Permalänk
Medlem

scaleo 800s

Hej
har en fujitsu scaleo 800s och har köpt en segate baracuda 300 gigs disk men får bara ut 128 gig från disken har kollat så large file är enablat kör win xp pro sp2. kan det vara så att datorn inte klarar av stora diskar har 2 st 150 gigare i som fungerar perfekt. Provade även sätta disken i extern usb låda men med samma resultat

MVH/H

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tror inte detta står i faq:en jookeer

Jag skulle gissa på att disken är felbyglad vilket ställer själva disken i icke "big lba" eller vad tusan det nu heter

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Felbyglad menar du där man ställer in master/slave mm eller finns det någon annan inställning ? Har förövrigt läst FAQ´n både en och två gånger men hittar tyvär inget svar där.

MVH/H

Permalänk
Medlem

Det finns ibland en bygel för big lba, lga eller vad det nu heter, kolla i installations instruktionen för disken så ser du om den finns.

Annars vet jag faktiskt inte om det inte bara är så att resten av disken bara inte är formaterad.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ultra ATA/133 PCI

Har tydligen en intel 82801eb ultra ATA controller och på seagats hemsida står det att man behöver ett Ultra ATA/133 PCI kort för att kunna köra Large disk

"Large disc requirements
Use a 48-bit compatible Ultra ATA/133 PCI host adapter card or connector
on your motherboard."

Nån som vet om det skulle fungera att köpa ett 133 kort och köra från det för att få utt 300 gig eller klarar inte moderkortet av det ? har ett fujitsu D1627 moderkort med 865pe chipset.

Om det fungerar att köpa ett Ata 133 pci kort är det nån som har nått tips på nått bra kort ?

MVH/H

Permalänk
Medlem

Det fungerar att köpa ett pci kort för Pata 133 MB/s.

Ta det billigaste om du inte ska använda raid 5 eller liknande, vill du vara säker kör på promise eller HighPoint.

MVH

Visa signatur