Fast IP och dynamisk IP, fördelar/nackdelar?

Permalänk

Fast IP och dynamisk IP, fördelar/nackdelar?

Sitter på fast IP just nu, men har tankar på att byta till dynamisk IP så att jag kan få 5st IP adresser utav BBB. Med detta slipper jag använda en router som bara blockerar massa jobbiga portar etc.
Jag ser mest bara fördelar att byta, men vad är nackdelarna? :/

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Det blir svårare att koppla upp sig mot någon av dina datorer eftersom IP-adressen ändras men det går ju att lösa genom att skaffa en .no-ip address. Förutom det kan inte jag dirket komma på några nackdelar och att slippa använda en router måste vara underbart

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

mm exakt, skulle vara helt toppen utan router! fixa en trådlösswitch istället så kan morsan också få internet till sin bärbara.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

det är bara att stänga av dhcp i så fall

Permalänk
Medlem

ipadress med DHCP behöver inte betyda att den byts hela tiden, bara att den konfigureras automatiskt.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

En fördel med fast ip-adress är om du har konto på diverse ftp siter som kräver att du loggar in från samma ip-adress.

Sen tycker jag att en router med brandvägg är betydligt bättre/smidigare att ha än att hålla på med massa mjukvaru brandväggar på alla datorerna.
Att öppna/forwarda portar till olika datorer är inte svårt

Med en router får du också ett lokalt nätverk utan krångel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
ipadress med DHCP behöver inte betyda att den byts hela tiden, bara att den konfigureras automatiskt.

precis, att man ibland får olika ip addresser tilldelad är mest en bieffekt.

Permalänk

men jag har liksom inte större behov av fast IP. Driver ingen server, har inte ftp access.

Har man en Dlink så kan man max forwarda typ 10-15 portar (den jag har iaf). Så det är bara jobbigt, och det är ännu jobbigare när man vill lana spel eller annat som kräver portöppning.
Sen har jag ju lokalt nätverk utan krångel med en switch också, dock så är det olika IP adresser på alla datorer. Inte så ofta jag skickar filer till andra datorer ändå.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
men jag har liksom inte större behov av fast IP. Driver ingen server, har inte ftp access.

Har man en Dlink så kan man max forwarda typ 10-15 portar (den jag har iaf). Så det är bara jobbigt, och det är ännu jobbigare när man vill lana spel eller annat som kräver portöppning.
Sen har jag ju lokalt nätverk utan krångel med en switch också, dock så är det olika IP adresser på alla datorer. Inte så ofta jag skickar filer till andra datorer ändå.

Blir iofs mycket säkrare om du kör med en router också, NAT som de kallas.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Testpilot

Bredbandsbolaget tvingar inte på en nya ip-adresser särskillt ofta, jag brukar få samma adress varje gång jag startar datorn.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]