Världens största nätagg!

Permalänk
Medlem

Världens största nätagg!

Hej!

Farsan kom hem med en gammal IBM dator, så naturligtvis måste jag plocka den i bitar Då hittade jag detta nätagg, lite på 30cm långt och ca. 10cm brett.

Själva nätaggregatet.

Nätagget stånde, en Jolt burk för för att se hur högt det är.

Info

Permalänk
Medlem

nästan 200W, vad var det för modell på burken ?

Känner igen agget men kan inte placera det..
Så farligt var det ju inte

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
nästan 200W, vad var det för modell på burken ?

Känner igen agget men kan inte placera det..
Så farligt var det ju inte

Det var en IBM, men modellen vet jag inte.

Permalänk
Avstängd

Halvdan om man jämför med aggen i DigitalServer 5000/6000, 25KG & 840Watt..

Slänger man in den i standard ATX låda så upptar den ungefär 2/3 av lådan.

Men jag har öppnat och kollat in den och kan säga att det är 4st agg som är inbyggda i en, rätt så smart, går en så fungerar 3st

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Finns ju olika typer av redundanta agg att köpa, rätt nödvändigt i stora system

Har läst om att det finns mainframesystem där man kan byta moderkort och processorer under drift om det krävs, detta naturligtvis i stora system med mer än ett moderkort

Någon som vet mer ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Finns ju olika typer av redundanta agg att köpa, rätt nödvändigt i stora system

Har läst om att det finns mainframesystem där man kan byta moderkort och processorer under drift om det krävs, detta naturligtvis i stora system med mer än ett moderkort

Någon som vet mer ?

Cray-3 har ett redundant moderkort i varje 128 CPU-nod. När en modul pajar träder reserven in och den trasiga kan bytas under drift. Det var på 90-talet, numera finns fler system med denna egenskap. HP:s MIPS-servrar t ex, extremt redundanta, för kritiska banksystem mm. Fujitsu's Primepower system med Sparc V har redundans överallt. Till och med crossbar-switcharna är redundanta och om en CPU eller modul genererar fel så upptäcks och loggas detta tills Solaris bestämmer sig för att enheten behöver bytas ut och kopplar bort den utan dataförlust.

IBM's gamla nätagg var ofta udda formade. Min gamla PS/2 hade ett som var 7x12x40 cm (ungefär) och fyllde hela högra långsidan, från power-switchen på fronten till kontakten bakill.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

När det gäller stryktåliga system så finns det en rätt skön reklamfilm när en kille kör motorsåg i en tandem himalya maskin utan att den tappar några transaktioner. Det sprutar dock komponenter i en härlig takt...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Det där är ju ändå inte SÅ stort... sitter och stirrar på ett nätagg som är runt dubbelt så stort här på jobbet nu... Ser ut att ha suttit i något rack, säkert för att försörja diskar eller nåt.

Permalänk
Avstängd

På tal om både IBM och Cray...

IBM hade flera egendomliga nätaggskontruktioner varav flera hade mer kufiskt omfång med kanter, vrån och prång. Flera PC-datorer förut hade nätagg som sträckte sig längs en en sida, så strömkabeln kunde gå direkt in på baksidan, och knappen direkt på framsidan. Några datorer i IBMs PS/2-serie hade en ännu mer originell konstruktion. Nätagget liknande det på bilden. Det speciella var att strömknappen påverkade en hävarm av stål som gick rakt igenom datorn, och som i sin tur påverkade "ställdonet" på nätaggets utsida (inne i datorchassit). Observera att det inte var en tryckströmställare - det hade varit alldeles för trivialt - utan en vippströmbrytare, vars rörelse fortplantades genom hävarmen för att påverka ännu en vippbrytare på nätagets.

Världens största?

Tja, då har man inte sett nätagget i just en Cray:
http://static.cray-cyber.org/Umbau/LARGE/Freddy_on_MotorGener...

Edit: Vilken jävla länk... (Redigerad)

Detta är från en Cray, den klassiska modellen gjord som en vinröd pelare med soffor (rymmandes bl.a kylaggregat). Jag lär mig aldrig vilka crays som är vilka, så jag vågar inte sätta modellbeteckning på den (Cray Cyber?).

Nätagget är av en speciell typ, kallad motorgenerator. Som namnet antyder består det av en elmotor som driver en elgenerator. Med en motorgenerator har man total frihet att bestämma vilken el man vill konvertera till vilken. Bruksspänd trefas (måhända 2-800 VAC) till lågspänd likspänning är vad som sker i Crays motorgenerator, gissar jag.

(På fartyg, speciellt fyrbåtar, är motorgeneratorer också vanliga. Batterier [laddade av en huvudgenerator driven av ett huvud- eller hjälpmaskineri] driver en elmotor som driver en generator för fyrens lykta.)

Motorgeneratorer är främst aktuella där väldigt höga effekter ska konverteras, samtidigt som man behöver likström (eller bara har tillgång till likström), utan att behöva likriktare. Det är dock idag fullt möjligt att godtyckligt konvertera DC->DC och AC->DC med switchteknik, men att göra flerfasig växelström är oftast billigare med motorgeneratorer än med switchaggregat.

Edit: Det är uppenbart något konstigt med forumet. Jag kan inte redigera eller ta bort föregående inlägg, därav dupliceringen (knapparna existerar helt enkelt inte).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Forumet är visst inte helt buggfritt, men inlägget är borta nu

Nätagget i min ibm ps2/80 är av liknande dimensioner. Hittar ingen bild på det löst, men titta i vänsterkanten på denna bild:

Observera att hårddisken i mitten är 5,25" och ingenting annat. Kan vara bra som storleksreferens.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hade ett som va ungefär lika långt som det där fast det va lika brett hela vägen. Det satt i en IBM Netfinity 5000 tror jag det var. Grymt fin serverlåda det, om det ändå hade gått ha ATX moderkort i det...

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Hade ett som va ungefär lika långt som det där fast det va lika brett hela vägen. Det satt i en IBM Netfinity 5000 tror jag det var. Grymt fin serverlåda det, om det ändå hade gått ha ATX moderkort i det...

Hade själv en Netfinity 5500 ett tag.
Bra grejer