Permalänk
Medlem

Server chassi

Hej!

Ska köpa en server för en väns företag. Fick syn på detta chassi:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2496&session=ec22ab...

Jag tänkte precis beställa det men kom på att man måste få kommentarer av eliten

Det spelar ingen roll hur mycket det låter med detta chassie det viktigaste är att det vara vara lättkylt. Bra med en 250mm. Rummet är på 10kvadratmeter. Det har en bra airconditioner en stor fläkt och luft flödet i rummet är jättebra.

Chassit ska vara helst under 1500 men om ett jättebra chassi kostar 1600 eller 1700 så tar man ju det såklart men helst under 1500.

Tack!

Permalänk
Medlem

Länken du gav visar just den typ av chassie man inte skall använda till servrar.

Den har inte plats för e-atx kort (vilket de flesta server moderkort värda att nämnas är baserade på).

En icke standard 250mm fläkt som blir ett helvete att ersätta när den slits ut.
I övrigt lämnar kylningen mycket att önska.

Usla möjligheter för expansion av lagringsmedia, bara 4 3,5" platser. (7 om man räknar de 3 lediga 5,25" platserna under förutsättning att man bara har en cd/dvd brännare)

Har inte plats för redundant nätagg. (det finns redundanta nätagg som har samma mått som ett standard pc agg men man vill helst ha möjlighet att kunna välja den större varianten ochså - och att låta lådan begränsa dina möjligheter är allt annat är genomtänkt)

Om en låda inte passerar 1 eller fler av dessa krav så lämpar den sig inte för serverbruk.
Du säger att dom har ett rum med klimatanläggning, men vill inte spendera dom pengar som behövs för att få en fungerande driftsäker server? Hela konceptet faller på sin egen orimlighet. IAF, leta upp en riktig låda till dom, inte nån fjortis-leksak.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Hedersmedlem

Kan rekommendera Compucase S411. Kommer visserligen inte med nätaggregat, men är väldigt billigt och ruskigt robust. 1x 120mm i fronten samt 2x 80mm i bak och plats för 10 stycken hotswap-diskar eller vanliga med 3,5 > 5,25-adapter.

Har två stycken som jag är supernöjd med.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av User101
Om en låda inte passerar 1 eller fler av dessa krav så lämpar den sig inte för serverbruk.
Du säger att dom har ett rum med klimatanläggning, men vill inte spendera dom pengar som behövs för att få en fungerande driftsäker server? Hela konceptet faller på sin egen orimlighet. IAF, leta upp en riktig låda till dom, inte nån fjortis-leksak. [/B]

Enda anledningen till att jag inte ville spendera mycket på chassi var för att få bättre hårdvara. Vilket är fel.

User101 har du något tips på en bra chassi med ett bra nätagg?

Kr^PacMan: Ser ut som ett ursäkta mig men ett rent helvete att lägga in hårdvara i. Har jag fel?
Hur bra kyler den?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Enda anledningen till att jag inte ville spendera mycket på chassi var för att få bättre hårdvara. Vilket är fel.

Kr^PacMan: Ser ut som ett ursäkta mig men ett rent helvete att lägga in hårdvara i. Har jag fel?
Hur bra kyler den?

Webhallen har ju bara en bild på utsidan? Den är enklare att mecka i än nästan alla vanliga chassin. Den kyler väldigt bra, och man kan ju alltid byta ut fläktarna (vilket jag gjort) för att få bättre kylning.

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Webhallen har ju bara en bild på utsidan? Den är enklare att mecka i än nästan alla vanliga chassin. Den kyler väldigt bra, och man kan ju alltid byta ut fläktarna (vilket jag gjort) för att få bättre kylning.

Missade den sorry.
Har du något problem med den? Om inte och om inte någon har några bättre idéer som ska denna köpas på tisdag.
Tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur bra kyler den?

Lådan som Kr^PacMan länkade till passar utmärkt som serverlåda under förutsättning att man har en 19" rack. Är du säker på att de har ett rack?
Om inte så tillkommer en merkostnad för racket - från ett par tusen upp mot 10-15000 beroende på höjd och utförande.

SuperMicro har flera bra serverlådor. SC850 exempelvis är ett utmärkt val.
Själv använder jag en Chieftec JS-1500 som enda "vanliga" låda, resten av mina burkar är monterade i 19" rack (se SIG för dem).

Chieftec JS-1500:
http://www.chieftec.de/?page=products_big&id=76&k_id=2&langua...

Om inte den räcker så finns det en storebror: JS-2000
http://www.chieftec.de/?page=products_big&id=80&k_id=2&langua...

AR-2000 är en annan variant av ungefär samma låda.
http://www.chieftec.de/?page=products_big&id=81&k_id=2&langua...

Den finns ochså som AR-2000 -4R
http://www.chieftec.de/?page=products_big&id=83&k_id=2&langua...

Priset på SM SC850 och Chieftec JS-1500 ligger runt 4-5000 SEK. AR-2000 eller AR-2000 -4R får du för ungefär samma pengar, kanske något billigare.
Och ungefär 9000 SEK för JS-2000.

Prisklassen under det så kan man lika gärna köpa en CM stacker - eller liknande då man får mer för pengarna än att köpa exempelvis en SuperMicro tower.

Vad det gäller nätagg till en riktig server för kommersiellt bruk så bör det vara ett redundant nätagg.
Det finns en hel skog av nätagg att välja mellan. Mellan tummen och pekfingret så får du räkna med att betala runt 2500-3000 kronor för ett 450-500W redundant nätagg.

Silverstone ST 46GF är ett helt ok val.
http://www.silverstonetek.com/products-st46gf.htm

EDIT: Priserna är inklusive moms.

Lycka till.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Missade den sorry.
Har du något problem med den? Om inte och om inte någon har några bättre idéer som ska denna köpas på tisdag.
Tackar!

Nej, inget problem än så länge, fungerar perfekt. Fördelen med den tycker jag är att den kommer utan nätagg (så man kan välja själv) och att den är mycket robust. Priset är ju inte helt fel heller. Men det är ju så att säga ett entry-chassi, man kan inte montera redudanta nätaggregat exempelvis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av User101
Lådan som Kr^PacMan länkade till passar utmärkt som serverlåda under förutsättning att man har en 19" rack. Är du säker på att de har ett rack?
Om inte så tillkommer en merkostnad för racket - från ett par tusen upp mot 10-15000 beroende på höjd och utförande.
Lycka till.

Det "krävs" ju inte ett 19-tumsrack för att köpa det där chassit, den kan ställas på skrivbordet exempelvis utan problem, det följer till och med fötter till den så man skall kunna ha den som ett tower.

Antog att det inte var en avancerad server han skulle köpa, då kan man lika gärna köpa IBM/Dell/HP direkt och slippa problemen.

Visa signatur