Mitt test av proff 250 kr 3 blocks vattenkylnings system. Ni kanske blir överaskade..

Permalänk

Mitt test av proff 250 kr 3 blocks vattenkylnings system. Ni kanske blir överaskade..

Klickade av nyfikenhet på den fula grå plastkorven.

Den såldes på utförsäljning för 250 kr bland itbutikkens andra vattenkylningsystem.

Jag blev lite förvånad när jag på den Danska tillverkaren proff sida såg att det var ett komplett vattenkylningssystem med 3 kylblock radiator/pump/tank kombo samt fläkt, Fanv02. Bra namn. Tänkte att den nog var en liten domedagsmaskin. När jag efter enträgna försök hittade lite tester på systemet visade den sig prestera katastrofalt som väntat. Men den verkade även vara otroligt korkat konstruerat. Radiatorn tog nätaggregatets varma luft för att kyla sig själv med. Ett genidrag. Var väl tänkt att köra ett celeronsystem tyst eller nåt.

Men när systemet moddats visade det sig prestera lite bättre i testerna. Utan kåpa med frisk luft till radiatorn verkade det kyla ganska halvtaskigt. Vilket var en klar förbättring i testerna.

Hmm... tänkte jag. Kanske finns rum för optimering till ett hyfsat system. Så jag slog till.

Mitt paket anlände med mitt 939S56S moderkort 350 kr + AMD 64 3500+ 850 kr + proff vattenkylning 250 kr

1550 kr totalt med frakt. 3 dagar. Jag har haft bra erfarenheter av itbutikken, har hört andra som inte varit lika nöjda genom åren.

Vansinne så mycket datorn man får för en liten slant just nu.

Så här se systemet ut monterat. upphetsande bild från tillverkarens hemsida:

Händerna på täcket!

Dimension
Fan Speed
2200 RPM +/- 10%
Noise
25 db
Max CPU
Intel: 3.6 GHz + / AMD XP 3400+
Processor type
Intel Pentium 4, Celeron, AMD XP
Cool Metode
Wather
Cool Socket
Included: AMD XP / Intel P4 cool socket, Motherboard Northbridge Socket, Graphics card socket
Also included
Socket compound, Wather pipes

PROFF FANV02 is a wather cooling system to Intel P4 series and AMD XP serie. It is build as a external unit with wather cooler, and wather pump. And get efftective the hot wather out from the insite of the computer.

Warrenty
2 Years limited warenty ( where the first ½ year is extended warenty)

Tillverkaren stavar water som wather det anser jag vara väldigt betryggande. Ett tydligt tecken på kvalité.

När systemet anländer drar jag kniv och strimlar förpackningen. Jag blundar när jag ser den grå styggelsen och fortsätter hacka mig fram med nifen till inget rör på sig och det känns som endast kallt stål är kvar under kniven. När jag tittar ner ligger där en svart radiator med liten tank ovanpå samt en liten svart fläkt kopplad under.

Blashyrk! Det här ser ju bra ut.

Jag har tänkt köra systemet i en litet mATX låda stor som en skokartong. Systemet mäter ju 125mm x 105mm x 245mm litet och sött. Perfekt för en 90 mm fläkt men det följer med en 80 mm som avger ett klart blått ljus vid drift. Helt vanlig fläkt, inte så tyst med andra ord. Men betydligt tystare än min org A64 kylning.

Steg 1

Jag bryter och drar i alla delar. Känns stabilt. Kopplar ihop slangarna som är riktigt väl tilltagna 1m x2 0,3 m x2 = 2,6 m 3/8 slang dvs den smalast använda inom vattenkylning. Ingen chans att det klarar kyla både min A64 @ 2,6 Ghz + mod x1800GTO @ XT + chipset ( har inte testat än då jag anser det vara fysikt omöjligt. ( gpu drar ungefär samma som cpu ). Slanglåsen känns effektiva, slangen är kanske av lite klen kvalité. Inte så att det är några porblem, men den uppvisar tecken på påfrestning efter att ha bytts ut vid nipplarna ett antal gånger. Bara att kapa nån cm och få fräsh slang. Den blå plasten är ju inte jättesnygg men det går ju måla den om man är i moddartagen.

