Permalänk
Medlem

Phunky:
Vet du hur det blir med flera IP-adresser? Kommer comhem införa det till alla andra comhemkunder eller kommer dom kanske plocka bort det från oss fd upc kunder?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Phunky:
Vet du hur det blir med flera IP-adresser? Kommer comhem införa det till alla andra comhemkunder eller kommer dom kanske plocka bort det från oss fd upc kunder?

Läs igenom denna tråden,(såsom jag just gjort) ..så förstår du nog meningslösheten i din fråga ..

"minst 24/8 innan årskiftet"...Yeah Right.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Ähhh, lägg ner nu för fasen! Phunky forwardar bara det han har hört från sina chefer och hävdar väl inte att han innehar hela sanningen.

Phunky: Undrar bara av ren nyfikenhet, hur många städer som är uppgradera, när göteborg ska uppgraderas osv. Tyckte det var kul att följa hur comhem bytte nät från telias till banverkets, vilket också var helt meningslöst i praktiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Läs igenom denna tråden,(såsom jag just gjort) ..så förstår du nog meningslösheten i din fråga ..

"minst 24/8 innan årskiftet"...Yeah Right.

Jag förstår inte vad meningslösheten är med att fråga om jag får behålla mina ipadresser eller om det blir en ipadress som för de vanliga comhemkunderna?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Hehe gött att man har Bahnhofs uberstabila fiber med 10 ip in i kåken:):).

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja veta om det kommer bli mer än 1 IP adress så småningom?

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

x1zt: Om jag tänker utifrån nyttan för er som kunder och förtretet det ställer till med för kundtjänsten (både administrativt och supportmässigt) så ser jag nog hellre att de tar bort möjligheten till fast ip helt. Man behöver aldrig fast ip numera. Fungerar prima med DynDNS osv. För de som redan har tjänsten med fast ip via F.D. UPC så tror jag nog att de får behålla den ivf men nyförsäljning kanske stoppas. Inte hört något om detdär så kan bli åt båda hållen.

frostfield: Vet ej vilka orter som gått över hittills, Visby och Värnamo bla annat har jag för mig men efter bytet är jag osäker på om de utökar frekvensomfånget direkt eller senare. Att det blir docsis 2.0 på orten ger ingen förbättring sålänge de inte utökar det. Således, vissa orter är uppgraderade till docsis 2.0 men alla är inte helt klara för 24/8 pga frekvensutökningen inte är klar och belastningarna inte är bortjobbade. Ingen aning vad de har för schema för sina orter i övrigt. Om man får tro på ryktet så skall ju tjänsterna vara klar i maj och då är troligen Göteborg och Stockholm sist ut i april. Det är ju trotts allt de största comhemorterna med flest kunder och mest nät att gå igenom för att ta bort störningar. Spelar ingen roll för er egentligen, de i Visby kan inte teckna nån 24/8-tjänst före er endå.

Bogey: Det är kanske möjligt att jag skrev 24/8 (eller kanske ännu mer) innan årskskiftet men jag har bara för mig att det var högre download än 8mbit jag nämnde. Ni som lever för detta forum kan leka med att leta igenom denna monstertråd efter det påståendet. Jag behöver inte försvara mig gentmot dig vad jag än må ha skrivit. Jag framför bara vad som ryktas och om du vill hänga mig för det förstår jag inte varför du är så himmla irriterad av att 24/8 inte blev klart för 1-2år sedan som ju också bara var ett rykte i min mening.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

det finns ingen tjänst som erbjuder fast ip hos f.d. upc. däremot så är det vanligt att man behåller den ip-adress man en gång fått via dhcp, så länge man inte byter mac-adress på nätverkskortet.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Medlem

Ja jag fick för mig det också och var tvungen att kolla på comhem's hemsida. F.D. UPC-hushåll har bara tillgång till fler än 1ip per modem. Dvs det fungerar lika bra med en hub som router. Eftersom de flesta har en router numera så spelar det föga roll om comhem tar bort möjligheten framöver.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Skulle inte klara en dag utan Switch.

