Windows XP fattar inte SATA

Permalänk
Medlem

Windows XP fattar inte SATA

Har precis tjackat en Maxtor 200Gb SATA disk ( Diamondmax 10/200Gb SATAII 7200r. 6V200E0. ) till min Shuttle PC.. Datorn hittar den snyggt och fint men när jag försöker installera Windows XP så efter att allt initierats infor installationen (Innan man kommer in i Windows setupen för att välja disk etc) så säger windows:

"Det uppstod ett fel (32769) på rad 5218 i D:\xpsprtm\base\boot\setup\setup.c. Tryck på valfri tangent för att förtsätta."

Någon som vet vad det kan bero på? Disken hittas i BIOS och SATA är enabled. Det finns en bygling på disken som säger antingen "SATA 1.5Gb/s mode" eller "partial" beroende på hur man sätter byglingen, jag har provat båda. Har prövat på båda SATA kanaler.

HW:
Shuttle SN41G2v3
Nvidia Nforce2 chipset
1024Mb DDR PC3200 Twinmos
AMD Athlon XP 2400+
MSI Nvidia 6600GT AGP.

Någon som har en idé vad problemet är?

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Medlem

Jag antar att du tryckt på F6 vid installationen start och lagt in drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Nä faktiskt inte. Jag är lite av en färsking när det gäller SATA. Har nu på morgonen både hört och sett det ryktas om att man måste ha någon form av drivisar på diskett som man petar in i den fas du beskriver.. Är det några generiska drivrutiner eller är det beroende på modell?

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feffe
Nä faktiskt inte. Jag är lite av en färsking när det gäller SATA. Har nu på morgonen både hört och sett det ryktas om att man måste ha någon form av drivisar på diskett som man petar in i den fas du beskriver.. Är det några generiska drivrutiner eller är det beroende på modell?

Beror på modell.
Du borde ha fått en diskett med moderkotet/kontrollerkortet för detta.

Annars finns det på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Aaah.. Hygglo!

Tack ska ni ha, ska hem och pröva efter jobbet!!

Jahapp.. Nu har jag suttit och slitit utan att få det att funka. Kopplade in en floppy med nedladdade RAID och storage drivers från Shuttle, tryckte F6 vid installation, tilläggen installerades och sen när man ska välja att skpapa en partition så hittar Windows disken först men sedan när man skapar partitionen säger den att den inte kommer åt disken. Bootade även upp från floppy med Maxtors egna Maxblast 4 program. Den tuggar ett tag och spottar sedan ut sig att det den försöker kommar åt ligger för långt inbäddat. Körde även Maxblast 4 via Windows från min fungerande IDE disk igårkväll. Maxblast 4 hittar SATA disken och man kan sätta upp partitioner men sedan efter att det är klart hänger sig programmet och disken syns inte till, startar man om datorn så har inga partitioner skapats. Diskhanteraren i Windows hittar SATA disken som en odefinierad disk först men försöker man göra nåt med den så hänger sig diskhanteraren och säger att man inte kommer åt disken, därefter försvinner den ur vyn..

Jag börjar verkligen få slut på idéer nu. Kan det vara fel på disken? BIOS hittar dsiken finfint men så fort det har med Windows att göra så är det tvärstopp. Inte ens Maxtors egna program funkar..

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Medlem

Det är inte fel på någon av dina prylar ...tro mig. Däremot är Windows XP riktigt kinkig när det gäller speciellt SATA-drivrutiiner. Du måste prova flera olika varianter om du har otur. Det är oerhört viktigt att du laddar SATA - IDE rutiner och INTE SATA-RAID såvida du inte kör RAID. VIKTIGT !!!

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.