Min chassifläkt har plötsligt börjat låta som en gräsklippare? Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Min chassifläkt har plötsligt börjat låta som en gräsklippare? Vad kan det bero på?

Jag fattar inte den bara började brumma som bara *** när jag en dag skulle sätta på datorn. Sedan dess har den brummat som den aldrig gjort förut. Innan lät den ingenting. Någon som har någon aning om vad det kan röra sig om?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk

den håller på o gå sönder..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

dom håller inte i all tid och evighet.... skaffa en ny!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
den håller på o gå sönder..

Nee...
men testa o damsug den ja gjorde likadant me min brors dator
Kan ju säga att jag blåste me hög tryck in i nättagget... ATCHOOOOO!
typ 2 kilo dam
Fast de va graffe fläkten i hans fall men DAMSUG!

Edit: såg inte att de va chassi fläkten

Permalänk
Medlem

cS_mAnIaCx: Tackar för dagens dumma råd!

Köp en ny, kostar inte många tior.

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

när fläkten är väldigt gammal och sliten har kullagren eller den glidyta den glider på en förmåga att slitas ut.och nu när fläkten snurar gör den samma sak som om du sätter snurr på en 1-krona, du vet precis innan kronan slutar snurra. mellan själva fläkten och glidytan blir det ett litet mellanrum som får fläkten att vibrera. dett kan vara felet. va felet på min. de enda sättet är att köpa ny, om du inte är över teknisk och har en tunn film av de bästa glidmedlet nånsin.

säg mig vad din fläkt heter så får jag se om de är samma som min gamla.

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk

annars så bakom klisterlappen så kan man ta sönder fläkten rengör axlen o spruta på något glidmedel.. fixade en fläkt för den snurrade sakta men den återgick till samma problem 3 månader senare...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kör på med flytande margarin.. då pajjar dom, sen kan du köpa nya.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Kör på med flytande margarin.. då pajjar dom, sen kan du köpa nya.

Är du säker? Tror det kan funka ganska så bra, förutom att det kanske luktar lite mindre gott efter nån vecka.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

tror som någon sa att fläken börjar gå sönder.. och en ny fläkt kostar inte många kronor...

Permalänk
Medlem

...Eller så kanske nån kabel helt enkelt råkar nudda vid fläktbladen?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Mitt minitower låter också lite gräsklipparlikt, men enbart vid uppstart. Det kan inte vara nån chassifläkt då jag inte har någon extra (finns inte plats). Vilken fläkt strular isf?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Törminejjtorr
Mitt minitower låter också lite gräsklipparlikt, men enbart vid uppstart. Det kan inte vara nån chassifläkt då jag inte har någon extra (finns inte plats). Vilken fläkt strular isf?

Kan ju vara nätaggets, processorns, moderkortets- och grafikkortets eventuella fläktar? Bara prova dig fram, stoppa fläktarna en och en (med fingret) och starta datorn, låter det inte gräsklipparlikt är det ju den fläkten du stoppat som låter. Mer än 30 sekunder är inte rekommenderat att stanna en fläkt med fingret, dels kan du bränna motorn, dels kan du skada (läs överhetta) komponenten den sitter på.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
... fläkt med fingret, dels kan du bränna motorn ... [/B]

Fel.
Den typen av motor som sitter i alla fläktar i en modern dator är så kallade borstlösa motorer.
De tar inte skada av att stoppas.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

Altså jag fattar väl att jag måste köpa en ny men eftersom jag inte är så kunnig är jag ju nyfiken. Men ok jag köper en ny.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080