De är aningen rundade på nästan alla fläktar. Tänker man efter lite förstår man snart åt vilket håll det blåser.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden !

Hur funkar det med cpu fläktar och grafikkorts fläktar, blåser alla cpu fläktar ut eller spelar det nån roll på vilken cpu kylning man har ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterious
Lånar tråden !

Hur funkar det med cpu fläktar och grafikkorts fläktar, blåser alla cpu fläktar ut eller spelar det nån roll på vilken cpu kylning man har ?

Ingen cpu fläkt blåser ut. Dom blåser antingen neråt eller längs med moderkortet, gpu fläktar kan däremot blåsa ut t ex Hightechs IceQ och Artic Coolings Silencer serie.

Permalänk
Medlem

Din chassifläkt ska du sätta med ettiketten ut från lådan. Det är det hållet luften kommer att blåsa. När du monterar in fläkten inne i lådan ska alltså ettiketten vara mot lådan. Då kommer fläkten suga varm luft innefrån lådan och blåsa ut den.

Ta även bort ett par metallbläck som sitter för oanvända PCI platser för att få mer inluftströmning. Det viktigaste är att luften kan cirkulera på ett bra sätt.

/Z

Permalänk
Medlem

en vanlig fläkt blåser inte alltid mot etiketten, beror helt på tillverkare.
Kolla pilarna som finns på sidan av fläkten, ena pilen visar i vilken riktning fläkten snurrar å andra pilen hur den blåser.

CPU-fläktar är en helt annan grej, där får man i vissa fall känna efter (om kylaren t.ex. är en zalman CNPS 7000 eller 7700 för att ta ett exempel)

Det finns ingen standard som säger att en fläkt på en CPU-kylare ska blåsa mot eller från kylaren, det beror helt på hur själva flänsen är skapt!

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

Håll inte handen 1cm framför fläkten! Håll den typ ca 5-10cm ifrån så BORDE du känna av fläkten!

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Gäst

arctic coolings fläktar blåser på andra sidan etiketten