Asus A8R-MVP Deluxe & Asus EAX1900XTX problem

Permalänk

Asus A8R-MVP Deluxe & Asus EAX1900XTX problem

Jag undrar om någon kunde hjälpa mig med mina nya datorkomponenter som inte fungerar korrket. För att det skall vara lättare skriver jag i punkter:

1. I enhetshanteraren hittas inte grafikkortet - Ett gult frågetecken visas på enhetssymbolen.
2. Installerar drivrutiner för grafikkortet Catalyst 6.3 därefter gör jag en omstart
3. Bildskärmen slocknar precis innan man kommer in i Windows. Det nya läget fungerar inte. Jag gör en ny omstart.
4. Startar Windows med de senaste fungerande intällningarna. Försöker installera DirectX 9.0c men det vill inte installeras ordentligt(trycker på " Jag accepterar avtalet" sedan "Nästa" men kommer direct till "Slutför" utan att dei installeras).

Athlon 64 4800+
Asus A8R32-MVP Deluxe CrossFire Ready
Asus EAX1900XTX 512MB DDR3
1,5GB DDR
Seagate Barracuda 200GBx2
Bridge 19" CRT
Thermaltake PurePower 460W Blue Light

Permalänk
Medlem

Standardrutinen.
Installerat Win XP SP 2? DirectX 9 ska installeras med SP 2 så, dock kan vissa spel behöva en lite nyare uppdatering av DirectX 9. Men den som kommer med SP 2 funkar bra för de flesta.
Moderkortsdrivrutiner?
Grafikkortsdrivrutiner?

Du nämnde inte om hela datorn är ny eller om det bara är grafikkortet, kör du från en ny installationen eller bara bytt kort och ominstallerat drivrutiner?

Permalänk

De nya komponenterna är moderkortet, grafikkortet och nätaggregatet. Jag installerade drivrutinerna som kom med i kartongen sedan försökte jag med de nedladdade drivrutinerna från ASUS och ATIs hemsida. Vissa har skrivit att det beror på nätaggregatet som ger för lite ström. Jag har försökt med båda PCI-express platserna (Master och Slave). Har kollat om jag kopplat in den extra strömsladden till PCI-Express också. Har tänkt o skicka tillbaka komponenterna så de kan testa dem.

Har formaterat hårdisken och installerat Windows XP och drivrutiner många gånger nu. Börjar bli trött på det. Har oxå senaste BIOS 0311 till moderkortet.

Permalänk

BIOS 0309 är väl senaste? (ok de har lagt upp 0402 igen) har testat båda och de är väl inga större förbättringar. är nöjd med 0309 iaf.

moderkortet sägs vara minneskänsligt. testa alla stickorna var för sig och de som "passar" ihop i dc för att se om det är det...

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turrican2
De nya komponenterna är moderkortet, grafikkortet och nätaggregatet. Jag installerade drivrutinerna som kom med i kartongen sedan försökte jag med de nedladdade drivrutinerna från ASUS och ATIs hemsida. Vissa har skrivit att det beror på nätaggregatet som ger för lite ström. Jag har försökt med båda PCI-express platserna (Master och Slave). Har kollat om jag kopplat in den extra strömsladden till PCI-Express också. Har tänkt o skicka tillbaka komponenterna så de kan testa dem.

Har formaterat hårdisken och installerat Windows XP och drivrutiner många gånger nu. Börjar bli trött på det. Har oxå senaste BIOS 0311 till moderkortet.

Finns ett BIOS ute som löser många problem, inofficiellt.
http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=100818

Där är en "officiell" tråd om problem och lösningar med ditt kort, samt länk till beta-bioset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
BIOS 0309 är väl senaste? (ok de har lagt upp 0402 igen) har testat båda och de är väl inga större förbättringar. är nöjd med 0309 iaf.

moderkortet sägs vara minneskänsligt. testa alla stickorna var för sig och de som "passar" ihop i dc för att se om det är det...

Han har inte samma moderkort som dig och mig

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk

aha! a8r32... missledd av topic.

Permalänk

Sorry, joppepoppe för felet i titeln. Undrar om det finns nyare BIOS än 0311 till det här moderkortet. Annars tror jag att EAX1900XTX-kortet inte får tilräckligt med kräm. Ett nätaggregat med 460W kanske inte räcker till den. Därför kan inte moderkortet "hitta" den riktigt. Funderar på att montera en med 550W istället. Men inte förrän jag har skickat tillbaka delarna för test kanske.

Permalänk

hehe ingen fara... kör själv på ett 450W nätagg med datorn i sign. borde gå med ditt.

trist att behöva skicka tillbaka och dona. tror du ska testa lite först.

har du kollat igenom det som lezziter tipsade om?
har du testat minnena? kör memtest så som jag beskrev.
har du testat BIOS som lezziter tipsade om?

Permalänk

Skall kolla med minnena. En TwinMax 1024MB och två 256Mb TwinMOS. De står inte som rekommenderade minnen i manualen för moderkortet men de verkar fungera bra. Men felet kretsar kring grafikkortet. De borde fan testa komponenterna innan de ställer fram dem för försäljning. Speciellt om de ligger runt 6000-kronorsklassen. Skall försöka hitta någon som har ett annat liknande Radeon-kort. Kan inte skicka sakerna förrän jag har råd i slutet av månaden ändå så passar på testa grejerna själv.

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt vara nätagget. Testa gärna ett större.

Permalänk

Har läst en recention på internet angående EAX1900XTX. Det här kortet kräver minst 30A. Men det står också att om man har 450W eller över det så kan man vara lugn. Kan bero också vilken datorkonfiguration man har själv. Sedan har jag två hårdiskar i lådan. Komplett skall få tillbaka och testa grejerna i nästa vecka. Hoppas jag får byta nätagg oxå.

Ringde till Komplett supporten innan jag skickar tillbaka grejerna för att de skall testa dem. Jag berättade om mitt problem och killen svarade med att jag gjorde fel med installationen av drivrutinerna till grafikkortet. Jag är säker på att jag inte gjorde fel. Han sa också att det borde fungera med det nätaggregat som jag har. Jag har tyvvär inte någon annan nätaggrat eller en annan dator som jag kan testa med. Jag skickar tillbaka grejerna och hoppas att jag inte blir blåst på alla mina pengar.