Router = skräp :/

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

fart

På hisingen hos hos mig har ja 15mbit nu på lördag kvällen, det e det bästa resultat ja fått sendan i november, så nåt har dom ju gjort! inget att klaga på, dock verkar ju inte dns vara så stabil, nån som vet nån annan som fukar me comhem?

//snabbis

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
... men efter bytet är jag osäker på om de utökar frekvensomfånget direkt eller senare. Att det blir docsis 2.0 på orten ger ingen förbättring sålänge de inte utökar det.

Mja, 2.0 med samma bandbredd och antal uppströmmar har potential att ge 50% mer total kapacitet per uppström genom att byta till en högre modulationsform (QAM64) som det inte finns stöd för i EuroDOCSIS 1.x. Samtidigt finns det en del ting i 2.0 för att hjälpa till att få en bättre signal i returen: möjlighet till längre preamble med högre energi för att CMTS kan faslåsa bättre, möjlighet till mer FEC, bättre schemaläggning av tidsluckorna osv.

Men ska de stödja 8 Mbps upstream så behöver de gå upp till 6,4 MHz bandbredd per uppström. Det ställer dock till med två ting. Det första som Phunky nämner är att det kan vara dåligt med plats i returbandet för de breda uppströmmarna om det inte är utbyggt till 55/65 MHz, samt att kvalitén på de ej uppgraderade kan vara undermålig. Dessutom kan inga DOCSIS 1.x modem finnas på de breda kanalerna då de inte klarar av att sända 6,4 MHz brett. Antinga måste alla de bytas ut på den noden eller en parallell lösning byggas för 1.x-modemen

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Medlem

kneppis: Teknisk förklarat helt korrekt. comhem kommer dock inte bygga en paralell lösning för sina äldre modem. De skall vara utbytta för länge sedan och sitter någon fortfarande med docsis 1.1/1.0 modem så slutar det tvärt att fungera.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Jaha så nu gäller inte längre vad som stod på comhems sida oktober-06, "24/8mbit till comhem kunder Q1 2007" ? Var iofs inte helt oväntat men någongång så hade man hoppats på att comhem skulle vara i tid, men men Q1 2010 kanske...

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Har haft 24/8 sen UPC tiden och det har funkat klockrent dygnet runt, gick över till comhem 24/8 det fungerade också klockrent dygnet runt, men sen började det balla ur rejält. har bråkat med comhemsupporten ett bra tag, mejlet som går fram och till baka mellan oss är uppe i ca 4mb utan bilder
Comhem ber mig kolla tp-sladdarna, brandväggen och allt möjligt varje gång jag felanmäler. jag påpekar att hastigheten går ner eftermiddag och kvällar och att felet måste ligga på deras sida om modemet, men dom fattar som vanligt ingenting.

kolla mina dumpar. det ska föreställa en 24/8 uppkoppling.
http://www.heidling.se/tp-test
http://www.heidling.se/tp-test/tp-test_3.1

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

SweCarl: Vadå för info gäller inte? Vem har sagt annat än inom Q1 egentligen? Q1 är från januari till slutet av april så jag tycker de håller tidsplanen rätt bra för en gång skull. Fullt möjligt att de hinner med detta utifrån den info jag fått.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

1:a kvartalet på ett år är emmellan Första Januari till Sista Mars.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Börjar ruttna på deras telefoni nu.

Telephony DHCP Complete
Security Complete
TFTP Complete

Register with Call Server In Progress
Registration Complete In Progress

Varit nere antal ggr.
Ringde senast förra helgen så fixade dom de, startat om modemet osv fleratal ggr.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
SweCarl: Vadå för info gäller inte? Vem har sagt annat än inom Q1 egentligen? Q1 är från januari till slutet av april så jag tycker de håller tidsplanen rätt bra för en gång skull. Fullt möjligt att de hinner med detta utifrån den info jag fått.