Det är viktigt att testköra ett vattensystem minst ett dygn ovanpå tidningspapper för att kolla att det är tätt.
och...
20 minuter senare är allt monterat på mitt nya moderkort och går för fullt.

Jag har undertiden testkört med orginalkylaren och processorn gör prim95 43-45 grader på stresstest med maximal heat. Chipset ligger på elaka 48 grader. 939S56-M moderkortet ska visst gå så varmt, men bra är det inte. Har tidigare märkt att en fläkt på NB även sänkt cpu tempen med att par grader. Förmodligen på grund av de förbättrade signalförhållandena kylan ger. ( jag är inget tekniskt geni.)

Vid första testet lägger sig proffkylningen på 40 grader med 35 grader på chipset ( detta innan jag kapat ner slangen från 2,6 meter 3/8 slang till 0,75 m). Redan en förbättring med lägre ljudvolym från medföljande fläkten också. Vattenkylningen verkar också kunna skapa bättre utrymme än org kylaren då det kan läggas eller ställas i ena kanten av lådan för att skapa ett fritt luftrum inuti med radiatorfläkten som utblås. Redan ganska nöjd , jag som knappt börjat.

Steg 2

Optimering

Jag kommer inte att behöva mer än 30 cm avstång till cpu i min skokartongs mATX låda. 25 cm + 35 cm + 15 cm slang borde ge betydligt bättre fart på vattnet. Pumpen är ju klen på 260 l/min 0,9 m lyfthöjd och slangen är tunn och trög att driva vatten genom.

25 cm + 35 cm + 15 cm. Litet och gulligt.

Jag planar vattenblocken genom att lägga sandpapper på en bit spegelglas och köra 220 och sedan 1200 sandpapper. ( 1200 anses vara bra för arctic silver) Det verkar som om blocken fabriksplanats lite taffligt. Sandpapperet biter inte i mitten av blocken först som ju ska ta emot värmen först.

Jag slipar även lite inuti plasttoppen på cpu blocket då en liten skarv finns vid utflödet för vatten. Plasten är lite oprecist ihoplimmad, men hållfastheten verkar bra.

Lägger blocken i ketschup för att fräscha av dom mot oxidbelägningar.

Löder ihop en 7 v fläktkabel och en 10 år gammal kass 90 mm fläkt.

När jag ska testköra systemet denna gång har orginalblocket fastnat av AMD´s kassa kylpasta och tappar en av de 939 pinnarna. Perkele! ondska!

Datorn är död. Ger inte ett liv ifrån sig. Jag har fixat ett tidigare pinbrott med en koppartråd. Sitter och slipar ner en tjock koppartråd ett bra tag tills den passar. Blåser vidare, kick ass!

Besviken på AMD processorns uppförande drar jag blank och klyver den på mitten. Nu blänker bara den vackra cpu kärnan som tidigare vilat under det tjocka IHS locket. Precis som T-spriten man dricker är AMD´s processorer i en barnsäker förpackning.

När jag tidigare testat proffkylnignen har jag använt mig av de långa skruvar med fjädring som proff skickar med tillsammans med andra ålderdomliga fästanordningar. För en bra 939 kylning måste detta moddas. Jag krossar spegeln ( som jag tidigare använde för slipning ) mot golvet och skär mig på händer och fötter. Uppfriskad av smärtan och blodet slår jag på Darkthrone´s Transylvanian hunger och får genast en snilleblixt. Jag drar kniv och klyver amd´s orginalkylning för att sedan ta ut spännarmen av metall inuti. Med ännu ett hugg klyver jag av övre delen av fästplattan som cpublocket trycks ner av. voila! Nu har jag en finfin 939 kylning. Det spänner lite dåligt bara. Så jag dra blankt när jag hämtar posten och kapar en bit av bakdäcket på en förbipasserande malmbil. Däckstrimmlan lägger jag ovanpå toppen av cpublocket.

Nu spänner det hårt och bra. Så hårt att en av kanterna på cpukärnan krossas. Det gör mig upprymd, nu har jag verkligen visat vem som bestämmer.

Kniven viner genom luften och ett galler bak på ett gammalt nätagg lossnar och blir till en småtafflig tryckanordning åt chipset ( som dock verka fungera förträfligt, var lite orolig för snedtryck över kärnan).

