Om man dragit ur en molex när 1 dator varit på

Permalänk
Medlem

Om man dragit ur en molex när 1 dator varit på

Tja grabbar!

Nu är det så att min bror till nöt skulle mekka lite med sin dator igår, han tänkte inte klart innan han började mekka med den. Följande fel gjorde han :

Han tänkte ta ut ett Wireless PCI kort för att felsöka vårat LAN som trasslat, på nått vänster så drog han ur en MOLEX-kontakt när datorn var på slagen, MOLEX kontakten var den som satt till DVD spelaren....

Nu såklart är burken totalt död, allt snurrar fint förutom den bakre nätaggsfläkten, han har en Antec Sonata II, tagentbordet fungerar bara via PS2, skärmen får ingen sync överhuvudtaget...

Så jag undrar vad som allvarligast kan ha hänt?

Tips och svar uppskattas väldigt mycket!!, han mår dåligt nu kan jag säga, och det förstår man ganska bra..

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk

Jag skulle tro att han har kortslutit nätagget så säkringen i det brunnit. Har själv gjort en liknande tabbe

Visa signatur

Chassi: CoolerMaster HAF 922 CPU: i5 2500k@4.5GHz CPU kylning: Corsair Hydro H100
Moderkort: ASUS P8P67 Pro RAM: Corsair Vengeance Blue 1600MHz 16GB Grafikkort: ASUS Geforce GTX 960 DCII | MSI Geforce GTX 960
Nätaggregat: Corsair HX650W SSD: Samsung 850 EVO 250GB HDD: Western Digital Green 1.5+2TB
Mus: Logitech G400 Tangentbord: Microsoft SideWinder X4

Permalänk
Medlem

Köpte ett nytt nätagg idag och testade, moderkortet är antagligen killed..
Ska felsöka komponenterna och reda ut vad som dött. Garanti har han som tur är på alla grejjer.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Köpte ett nytt nätagg idag och testade, moderkortet är antagligen killed..
Ska felsöka komponenterna och reda ut vad som dött. Garanti har han som tur är på alla grejjer.

Utan att vara elak så får man kanske ibland bita i det sura äpplet och inse att allt inte går på garanti heller...

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk
Geeks
SweClockers

Politik/uppmaning till brott hör inte hemma i forumet.

*Rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

bra sagt...
visst har man missbrukat garrantin ibland men jag tycker verkligen inte att man ska sätta det i system...
(och jag har verkligen inte hft sönder något med flit bara för att få skicka in den!...det är lite fult)

garranti och support är saker man BORDE, inte missbruka

//Stefan

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, jag har kopplat in och ur DVD-läsare när datorn varit igång, det ända som jag brukar få problem med är att datorn börjar hårdvarulagga när jag dragit ur kontakten.

Men testa koppla in och ur allting, för han kanske råkade dra upp grafikkortet eller nånting när han pillade.

Permalänk
Medlem

Råkat göra det massor av gånger :). Fin blixt men inget händer utom att nätagget dör för några sekunder sedan är det bara tuta och köra. Köp ett nätagg med ShortCircut protection.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Råkat göra det massor av gånger :). Fin blixt men inget händer utom att nätagget dör för några sekunder sedan är det bara tuta och köra. Köp ett nätagg med ShortCircut protection.

Det nätagget jag har nu är läskigt, jag råkade koppla ihop två kablar, +12 och jord tror jag, det började glöda istället för att stängas av >.<