Q1 = Första Jan - sista Mars. Med andra ord har de 13 dagar på sig att lyckas ge mig 7mbit till i upload. Något säger mig att de kommer misslyckas helt otroligt med detta, men du Phunky kanske ligger inne med annan information ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Klarar de Q2 är det bra med tanke på att det är comhem vi talar om ... . De borde lägga ner (skit) kabelnätet å dra fiber istället

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

hehe ja kanske dom slår igång det innan sista mars till dom första kunderna, då har dom ju hållit sin tidsplan rätt ok, men 13 dar är i överkant av vad även comhem klarar

//snabbis

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Ja till sista mars blir det ju. Hmm var mer bakis än jag trodde

Nä det är ju fullt möjligt att de inte hinner under Q1, jag vet iaf att de håller på med uppgraderingarna just nu som möjliggör högre upload. Vissa orter är klar och andra inte. Sedan kanske de inte vill att lanseringen av högre upload skall orsaka fullt så mycket problem som 24/1 gjorde och tar det lite lugnare än första tidsplanen angav.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Bogey: Ja men du kan knappast få dessa alternativ för annars skulle du inte vara här och gnälla antar jag? Gnäll på fastighetsägaren din som är för snål att dra in LAN/Fiber istället. Finns inget värre än folk som aldrig är nöjd. Ilandsproblemen hopar sig. 24/8 lanseringen har inget med strulet mellan Motorola och Cisco att göra förövrigt. Det strulet orsakar att comhem inte kommer lansera ÄNNU högre down/upload än 24/8 förrän de kommer överens.
...

Jag antar att Com Hem är rätt offensiva i sin försäljning också! Sitter i en nybyggd lgh med Com Hem som ENDA kommunikationsleverantör. Misstänker att de som byggde huset blåste oss som flyttade in mot att de fick en billig "bredbands"-lösning i byggskedet, ivrigt påhejade av någon (slemmig?) Com Hem-försäljare!

Jag var van med BBB 100/10 OCH IP-telefoni för 150 kr / mån (exkl. samtalsavgifter) innan vi flyttade. Det får man inte ens 250 kbit för hos Com Hem! 24/1 kostar 399! 133% dyrare för 24%/10%/0% av produkten!
Tur att Telia har börjat med IP-telefoni så man kan få en riktig teleleverantör som har ett vettigt tjänsteutbud, tyvärr måste den trafiken också klämmas in på 1 Mbit upp.

Därefter har vi deras TV-tjänster (lite off-topic nu): Varför måste jag betala för något som redan "ingår"? Ett antal kanaler ingår i det analoga utbudet. För 159kr/mån kan jag få de flesta kanalerna, men TV3 finns inte ens att köpa till! Om man nu har digital-box för vissa kanaler som inte finns analogt så måste man alltså ha en inspelningslösning (PVR i mitt fall) som både har digital och analog mottagning, och gärna dubbla tuners på den digitala. Dessutom vill man ju kunna bränna ut vissa program på DVD för att arkivera lite längre. Jag har nästan gett upp hoppet om en sådan box, det lutar just nu åt en hembyggd HTPC-lösning med en massa TV-kort (3-4 stycken).

ARRRGGGGGHHHH!
Såja, nu har jag fått gnälla av mig på ockrarna Com Hem för den här månaden...

Visa signatur

/any1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av any1
Jag antar att Com Hem är rätt offensiva i sin försäljning också! Sitter i en nybyggd lgh med Com Hem som ENDA kommunikationsleverantör. Misstänker att de som byggde huset blåste oss som flyttade in mot att de fick en billig "bredbands"-lösning i byggskedet, ivrigt påhejade av någon (slemmig?) Com Hem-försäljare!

Jag var van med BBB 100/10 OCH IP-telefoni för 150 kr / mån (exkl. samtalsavgifter) innan vi flyttade. Det får man inte ens 250 kbit för hos Com Hem! 24/1 kostar 399! 133% dyrare för 24%/10%/0% av produkten!
Tur att Telia har börjat med IP-telefoni så man kan få en riktig teleleverantör som har ett vettigt tjänsteutbud, tyvärr måste den trafiken också klämmas in på 1 Mbit upp.

