MSI s260/s270 värmeproblem samt grafikfrågor

Permalänk
Medlem

MSI s260/s270 värmeproblem samt grafikfrågor

Tjena snyggingar.

Jag har ett par frågor om MSI s260/s270.

Först och främst undrar jag om det är någon som kan bekräfta det ryktet jag hört att de här datorerna ska lida av att bli väldigt varma?

Vidare skulle jag uppskatta lite info på de här integrerade grafikkorten. Man kan på t.ex. Intels hemsida( http://www.intel.com/design/graphics/gma900/index.htm ) läsa följande:
"It also features acceleration for Microsoft* DirectX* 9 for 3D performance."
och
"The CPU is used for the first stage of 3D processing (geometry operations), while the integrated graphics device handles the rest of the 3D processing."

Allt det här är ju jättefint, men det säger inte mig nånting. Så min fråga är vad det här chipet egentligen kan? Enligt dells support för deras precis utgågna 630m som hade GMA900 så kunde man åtminstone spela HL1 på den, hon lät dock skeptisk till nyare spel. Det låter ju rimligt men det vore trevligt att få förklarat vad chipet accelererar och vad som måste mjukvaruaccelereras, samt om det är något speciellt man bör tänka åp

Är lite nyfiken på en Turion med ATI Radeon Xpress(s270 modellen) men jag tror inte jag vågar köpa det för alla säger att drivisarna för ati i linux är så dåliga.

Jag har heller inte lyckats hitta någon "subnotebook"(små/12" laptopts) med nvidia kort.. kanske de inte gör sånt? Det här Nvidia Go, är det ett sånt separat kort eller får det plats i en liten laptop?

Om det är någon som har testat XGL med något av de här grafikkorten får ni gärna berätta hur bra det fungerar.

Slutligen vore det bra att höra om någon som har nån av de har laptopsen kan säga om de är nöjda med dem, är jag bara dum som tänker köpa en laptop från MSI? Eller om det är någon som vet något annat angående linux som knepar med dem. Hade tänkt vara lat och köra ubuntu på den, men vissa saker kanske inte funkar out of the box/alls?

Tack på förhand.
/thnee

Permalänk
Medlem

Kolla på Sony Vaio, LG TX osv

Sj funderar ja på en Sony Vaio SZ1M lr något liknande efter sommaren om man har jobbat (dock 13.3" skärm o vikt på 1.85kg)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Problemet är då att jag inte har 18-20k utan snarare 10-12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thnee
Problemet är då att jag inte har 18-20k utan snarare 10-12

då får du nog nöjja dig med att ha ett integrerat graffe, jag skulle dock häldre försöka spara ¨nåra tusenlappar till och köpa en för 15-16 och då få ett dedicerat graffe

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"