Dekorerar med vassa guldtaggar och skit som vore det en samling nersupna alvingenjörer som gjort skiten. Sedan öser jag på igen. Denna gång visar kylningen dessa resultat: 7 v fläkt med vindtunnel:

prime95Load temp dalar ner till rekorderliga 36 C och chipset trivs på 35 C. Mohahaha! Radiatorn går från att kännas varm till en sval och behaglig temperatur när jag kör den på 12 v.

detta. Med lite händighet ska dock inte radiatorn vara så svår att utvidga i längd eller höjdled för att passa en 150 mm fläkt och därmed tugga i sig grafikkortet med.

Proff´s vattenkylningssystem får Blashyrks hitills högsta betyg 9/10 spetsiga blackmetalknän med nitar. Endast tilldelat en annan produkt, även denna Dansk. Grisflott med lök på burk (fedhalt 80%) . Ätes med fördel med sked direkt ur ask på Roskildefestivalen.

Jag vill tacka Proff som så vänligt totalsaboterat sitt eget vattenkylningssystem Fanv02 ( med ful design och inkompetent konstruktion ) och därmed tvingats till utförsäljning så att jag och många andra glada på Sweclockers skulle kunna köra 1000 kronors vattenkylning för trevliga 250 kr. Tack tack. Bättre lycka med andra produkter. Ni uppnådde nästan målet. Det moddade systemet inte bara kyler min 2,6 Ghz 3500+ den kyler den bra på 7 V ljudlöst. Mina färväntningar har vida överträffats. Har era?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Bilderna?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Ja, du har ju inlevelse när du skriver! bilder?

Permalänk

Sådär. Nu tror jag bilderna fungerar som de ska

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

Bilderna är fucked, har inte hämtat ut mitt paket än:/

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk

La upp fel bild på 12 volt. Nu är det den riktiga 12 volts som ligger där. Fungerar inte bilderna för er? Dom fungerar bra för mig...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
La upp fel bild på 12 volt. Nu är det den riktiga 12 volts som ligger där. Fungerar inte bilderna för er? Dom fungerar bra för mig...?

Jodå dom funkar.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Hah, riktigt rolig läsning. Du skriver på ett väldigt skoj sätt!

"Nu spänner det hårt och bra. Så hårt att en av kanterna på cpukärnan krossas. Det gör mig upprymd, nu har jag verkligen visat vem som bestämmer."

Höll på att skratta ihjäl mig

Permalänk
Medlem

underbar recension, verkligen livfull kul att ett billigt kit kyler bra med!

Permalänk

Tack. Min första recension på mitt första vattenkylningsförsök. Jag får lite trött fånig humor framemot småtimmarna, kul att ni uppskattar den.

Blir till att bygga en låda åt systemet nu och kanske försöka tillverka åtta små vattenkylningsblock åt minnena på gfx kortet. Tror radiatorn skulle orka med det.

Visa signatur

Permalänk

Kalas recension. Rolig som sagt! Bra fakta med för den delen

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Grim and frostbitten!
Jag har själv ett sånt paket och hade tänkt testa vad det går för nu i veckan. Just nu ligger det bara vid sidan om en annan dator och testkörs.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Måste säga att det var väldigt underhållande att läsa

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk

Hehe! Mycket trevligt läsning. Men de bästa måste vara wather.
En recension på ett 250 :- vattenkylningskit kan bara leda till skratt och mycket mer skratt.

Bra jobbat med allt som pågick moddningsdagen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

coot dock inget jag skulle våga stoppa i min burk.... men man e bra sugen

Permalänk
Medlem

Jäkligt kul läsning måste jag säga. Synd att jag inte hade några pengar så jag kunde köpt ett själv

Visa signatur

ASRock P67 Extreme4 GEN 3 - Intel Core i7 2700K@4500MHz - Corsair H80 - G.Skill Ripjaws X Performance 16GB - Asus GTX 1060 6GB
Corsair Force 3 120GB - 2TB Seagate - Asus Xonar DX - NZXT HALE90 850W - Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat Nyarlathotep.