Därefter har vi deras TV-tjänster (lite off-topic nu): Varför måste jag betala för något som redan "ingår"? Ett antal kanaler ingår i det analoga utbudet. För 159kr/mån kan jag få de flesta kanalerna, men TV3 finns inte ens att köpa till! Om man nu har digital-box för vissa kanaler som inte finns analogt så måste man alltså ha en inspelningslösning (PVR i mitt fall) som både har digital och analog mottagning, och gärna dubbla tuners på den digitala. Dessutom vill man ju kunna bränna ut vissa program på DVD för att arkivera lite längre. Jag har nästan gett upp hoppet om en sådan box, det lutar just nu åt en hembyggd HTPC-lösning med en massa TV-kort (3-4 stycken).

ARRRGGGGGHHHH!
Såja, nu har jag fått gnälla av mig på ockrarna Com Hem för den här månaden...

Tvingade Comhem dig att bo i lägenheten också?
Du kunde ju ha valt en lägenhet med LAN i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Tvingade Comhem dig att bo i lägenheten också?
Du kunde ju ha valt en lägenhet med LAN i.

Com Hem tvingade inte mig, men jag känner mig lite lurad på bredband. När man ska flytta in i nybyggt och säljaren (proffs, inte tidigare boende) säger att det kommer att finnas bredband, så förväntar man sig något mer LANigt t.ex. BBB. Jag skulle ännu hellre ha en öppen lösning som ViaEuropa eller liknande. Jag kan betala 300 kr/mån, men då vill jag få valuta för pengarna eller åtminstone kunna byta till den leverantör som har den bästa pris/tjänst när man är obunden.

För att bättra på eländet så har de byggt ett "IT-skåp" under elcentralen för att få plats med modem och router. Tanken med KK-skåp och att man ska gömma undan "lådorna" är bra, men istället har jag en skrymmande antennförstärkare och ett standard Com Hem-uttag (med alla tre hål, om jag nu vill hänga en liten TV bredvid säkringarna) i "IT-skåpet" som gör att jag knappt får plats med en av tre lådor (modem, router och IP-tfn).

Sedan vet jag ju inte vad det är för WAF på "Dit kan vi ju inte flytta, de har ju bara låtsasbredband". Jag kan tänka att man får bränna ett GOOHF-kort eller två på ett sådant uttalande. (Det ryker nog ett kort om man bara ställer frågan hypotetiskt.) Skillnaden mellan bredband och fast internetanslutning är inte helt enkel att förmedla så att den bättre hälften förstår varför jag är så upprörd.

Visa signatur

/any1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Tvingade Comhem dig att bo i lägenheten också?
Du kunde ju ha valt en lägenhet med LAN i.

Det är inte så himla lätt och "välja" lägenhet i stockholm, dessutom så har vissa mäklare väldigt luddig beskrivning vilken sorts bredband som erbjuds. I vissa fall så visar det sig att bredbandet är adsl ... precis som det inte finns överallt typ.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilket program man kan nyttja för att se vilka kanaler som finns aktiva i ett Com Hem-nät (inte bara mina egna)?

Jag har för mig att jag sett länkar till det här på swec, men bara den här tråden tar ju evigheter att söka av...

Edit: Den som söker han finner...
Efter cirka 50 olika frågor och ett antal skumlästa sidor hittade jag äntligen svaret:

http://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/docsdiag/

Visa signatur

/any1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
Det är inte så himla lätt och "välja" lägenhet i stockholm, dessutom så har vissa mäklare väldigt luddig beskrivning vilken sorts bredband som erbjuds. I vissa fall så visar det sig att bredbandet är adsl ... precis som det inte finns överallt typ.

heh om det nu är en sån hjärtefråga borde man väl ha kollat detta på visningen av lägenheten, för man köper väl inte lägenhet på måfå utan att ha sett den först?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av any1
Com Hem tvingade inte mig, men jag känner mig lite lurad på bredband. När man ska flytta in i nybyggt och säljaren (proffs, inte tidigare boende) säger att det kommer att finnas bredband, så förväntar man sig något mer LANigt t.ex. BBB. Jag skulle ännu hellre ha en öppen lösning som ViaEuropa eller liknande. Jag kan betala 300 kr/mån, men då vill jag få valuta för pengarna eller åtminstone kunna byta till den leverantör som har den bästa pris/tjänst när man är obunden.

För att bättra på eländet så har de byggt ett "IT-skåp" under elcentralen för att få plats med modem och router. Tanken med KK-skåp och att man ska gömma undan "lådorna" är bra, men istället har jag en skrymmande antennförstärkare och ett standard Com Hem-uttag (med alla tre hål, om jag nu vill hänga en liten TV bredvid säkringarna) i "IT-skåpet" som gör att jag knappt får plats med en av tre lådor (modem, router och IP-tfn).

Sedan vet jag ju inte vad det är för WAF på "Dit kan vi ju inte flytta, de har ju bara låtsasbredband". Jag kan tänka att man får bränna ett GOOHF-kort eller två på ett sådant uttalande. (Det ryker nog ett kort om man bara ställer frågan hypotetiskt.) Skillnaden mellan bredband och fast internetanslutning är inte helt enkel att förmedla så att den bättre hälften förstår varför jag är så upprörd.

Borde det då inte ligga på säljarens ansvar alt ditt eget att du inte kollat upp ordnetligt vad som finns?

Att skylla bredbandslösningen på Comhem är väl att ta i, tycker jag.

Sen vad gäller TV3s vara eller itne vara, den biten ligger inte bara på Comhem, du kanske har läst hela historien mellan Viasat/Canal digital?

Att comhem inte erbjuder Tv3 digitalt är inte comhems fel enbart utan ett betydligt tuffare spel bakom kulisserna.

PS. Jag kan dock förstå din frustration helt klart.

/Aure

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sampa
heh om det nu är en sån hjärtefråga borde man väl ha kollat detta på visningen av lägenheten, för man köper väl inte lägenhet på måfå utan att ha sett den först?

Om huset bara består av betongskelett när man köper så har man lite svårt att få en känsla för alla detaljer. Det finns både Com Hem-uttag och TP-uttag i alla rum med en korskopplingspanel (för data/tele) hallen. Efter att ha bott i ett hus byggt 2001 och haft det "sämsta" bredbandsalternativet i området med BBB 10/10 är det lätt att sänka garden och utgå från att ett hus byggt 2006/2007 åtminstone har 10/10 och ett annat alternativ. Speciellt som ritningen visade att det fanns både kabel-TV-uttag och data/teleuttag i varje rum. (Med sämsta menar jag att vi var "låsta" till BBB, om man inte använde ADSL eller ockrarna (CH).)

Vi har ju inte heller någon fin koppartråd med stora uttag att beställa ADSL till. TDC har ju t.ex. 8/1 för 150 kr/mån nu vilket är halva priset mot vad ockrarna tar. Com Hem har ett visst ansvar eftersom de sannolikt tagit fram en "helhetslösning" och dumpat priset för installationen.

Sen har vi, eller åtminstone jag, WAF att ta hänsyn till. Jag skulle nog få lika stor förståelse till att välja bort en bil på grund av att färgen på växelspaksknoppen är fel som att välja bort en lägenhet för att jag "är lite gnällig" om internetkopplingen.

Ang TV3 så krävs det ju (minst) två parter i ett avtal. Med tanke på hur pass stora CH är borde de kunna pressa leverantörerna mer, t.ex. genom att sluta distribuera TV3 endast analogt och med tydlig PR "svartmåla" Viasat. (Jfr ICA)

Livet är inte alltid så enkelt! (Även om mina nuvarande problem befinner sig en bit upp på Maslows stege, den som tar vid när trappan tar slut, upplever jag de ändock som problem och vägrar att sälla mig till Dr Pangloss.)

Visa signatur

/any1