Nu blir det nog till att yxa till en liten låda åt det kommande wathercooling-system. Etja ifall det skall få lov att bli aluminium eller nå mer lågbudgetaktigt som ett stycke ek som skall få uppge bovist för Fanv02.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk

proff rules!:D beställde från en dansk återförsäljare för 199dk:D för er som inte köpt än asså:P

Visa signatur

moggelotr

Permalänk
Medlem

100 dk = 124 kr

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Tack. Min första recension på mitt första vattenkylningsförsök. Jag får lite trött fånig humor framemot småtimmarna, kul att ni uppskattar den.

Blir till att bygga en låda åt systemet nu och kanske försöka tillverka åtta små vattenkylningsblock åt minnena på gfx kortet. Tror radiatorn skulle orka med det.

Alltid kul med någon som bara inte misslyckas, hur mycket som än går sönder.

Inte funderat på att köpa ett paket till till grafikkortet?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Avstängd

Yeah kör med mitt på grafikkortet nu, ett jävla demokort från komplett som nån har smetat as5 över hela kärnan och runt och kortslutit nåt tror jag så jag kan inte se temp eller något!
Men den funkar bra och 2000rpm fläkten är förvånansvärt tyst, pumpen låter lite dock, men vafan 250:- är mindre än vad jag betalade för min vf700.

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

250kr är ju ingenting, lägg till några tior och ett par timmars meckande så har man en helt klart godkänd vatten kylning. hade jag inte min bigg tt skulel jag köpt en nu. men brorsan och en kompis har pissig kylning på cpu'n, kanske kan vara nått för dem istället.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tror den funkar rätt bra, har haft massa problem med värmen förut men nu rullar den på bra. Iofs bara en gammal skit dator men det där systemet verkar göra ett ok jobb. Det är ju kallare ute nu också så det lär ju ha påverkat lite också.

/Mattias

Permalänk
Avstängd

Alltså satan vad pumpen är högljudd, det är det ända som låter och den låter fan värre än min delta:S

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension, kul att läsa något som är skrivet med glimten i ögat.
Oftast får man läsa ganska stela recensioner, denna recension piggar helt klart upp en (då tänker jag inte på dina missöden utan på sättet den är skriven).

Ska själv testa mitt 250:- kit i helgen.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Avstängd

Nu låter inte pumpen högre än min delta längre, den flumma bara ur ett tag, ja vart arg och drog ut 3pinssladden, och sen satte jag i den igen och nu låter den som den ska, men den är tyvärr mer högljudd än 2k rpm fläkten.

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk

Ajdå. Du kanske hade otur med pumpen. Min låter i princip inget alls.
Jag har nu kopplat in mitt x1800gto@xt tillsamans med min 3500+ clockad till 2,65 Ghz och kittet ligger och myser på 37 grader C. Men det kräver att jag kör 12 v på fläkten. Ska fixa en tyst 120 mm flät så blir det ett tyst system. Hur går det för er som fått era kit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Njaa, jag verkar ha ganska mycket sämre resultat än du, dock har jag inte ändrat det någonting utan bara satt fast cpu kylaren på cpun och kört igång det

Satte fast den på cpun med remsor av gamla cykel däck, getto ftw

Det jag märkte mest var att in och ut vattnet verkar vara nästan lika varmt, verkar som att fläkten är ganska mesig eller så är det radiatorn men du har ju klart bättre värden :/

När det gäller pumpen så låter det nästan ingenting dock vibrerar den ganska kraftigt så den får ligga på något mjukt

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Nu har även jag kört igång vissa delar av kittet!

Till det positiva:
CPUblocket fungerar utmärkt på mitt Radeon X1900XTX!
Man behöver bara avlägsna en bit av stålplattan så får det plats utan problem!
Kör det tillsammans med en Bigwater 745-pump och thermaltakes dual-radiator fläktlös.
Tempen ligger på runt 64-66 grader i fulload.
Nu är min prestandadator äntligen 100% fläktlös!

Till det negativa:
Chipsetblocket stödjer inte alla Intels chipsetfästen, endast vissa i865/i875.
Grafikkortsblocket är bara att slänga om man har ett nytt grafikkort.

Kontentan är att jag inte tjänat något på detta kitt, då jag endast använder mig av 2 st slangar och CPU-blocket... hade hoppats på att vattenkyla mitt chipset också

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Ni får nog hoppas att pumpen håller

Visa signatur

/Bob